Gå til innhold

Pålegg på skolen

Gjest alt for streng??

Anbefalte innlegg

Jeg vokste også opp i et slik hjem :-) og kunne glatt drikke Oboy og spise nugatti på brødet..

Men jeg reagerte ikke på søtt...

To av ungene her er veldig aktive, mens den siste kan ete hele dagen og er like bedagelig.

Jeg sliter endel mellom å være så enormt streng og å ha avslappet forhold til slikt. Likevel vet jeg jo av erfaring at det kan ta helt av hvis det blir løsnet litt på reglene. (må ha faste rammer)

Barn er forskjellige. Det er foreldre også.

Her i huset ville ikke det opplegget du beskriver fungert. Forbud gir en ubeskrivelig trang.

Den kortsiktige kontra langsiktige vurderingen er vanskelig. For slepphendt og man gir barnet slappe dårlige vaner. For streng og man skaper opprør mot hele 'matbudskapet' man prøver å formidle. Det langsiktige målet er jo at barna frivillig adopterer konseptet.

Hva med et kompromiss? En av skivene blir valgfrie. Da mener jeg virkelig valgfri. Det kan også hjelpe å variere med ulike typer kjøpbrød, salat, pasta, kylling, frokostblanding. For mine er en staselig matpakke blitt viktigere enn en søt matpakke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• PieLill

6

• Mary Poppins

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har faktisk bodd i Scottland også og barna mine gikk på skole der.

Kostholdet på skolen var slik du beskrev. Har du ikke sett tennene til britiske barn?

''Kostholdet på skolen var slik du beskrev. Har du ikke sett tennene til britiske barn?''

Nei, men nå husker jeg med skrekk programmene til Jamie Oliver der han prøvde å få gjort noe med den engelske skolematen. Jeg ble vettskremt da det etter en tid viste seg at _samtlige_ barn på den ene skolen han fikk endret vanene til sunnere mat (og det var ikke hysterisk sunt!) kunne slutte med sine allergimedisiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hahahaha* Aner ikke - de nekter som sagt å smake på nugatti engang. De kan godt komme hjem fra skolen og fortelle nesten med misunnelse i stemmen at "XXX hadde nugatti på skolematen!" men selv om de får tilbud om å smake så vil de ikke. Skummelt å smake på noe nytt må vite, det kan jo hende det er godt! ;o)

LOL

Det er der jeg gjør så feil. Jeg oppmuntrer stadig til å prøve nye ting, og roser alle hederlige forsøk, vellykkede eller ikke. Jeg har nok trukket den strikken alt for langt...

;-)

Eller så kan det hende at ungene helt på egenhånd har funnet ut at de stort sett liker søtt kliss.

Akk ja...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige. Det er foreldre også.

Her i huset ville ikke det opplegget du beskriver fungert. Forbud gir en ubeskrivelig trang.

Den kortsiktige kontra langsiktige vurderingen er vanskelig. For slepphendt og man gir barnet slappe dårlige vaner. For streng og man skaper opprør mot hele 'matbudskapet' man prøver å formidle. Det langsiktige målet er jo at barna frivillig adopterer konseptet.

Hva med et kompromiss? En av skivene blir valgfrie. Da mener jeg virkelig valgfri. Det kan også hjelpe å variere med ulike typer kjøpbrød, salat, pasta, kylling, frokostblanding. For mine er en staselig matpakke blitt viktigere enn en søt matpakke.

mvh

''For mine er en staselig matpakke blitt viktigere enn en søt matpakke.''

Jeg baker gjerne halvgrove boller som ungene får med skolen. Læreren til den ene var dypt imponert. :o)

Bruker ca. 50% sammalt hvete fin (jeg sa halvgrove!) og mindre sukker, men lager dem gjerne med godt med smør og h-melk da i alle fall den ene av ungene sårt trenger å få i seg kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Tja, vi går vel under betegnelsen "normalt sunne, men avslappede". ;-)

Ungene har aldri søtpålegg i matpakken til skole/barnehage. Der går det i pålegg som salami, leverpostei, kaviar, makrell i tomat, skinke og/eller ost. Alternativt middagsrester: Kjøttboller, fiskekaker, pasta o.l er veldig populær nistemat.

Hjemme er det mye av det samme, men innimellom kjøper vi en boks nugatti. Da får de lov til å ha det på brødskiva hjemme hvis de vil, til den boksen blir tom. Og så går det en stund før vi kjøper en ny boks. Syltetøy er de ikke glad i, noen av dem.

Den balansegangen fungerer fint her i huset. Ungene har aldri spurt om å få nugatti el.l i matpakka, tror ikke det har falt dem inn engang. Og de blir heller ikke besatte dersom det står nugatti i skapet.

Både i barnehagen og på skolen er det barn med veldig mange forskjellige kulturbakgrunner, så det er stor variasjon i hva som pakkes i matboksen. Ungene er vant til dette, og det er lite gnål om hva "alle andre" har - for alle andre har forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For mine er en staselig matpakke blitt viktigere enn en søt matpakke.''

Jeg baker gjerne halvgrove boller som ungene får med skolen. Læreren til den ene var dypt imponert. :o)

Bruker ca. 50% sammalt hvete fin (jeg sa halvgrove!) og mindre sukker, men lager dem gjerne med godt med smør og h-melk da i alle fall den ene av ungene sårt trenger å få i seg kalorier.

Middagsrester fra dagen før er stas. Avhengig av hva det er.

Slenger gjerne med litt agurk, tomat og paprika. Et av barna kunne levd av kokt potet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mary Poppins

Jeg er ikke helt enig med deg.

Nå er det stort fokus på diabetes i det landet du bodde i og i landene omkring. Jeg leste om det i avisene omtrent hver dag. Dette gjelder de infødte.

Min teori.

Fastfood, Mc Donalds og lignende kjeder har blitt svært populært-

Det er vanskelig å finne godt og sundt brød, det er vanskelig å finne pålegg og det er vanskelig å gå seg en tur. Det finnes omtrent ikke fortau og det er heller ikke folk å se langs veiene. Folk går rett og slett ikke tur der. De eneste stedene de går er på kjøpesentrene. Ellers kjøres det bil fra A-Å og mange tar seg heller ikke bryderiet med å gå inn i butikken, men står utenfor å tuter og får matvarene levert i bilen mens de sitter og venter. Mange jobber ikke. De har med seg barnepiker hvor enn de ferdes, betjeningen pakker og bærer handleposene. Bilen blir vasket på parkeringsplassen mens vi handler. De har opp til flere hushjelper. En vi ble godt kjent med hadde 5 hushjelper. En annen hadde 4.

Mannen med 5 hushjelper, har diabetes og var tidligere overvektig. Nå har han slanket seg. Kona var fremdeles overvektig. Den ene datra hadde diabetes. I det hele tatt den største helsetrusselen i landet.

Et svært behagelig land å bo i, men det er klart det har sin pris.

Og jeg er _ikke_ enig i at folk ikke er mer overvektige der. Det er svært mange overvektige barn å se.

http://www.timeoutdubai.com/aroundtown/features/10805-diabetes-in-dubai

Men en sterk økning i diabetes gjelder vel generelt i verden? Også i Norge?

Jeg ser ikke helt sammenhengen med alt det andre du nevner og det det diskuteres i denne tråden. Her diskuteres det om påleggshysteriet i Norge, og det er det jeg kommenterer.

At de fleste i Dubai har hushjelp, bruker bil og taxi, får noen til å pakke ned matvarene sine i bæreposer osv, har jeg ikke nevnt noe på. Det er ingen tvil om at man er mer bortskjemt på det området i Dubai enn Norge. Men hvis du mener at barn er mer aktive i Norge enn i Dubai så er jeg sterkt uenig. Jeg mener det er mye mer fokus på fysisk akitivitet i Dubai enn i Norge.

Men uansett så var ikke poenget her å sammenlikne Dubai eller Qatar med Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg har faktisk bodd i Scottland også og barna mine gikk på skole der.

Kostholdet på skolen var slik du beskrev. Har du ikke sett tennene til britiske barn?

Nå skriver ikke jeg at et kosthold som nevnt i mitt første innlegg er bra, men jeg ønker bare å sette ting litt i perspektiv. Om barna får sjokoladepålegg på brødskiven 5 ganger i uken så er jeg ganske sikker på at de fleste ikke vil ta noe varig skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er ikke helt enig med deg.

Jeg har aldri skjønt hysterien med at man må ha sundt pålegg på brødskiven hele tiden. Jeg og mine søsken er oppvokst i utlandet og vi gikk på britisk skole. "Lunchboxen" vår bestod av en pakke med potetgull, to Capri-Sonne (saft med masse sukker), et epl, 2 chewy's (http://deals.spotshoppingguide.com/wp-content/uploads/2009/09/chewy-granola-bar.jpg) evnt brødskive med det pålegget vi ønsket. Frokost bestod som regel av en eller annen form for frokostblanding.

Dette fikk _alle_ andre barn også. I Norge ville vel mamma blitt anmeldt til barnevernet ved å gi barna sine slik mat på skolen, men dette var altså helt normalt der vi bodde. Og her kommer det store sjokket - det har faktisk blitt folk av oss også ;-) Vi er alle høytutdannete, slanke, friske (bank i bordet), godt trente, og i tillegg er vi ganske sunne. Broren, og søsteren mine spiser ikke godteri i det hele tatt. Jeg spiser litt sjokolade hver dag, men det holder med en liten bit. Ingen av oss spiser sjokoladepålegg eller syltetøy lenger. Det er rett og slett ikke noe stas lenger.

Det er godt mulig at det jeg forteller om er unntaket, men jeg har mye kontakt med venner fra stedet jeg har bodd, og ingen er overvektige, og veldig mange av dem har meget bra utdannelser. Jeg har nå to kusiner som går på barneskolen i dette landet der jeg er oppvokst, og jeg må si jeg ser flere overvektige barn på skoler i Norge enn jeg gjør der.

Nå sier jeg på ingen måte at et slikt kosthold som jeg beskriver over er bra, men at man er litt vel hysteriske i Norge mener jeg det er ingen tvil om. Forbuden frukt smaker ofte best, så å kjøre en sånn regel der alt usunn pålegg er nei-mat, tror jeg egentlig bare er å gjøre barnet en bjørnetjeneste.

''Det er godt mulig at det jeg forteller om er unntaket, men jeg har mye kontakt med venner fra stedet jeg har bodd, og ingen er overvektige, og veldig mange av dem har meget bra utdannelser. Jeg har nå to kusiner som går på barneskolen i dette landet der jeg er oppvokst, og jeg må si jeg ser flere overvektige barn på skoler i Norge enn jeg gjør der''

Det er dette jeg egentlig betviler:-) Det er ikke midt inntrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er ikke helt enig med deg

''Det er godt mulig at det jeg forteller om er unntaket, men jeg har mye kontakt med venner fra stedet jeg har bodd, og ingen er overvektige, og veldig mange av dem har meget bra utdannelser. Jeg har nå to kusiner som går på barneskolen i dette landet der jeg er oppvokst, og jeg må si jeg ser flere overvektige barn på skoler i Norge enn jeg gjør der''

Det er dette jeg egentlig betviler:-) Det er ikke midt inntrykk

Mitt skulle det stå. Ikke midt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er ikke helt enig med deg.

Nå skriver ikke jeg at et kosthold som nevnt i mitt første innlegg er bra, men jeg ønker bare å sette ting litt i perspektiv. Om barna får sjokoladepålegg på brødskiven 5 ganger i uken så er jeg ganske sikker på at de fleste ikke vil ta noe varig skade av det.

Jeg må bare innrømme at jeg sendte med sjokoladepålegg flere ganger i uka da vi var der den første tiden, uten at det sikkert har gjort noen skade. Etterhvert fant vi en skinketype hun likte. En ost hun likte, fant vi aldri:-)

Det er selvfølgelig ikke ideelt å leve på den måten over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole er det visse restriksjoner pga en hyperallergisk unge, så nugati og peanøttsmør er forbudt.

Ungene har som regel hvitost, brunost eller saltpålegg på brødskiva, innimellom har eldstemann med seg en tube jordbærsyltetøy. Minituber med smøreost eller babybelost er stas.

Ungene bestemmer sjøl pålegg på nista, og vi har ikke hatt diskusjoner om hva som er akseptabel nistepålegg.

Nugatti har vi forresten bare i ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker glutenfritt brød til barna, og de får en skive hver av dette med et tynt lag av det sunneste syltetøyet jeg finner i butikken. Får de annet pålegg blir ikke skiva spist, så enkelt er det. I tillegg får de tre glutenfrie knekkebrød. Den minste - som er tynn som en flis - vil ikke ha pålegg. Det blir elegant pirket av, og dersom vi prøver oss på smørepålegg blir det ikke spist. 7 åringen på knapt 17kg kan bare ikke gå en hel skoledag uten mat, dermed blir det smør og servelat (stort sett) på skivene. Storesøster får kaviar, serverat og salami på sine. I helgene er det nugatti, men de spiser alltid havregrøt til frokost da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er heldig som har barn som spiser normalt. Jeg sliter med å få i ungene noe som helst, spesiel min sønn har alltid vært vanskelig i kosten. Nå har vi fått eksperthjelp, og de sier vi skal ikke tenke på hva som er sunt eller ikke, det viktigste er at han spiser noe. Så hos oss har det gått mye i nugatti og loff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine barn (og det jeg selv så da ungene gikk på SFO) er at mange barn har med seg fint brød/knekkebrød med syltetøy, nugatti, sjokoladepålegg osv.

Hos oss består matpakka av grovt brød eller grove knekkebrød med valgfritt pålegg. Noen ganger har de syltetøy på, men oftest er det hvitost eller salami.

Har vi salatrester, får de det. De kan også få rester fra middag med seg.

Jeg prøver å innprente hos ungene at det er veldig viktig å spise både frokost og lunsj. Så langt virker det som om de forstår, og spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånne matbokser: http://www.buygreen.com/laptoplunchbentoset.aspx og der blir det pakket ned alt i fra litt frukt, grønnsaker, kanskje en pastarest, omelett, spekemat, nøtter, andre middagsrester, youghurt med müsli, og stort sett alltid en brødskive med et eller annet pålegg. Den kommer nesten uten unntak hjem igjen.... Samme hva som er på, jeg har sendt med nugatti også jeg, men det er frukten og grønnsakene og det andre som blir spist. Han skylder på at han ikke rekker å spise brødskiva, men jeg har mine tvil om at de har _så_ kort matpause ;-)

Sender vanligvis ikke med godteri på brødskiva nei, men som sagt kunne jeg visst godt gjort det, den blir sjelden spist uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånne matbokser: http://www.buygreen.com/laptoplunchbentoset.aspx og der blir det pakket ned alt i fra litt frukt, grønnsaker, kanskje en pastarest, omelett, spekemat, nøtter, andre middagsrester, youghurt med müsli, og stort sett alltid en brødskive med et eller annet pålegg. Den kommer nesten uten unntak hjem igjen.... Samme hva som er på, jeg har sendt med nugatti også jeg, men det er frukten og grønnsakene og det andre som blir spist. Han skylder på at han ikke rekker å spise brødskiva, men jeg har mine tvil om at de har _så_ kort matpause ;-)

Sender vanligvis ikke med godteri på brødskiva nei, men som sagt kunne jeg visst godt gjort det, den blir sjelden spist uansett...

Det var grei matboks! Fåes de kjøpt her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole har det vært mange og lange diskusjoner om matpakkeNår noen unger haddde med seg pizzarester ble det kommentert som negativt fra lærer.Nå har det roet seg litt og ungene får lov å ha med middagsrester.

Junior får stot sett nystekte halvgrove baguetter med på skolen. De er fylt med servelat og ketsjup, salami og ketsjup eller skinke og ost. Stort sett skal han ha ketsjup på alt. Så lenge han spiser matpakka si gidder jeg ikke å mase om hvor sunt eller usunt pålegget er, men han får aldri sjokopålegg på skolematen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er vi så heldig stilt at vi har en unge som verken vil ha Nugatti eller syltetøy, verken hjemme eller på skolematen, så det er overhodet ikke et tema!

Favoritten er peanøttsmør, men han liker også leverpostei, kaviar og salami/pepperoni.

Av søte pålegg liker han bare Sjokade, og det får han stort sett bare hos mormor! .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Litt morsomt er det jo når kjæresten og jeg av og til tar den helt ut og stapper innpå med brødskive med nugatti og ungene sitter der med sine brødskiver med brunost eller salami og ser på oss med vemmelse i blikket. Skikkelig dol-barn med andre ord! ;-D''

Hvordan i hele vide verden har dere klart det der????!!!

mvh

''Hvordan i hele vide verden har dere klart det der????!!!''

Jeg kan jo ikke svare for Lillemus, men når det gjelder egen unge, vil jeg bare si at det hjelper å ha en unge som generelt sett er kresen! Da kan man være heldig med at kresenheten også gjelder Nugatti og syltetøy...;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...