Gå til innhold

Skal drittunger taes?

Gjest steinrøysanedibakken

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

Jeg skjønner veldig godt at du ble sinna og hadde lyst til å filleriste vedkommende! På den annen side tror jeg slike ting preller av på enkelte barn.... Noen ganger kan det være mer fornuftig å appellere til barnets følelser. Det er jo også slik at dersom man føler man får et stempel på seg, så blir man slik (selvoppfyllende profetier).

En jeg kjenner opplevde at hennes datter ble ertet av to gutter i klassen fordi hun var liten av vekst. En dag møtte mor de to guttene på skoleveien. Hun hilste på dem med et blidt "hei" og sa at hun trengte å prate litt med dem. Guttene så ganske stressa ut;) Mor sa at datteren hadde vært litt lei seg fordi hun følte de hadde ertet henne, men at mor var sikker på at guttene ikke hadde ment noe vondt med det. Hun ønsket bare å si fra slik at de skjønte at dette var sårende for jenta og at hun var helt sikker på at to så kjekke gutter ikke ville gjøre slikt flere ganger. Guttene nikka gravalvorlig med vidåpne øyne og sa at de ikke hadde ment det og at de lovet det ikke skulle gjenta seg - og det har de faktisk holdt ;-)

Jeg er uenig med deg. De fleste av mobberne har ikke følelser og de fnyser av det. De har godt av å se skikkelig skikkelig sinte voksne. De har godt av å bli ydmyket foran andre mennesker og de har godt av et sannhetens ord!!! La oss en gang for alle slutte å dulle med de som mobber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• trollemor;o)

8

• PieLill

5

• Mandolaika

2

Mest aktive i denne tråden

trollemor;o)

Selvsagt ville jeg reagert!!! Men å sende en teksmelding til barnet synes ikke var rette måten å håndtere det på, samtidig som det ikke alltid er lett å gjøre det rette når man handler i affekt.

Som jeg skrev i det forrige innlegget ditt, så synes jeg du skal ta dette opp med foreldrene til 10-åringen.

Om det skjer flere ganger, så synes jeg du skal trekke pusten dypt, og så snakke ungen til rette. Forsøk å være voksen, og ikke synke ned til ungens nivå.

Foreldrene til denne ungen var ikke tilsnakkelige. Eplet faller ikke langt fra stammen vet du...

Nei, det eneste slike drittsekker forstår er klare ord og de har bare godt av å se en skikkelig sint voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner reaksjonen og jeg syns at mobberen bare har godt av å se og høre at voksne er sinte, skikkelig sinte.

Jeg opplevde en gutt i, la oss si et kor, som stadig ble ertet. Det var ikke så alvorlig ment fra de som ertet, men gutten likte det ikke. Jeg tok det opp med de som ertet på en saklig og rolig måte, men det hjalp ikke. Men, da jeg klikket og raste som en gal (tårene trillet av sinnet) foran hele koret, DA ble det slutt.

Jeg var SKIKKELIG SKIKKELIG SINT og det kom fra hjertet.

Men du sendte ikke en SMS.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Men du sendte ikke en SMS.

Med vennlig hilsen

Nei, men jenta som fikk SMS´en skjønner kanskje at nå skjer det snart noe hvis jeg ikke slutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg. De fleste av mobberne har ikke følelser og de fnyser av det. De har godt av å se skikkelig skikkelig sinte voksne. De har godt av å bli ydmyket foran andre mennesker og de har godt av et sannhetens ord!!! La oss en gang for alle slutte å dulle med de som mobber!

Ja, for i slike miljøer så eksisterer selvsagt ikke mobbing? Eller?

Hevn og affekt er dårlige strategier. Du oppnår som regel det motsatte av det du ønsker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til denne ungen var ikke tilsnakkelige. Eplet faller ikke langt fra stammen vet du...

Nei, det eneste slike drittsekker forstår er klare ord og de har bare godt av å se en skikkelig sint voksen.

Man hadde skikkelig sinte voksne i flere århundrer, uten at det hjalp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Ja, for i slike miljøer så eksisterer selvsagt ikke mobbing? Eller?

Hevn og affekt er dårlige strategier. Du oppnår som regel det motsatte av det du ønsker.

Med vennlig hilsen

Mobbing vil eksistere i alle tider. Forsvinner mobbingen der det blir tatt på en PK måte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jenta som fikk SMS´en skjønner kanskje at nå skjer det snart noe hvis jeg ikke slutter?

Hvorfor?

Du skriver jo selv nedenfor at mobbere ikke tenker slik.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing vil eksistere i alle tider. Forsvinner mobbingen der det blir tatt på en PK måte da?

Ja, det finnes flere programmer til skoler som har hatt suksess mot mobbing.

Å synke ned til mobberens nivå er bare tåpelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Man hadde skikkelig sinte voksne i flere århundrer, uten at det hjalp.

Med vennlig hilsen

Hvis man er sint på "rette" måten kan det hjelpe;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er sint på "rette" måten kan det hjelpe;o)

Det kan så være, men det fordrer at man *tenker* først, i stedet for å handle i affekt, elle med hevn ("smake sin egen medisin").

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om man skal gjøre dette optimalt, så synes jeg at man skal starte med en prat med barnet. Denne praten må være på tomannshånd uten andre venner som lytter.''

Om et barn kan plage andre barn i full offentlighet, bør den umiddelbare skyllebøtten også komme i full offentlighet. Den rolige praten senere tas uten publikum.

mvh

Oftes er vel ikke noen voksne til stede når slike ting skjer. Derfor tror jeg det er vanskelig å ta noen umiddelbar reaksjon.

Grunnen til at jeg mener at det bør tas på tomannshånd er at folk generelt er mye bedre på å lytte uten å ha "alle piggene ute" når man snakker på tomannshånd. Dvs. at det er større mulighet for at 10-åringen faktisk tar til seg det du sier, og dermed slutter mobbingen. Og det er jo målet.

Dersom dette ikke hjelper, så bør man gå hardere til verks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Helt enig! Jeg synest de aller fleste her er i overkant opptatt av hvor pent og ordentlig dette skal tas med mobberen. Jeg kjenner at jeg ikke er bare enig. Hadde mitt barn gjort noe slikt så håper jeg at han hadde fått hørt det i full offentlighet, og med et så talende språk at det ville oppleves ydmykende for han. Jeg ville i tillegg ønske å vite om hendelsen som mor..

En tiåring som gjentatte ganger mobber et funksjonhemmet barn fortjener ikke alt dette dillet. Kanskje det er et aldri så lite jordskjelv som skal til her...?

ENIG!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Istapp

''Hvis et barn hadde mobbet ditt funksjonshemmede barn pga dennes funksjonshemning, ville du ikke da ha blitt sint?''

Veldig sint! Men min erfaring er at det hjelper ikke,det skaper bare mer frustrasjon hos en selv. Har fantasert om å gjøre mye med slike "drittunger",men har aldri gjort noe av det. Det ville være å synke ned på demmes nivå,men forstår deg inderlig og vel. Har tatt en prat med dem,og har blitt løyet til,for ingen er mer usyldig når en blir "tatt på fersken" enn dem.

Har funnet ut at flere av slike folk har det hjemmenfra,og når foreldrene gjør narr av andre,vil l barna ta etter. Ser på det som håpløst,mest fornuftig å holde barna unna slike folk. Men de kommer til å møte på folkene,for de er overalt. Nei,ikke lett det der! Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på om det er "småmobbere" eller MOBBERE det er snakk om?

De gutta jeg snakka om er egentlig kjekke og greie gutter, men de kan nok være med på å drive erting innimellom. Til slike barn tror jeg det kan hjelpe å appellere til samvittigheten (de ble flaue over å være avslørt).

MOBBERNE har vel neppe særlig godt utviklet empatisk sans, så der må nok sterkere lut til (som du sier). Jeg synes slike barn skal flyttes bort fra den/de som blir ofre for mobbingen og virkelig kjenne at det er DE som gjør feil. Der er jeg helt på linje med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det kommer vel an på om det er "småmobbere" eller MOBBERE det er snakk om?

De gutta jeg snakka om er egentlig kjekke og greie gutter, men de kan nok være med på å drive erting innimellom. Til slike barn tror jeg det kan hjelpe å appellere til samvittigheten (de ble flaue over å være avslørt).

MOBBERNE har vel neppe særlig godt utviklet empatisk sans, så der må nok sterkere lut til (som du sier). Jeg synes slike barn skal flyttes bort fra den/de som blir ofre for mobbingen og virkelig kjenne at det er DE som gjør feil. Der er jeg helt på linje med deg.

Ok, da er vi enige;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri funnet meg i og visst om uten å gjøre noe at sønnen min hadde blitt mobbet! jeg hadde nok reagert med sinne og gitt den ungen som hadde mobbet rimelig klar beskjed om at han/hun kunnhe holde seg langt unna. Hadde nok ikke sendt mld. nei, men sagt det face to face.

Desverre er det enkelte foreldre som ikke bryr seg om hva ungene gjør, og vil la de "ordne opp" selv. Jeg har flere eksempler på situasjoner der jeg har kjefta på barn rett foran nesa på drittunger som ikke klarer oppføre seg, uten at foreldra har letta på et øyelokk. Finner meg ikke i at andre behandler ungen min dårlig når jeg ser han ikke makter å ta igjen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftes er vel ikke noen voksne til stede når slike ting skjer. Derfor tror jeg det er vanskelig å ta noen umiddelbar reaksjon.

Grunnen til at jeg mener at det bør tas på tomannshånd er at folk generelt er mye bedre på å lytte uten å ha "alle piggene ute" når man snakker på tomannshånd. Dvs. at det er større mulighet for at 10-åringen faktisk tar til seg det du sier, og dermed slutter mobbingen. Og det er jo målet.

Dersom dette ikke hjelper, så bør man gå hardere til verks.

Enig.

Om man ikke fersker dem bør det tas på tomannshånd.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg synest de aller fleste her er i overkant opptatt av hvor pent og ordentlig dette skal tas med mobberen. Jeg kjenner at jeg ikke er bare enig. Hadde mitt barn gjort noe slikt så håper jeg at han hadde fått hørt det i full offentlighet, og med et så talende språk at det ville oppleves ydmykende for han. Jeg ville i tillegg ønske å vite om hendelsen som mor..

En tiåring som gjentatte ganger mobber et funksjonhemmet barn fortjener ikke alt dette dillet. Kanskje det er et aldri så lite jordskjelv som skal til her...?

Hjertelig enig med deg.

Dessuten gjør man barnet som mobber en bjørnetjeneste ved å ikke være tilstrekkelig tydelig på hvor galt dette er. Barn tolker det vi gjør i langt større grad enn det vi sier. Derfor er styrken av reaksjonen essensiel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig enig med deg.

Dessuten gjør man barnet som mobber en bjørnetjeneste ved å ikke være tilstrekkelig tydelig på hvor galt dette er. Barn tolker det vi gjør i langt større grad enn det vi sier. Derfor er styrken av reaksjonen essensiel.

mvh

Ser du noen her som har sagt at man skal være utydelig for mobberen hvorvidt det er galt å mobbe?

Poenget her er at man som voksenperson ikke skal tillate seg å falle til samme nivå som mobberen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...