Gå til innhold

Hva ville du ønsket til barnets dåp?

Spirello

Anbefalte innlegg

Jge skal i dåp i helgen, men ikke kjøpt gave ennå. Jeg har en hjemmelaget gave, men skal kjøpe i tillegg..

Sølvskje faller nok ikke i smak her. Hva med sånn rull til å ha dåpsattesten i? hvor får jeg kjøpt det og hva koster det? Tenkte å bruke 500 - 600 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Spirello

4

• Orio

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Onsdag1365380628

Personlig hadde jeg nok ikke ønsket sånn typisk dåpsting til dåpen. Jeg har hatt tre barn til dåpen og de alle fikk masse sånt i sølvplett, med og uten navn. Nå ligger det i en eske på loftet og samler støv. Har vært i flere barnedåper i det siste og har kjøpt en leke eller en bruksting i god kvalitet, etter ønske fra foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg nok ikke ønsket sånn typisk dåpsting til dåpen. Jeg har hatt tre barn til dåpen og de alle fikk masse sånt i sølvplett, med og uten navn. Nå ligger det i en eske på loftet og samler støv. Har vært i flere barnedåper i det siste og har kjøpt en leke eller en bruksting i god kvalitet, etter ønske fra foreldrene.

Moren har nevnt gåstol, men jeg har ikke lyst til å gi det.. synes i prinippet det er noe tull, dessuten har hun bitteliten leilighet der ungen ikke får "gått" mer enn to meter for det stanger..

Vil gi noe varig. Hva med en av de store bøkene? Eventurboka eller sangboka? Evt. penger til å sette på kontoen. (kjedelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren har nevnt gåstol, men jeg har ikke lyst til å gi det.. synes i prinippet det er noe tull, dessuten har hun bitteliten leilighet der ungen ikke får "gått" mer enn to meter for det stanger..

Vil gi noe varig. Hva med en av de store bøkene? Eventurboka eller sangboka? Evt. penger til å sette på kontoen. (kjedelig)

Slike bøker synes jeg er en flott gave!

Du kan gjerne skrive noen ord inni også. (Men kanskje etter at du har gitt den bort slik at det er mulig å bytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hos oss

Det vi fikk som vi har hatt glede av:

Barnebestikk (stål, brukes hver dag)

Bøker (samlinger med eventyr, sanger osv)

Barnepledd (Berger, Røros osv har fine)

Armbånd og kjede til jenta

Bilde til å henge på veggen på barnerommet

Sølje til barnebunad

Det vi ikke har brukt:

Smykker til gutten

Rull til å legge dåpsattesten inni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe som kan brukes. Bokverk, kunst til barnerommet, barnebestikk eller -servise, evt. robust smykke hvis det er en jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi fikk som vi har hatt glede av:

Barnebestikk (stål, brukes hver dag)

Bøker (samlinger med eventyr, sanger osv)

Barnepledd (Berger, Røros osv har fine)

Armbånd og kjede til jenta

Bilde til å henge på veggen på barnerommet

Sølje til barnebunad

Det vi ikke har brukt:

Smykker til gutten

Rull til å legge dåpsattesten inni

Gaver som ble byttet/ikke brukt og som jeg synes er bare tull: dåpsattestrull i sølvplett (finnes også til vigselsattester), skrin til første tann/hårlokk. baresmykker til gutter.

Gaver jeg ønsket: Smykker (til jenter), gjerne klassiske ting de vil sette pris på siden. Barneservise, både stål og sølvbestikk til barn. Vi har feks Stelton Magnum bestikket, og der får man isskje og kakegaffel også, og det fungerer utmerket som barnebestikk. Sangbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har hatt mye glede av sølvskjeene vi fikk til dåpen - de har vært mye bruk. Vi har ikke vært veldig nøye med å bevare det for ettertiden, så det er nok litt slitt etter utallige runder i oppvaskmaskinen, men det gjør ingen ting. Har likt bestikket som er litt solid,, fikk også noen tynne og spinkle som ikke var egnet til daglig bruk.

For oss har med andre ord sølvbestikket også vært bruksting. Er ikke så glad i ting som kun er ment som minner fra dåpen, eksempelvis rull til dåpsattest, små skulpturer etc. (våre fikk også noe sånt). Fine bøker er også bra, men husk at disse vil preges av småbarnhåndtering etter få år, om de da ikke legges "på vent" av foreldre (jada, barna skal ikke håndtere bøkene alene, men ufattelig hvor lange og raske fingre ettåringer har...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine har en kreativ tante, som gav dem hver sin store bok: Husker ikke alle, men siste dåpsbarn fikk "Den store Prøysenboka" (noe i den dur, Prøysen, iallefall!!). OG- disse gavene har blitt brukt, ikke stappa ned i ei kasse/kiste for ettertida! Kjempefine gaver, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod ide med ei stor sang- eller eventyrbok!! Som nevnt i et innlegg over her, så fikk våre 3 barn slike bøker av ei tante, og det har vært STOR stas!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hva med sånn rull til å ha dåpsattesten i? hvor får jeg kjøpt det og hva koster det? Tenkte å bruke 500 - 600 ca.''

NEI NEI NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva med sånn rull til å ha dåpsattesten i? hvor får jeg kjøpt det og hva koster det? Tenkte å bruke 500 - 600 ca.''

''NEI NEI NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!''

Hehe,- hvis ikke jeg hadde vært så veloppdragen, kunne jeg skrevet det samme ;-)

Selv om jeg sikkert kunne hatt bruk for noe sånt (aner aldri hvor sånne papirer er...), så ville en sånn sak nok ligget og slengt i et skap et sted. Uten noe inni....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin utgave av Ringenes Herre ;-)

Neida. Men jeg var borti at et dåpsbarn fikk en praktutgave av Shakespeares sonnetter eller noe lignende en gang.

Store gavebøker har vi hatt glede av. Og sølvskjeen er ofte i bruk ennå (min også, som jeg fikk til dåpen). Og et Mummi-servise var fint. Og en trebarnestol, som kan stå til pynt når den er for liten, med navnet på. Ikke så veldig nyttig akkruat kanskje... Andre ting som dingser til å ha hår eller tenner i og sparebøsser har bare vært skuffefyll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe,- hvis ikke jeg hadde vært så veloppdragen, kunne jeg skrevet det samme ;-)

Selv om jeg sikkert kunne hatt bruk for noe sånt (aner aldri hvor sånne papirer er...), så ville en sånn sak nok ligget og slengt i et skap et sted. Uten noe inni....

''Selv om jeg sikkert kunne hatt bruk for noe sånt (aner aldri hvor sånne papirer er...), så ville en sånn sak nok ligget og slengt i et skap et sted. Uten noe inni....

''

Helt enig, sånne ting er idiotisk skapfyll. Men fordelen er at om man putter i dåpsasttesten vet man i hvertfall hvor man har den! Det gjorde jeg med eldstemann sin, og jammen er jeg langt mer sikker på hvor det dokumentet er enn yngstemanns attest ;).

Men - det burde vel være unødvendig med et slikt rør for å holde orden på papirene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gutt eller jente, da? En sølvramme fikk jenta mi, med inngravert navn, vekt, lengde og klokkeslett på ramma. Det har vi stående med det første babybildet i. Ellers så jeg en gutt som fikk en liten kniv med Sølvslire, sikkert til en bunad eller noe. Det var litt stilig, syns jeg. Men aner ikke prisen altså!!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well spoken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...