Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Vet ikke om dere husker saken. Min jente i 7 klasse skal som den eneste eleven på sitt trinn ved skolen, begynne på en annen ungdomskole enn sine klassekamerater. PGA bostedsadresse sokner vi til en annen skole, men hun kjenner absolutt ingen på den nye skolen. Og jenta mi nekter å begynne. Vurderte å melde flytting til min sønn, men hans samboer er nå blitt så redd for at det skal få ubehagelige konsekvenser at hun vil ikke. I dag fikk vi endelig avslag fra Fylkesmannen. Jenta må bytte skole, og sitter kaldt og rolig i sofaen og sier at hun nekter å gå. Hva skal jeg gjøre nå da? Vil en flytting av adressen medføre ubehageligheter for sønnen? Eller hvis jenta nekter å gå på skolen? Kan jo ikke bare kjøre henne ned og dra henne ut av bilen med tvang, heller! Ganske fortvila her akkurat nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Har du snakket med PPT? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg har dessverre ikke noe godt råd til løsning for deg. Håper at det ordner seg for dere. Vil også si at jeg syns det er rart at kommunen du bor i er så veldig stivbeinte når det gjelder å innvilge søknaden deres. Med mindre den skolen som jenta di vil gå på, er stappfull, så syns jeg de kan vise litt forståelse. I min kommune har jeg ennå ikke hørt om at noen har fått avslag når de har søkt om å få gå på en annen skole enn den de sogner til. Når det gjelder å melde flytting, så vet jeg ikke egentlig hva slags konsekvenser det kan gi. Hvis det viser seg å bli eneste utvei, så hadde jeg gått for det. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Har du snakket med PPT? Det største problemet her er at jenta mi (desverre??) ikke har verken sosiale eller læremessige vansker. Tvert i mot er hun en av de flinkeste i sin klasse i de fleste fag, og har en stabil og positiv omgangskrets. Naboen (!) har nemlig litt problemer så h*n fikk følge med de andre over på ungdomskolen, men ikke jenta mi. PPT kan gi en uttalelse hvis det er problemer, men det er det LAAAAng ventetid, og må utredes osv først, så før det hadde nyttet der er hun ferdig med 10 klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Mulig det er litt drastisk, men kanskje dere kan flytte så dere sogner til riktig skole? Ikke frekt ment, bare et forslag. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Det største problemet her er at jenta mi (desverre??) ikke har verken sosiale eller læremessige vansker. Tvert i mot er hun en av de flinkeste i sin klasse i de fleste fag, og har en stabil og positiv omgangskrets. Naboen (!) har nemlig litt problemer så h*n fikk følge med de andre over på ungdomskolen, men ikke jenta mi. PPT kan gi en uttalelse hvis det er problemer, men det er det LAAAAng ventetid, og må utredes osv først, så før det hadde nyttet der er hun ferdig med 10 klasse. Men hvis jenta di nekter å gå på den nye skolen, må jo PPT inn i bildet. For da snakker vi om "skulk", og det er jo et av områdene PPT skal hjelpe med. Jeg har desverre ikke noe godt råd å komme med til deg, annet enn å ta enda en telefonrunde og klargjøre overfor de ansvarlige instanser at jenta nekter og gå på den nye skolen, og at det vil bli svært vanskelig å tvangsende henne. Er det noen mulighet for at du eller far kan melde flytting sammen med henne? Evnt leie en knøttliten hybel for å ha det juridiske korrekt. Ellers er jo pressen ofte et godt hjelpemiddel når alt annet har slått feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Mulig det er litt drastisk, men kanskje dere kan flytte så dere sogner til riktig skole? Ikke frekt ment, bare et forslag. ) Det var tanken, at det var en slags siste utvei. Og sønnen min bor i det området, så vi vurderte å melde flytting dit, uten å flytte. Det er bare 5 min unna i gangavstand. Men så er plutselig samboeren til sønnen min blitt så nervøs for at det skal få noen ubehaglige konsekvenser for dem, at hun har ombestemt seg. Jeg skjønner ikke helt hvilke konsekvenser det kan få.? Kan vi, evt de bla anmeldt for noe. Og vi har ikke råd til å leie noe pga høye boligpriser i området. Vi har jo bl.a huslån og andre forpliktelser så vi kan ikke pådra oss en husleie på 5-6000 xtra i mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Dette er fra høsten? Jeg bor et sted der ungdomsskolen er stappfull. Hvert år er det noen få søkere som ikke får plass, og som da må krysse motorveien osv. for å komme til den skolen de blir henvist til. Hvert år bråker foreldrene i bydelsavisa (dette er en av Oslos og landets største ungdomsskoler), og det ender alltid med at det løser seg i løpet av ferien. Nå skal det jo også sies at i en så folkerik skolekrets, er det alltid noen som flytter. Så jeg anbefaler å lage støy, og å sørge for at hun står øverst på lista dersom noen slutter på den aktuelle skolen. Det er fremdeles en stund til august. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Men hvis jenta di nekter å gå på den nye skolen, må jo PPT inn i bildet. For da snakker vi om "skulk", og det er jo et av områdene PPT skal hjelpe med. Jeg har desverre ikke noe godt råd å komme med til deg, annet enn å ta enda en telefonrunde og klargjøre overfor de ansvarlige instanser at jenta nekter og gå på den nye skolen, og at det vil bli svært vanskelig å tvangsende henne. Er det noen mulighet for at du eller far kan melde flytting sammen med henne? Evnt leie en knøttliten hybel for å ha det juridiske korrekt. Ellers er jo pressen ofte et godt hjelpemiddel når alt annet har slått feil. Pressen er et godt tips. Det skal jeg jammen vurdere. Men når kommunen har gått i vranglås, og tilogmed Fylkesmannen har gitt avslag, føler vi at løpet på mange måter er kjørt. Og det at PPT kommer inn i bildet hvis det er snakk om skulk, har jeg heller ikke tenkt på. Godt tips. Men da må jo skoleåret begynne, og hun går jo glipp av mye de første dagene/ukene, mens klassene "setter seg". Skulle så gjerne visst hva jeg skal gjøre. Og finnes det noen konsekvenser for å melde flytting uten å flytte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg ville brukt tid på å motivere henne for skolebyttet. Fokuser på at det også kan være ganske spennende å begynne på ny skole og at dere må forholde dere til det vedtaket dere har fått. Det er noen måneder frem til høsten ennå, så hun vil få tid til å venne seg til tanken. Når det er sagt, så synes jeg det er skuffende at dere har fått avslag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Det var tanken, at det var en slags siste utvei. Og sønnen min bor i det området, så vi vurderte å melde flytting dit, uten å flytte. Det er bare 5 min unna i gangavstand. Men så er plutselig samboeren til sønnen min blitt så nervøs for at det skal få noen ubehaglige konsekvenser for dem, at hun har ombestemt seg. Jeg skjønner ikke helt hvilke konsekvenser det kan få.? Kan vi, evt de bla anmeldt for noe. Og vi har ikke råd til å leie noe pga høye boligpriser i området. Vi har jo bl.a huslån og andre forpliktelser så vi kan ikke pådra oss en husleie på 5-6000 xtra i mnd. Jeg snakker ikke om å leie noe, men om en reell flytting for dere alle sammen til et bosted slik at hun fysisk sogner til den aktuelle skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Det er ikke sikkert det blir så ille for jenta å komme på en annen ungsomsskole. Her blir alle klassene blandet med elever fra to andre skoler, slik at ingen kommer sammen med elever fra klassen de kom fra. Mange synes det er veldig godt å få begynne med blanke ark, jeg har snakket med flere foreldre som forteller at barna da blomstret opp, og har erfart det også med mine barn. Mange barn flytter i låpet av skoletiden, og alle de har da måttet begynne på en skole med ukjente barn. Det går som regel bra. Ikke krisemaksimer, prøv heller å få datteren din til å se at dette ikke er verdens undergang. Hun vil beholde de gamle vennene etter skoletid, og få nye venner på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 ''Vurderte å melde flytting til min sønn, men hans samboer er nå blitt så redd for at det skal få ubehagelige konsekvenser at hun vil ikke. '' Hvis du melder flytting for barnet, så kan barneverntjenesten komme på banen, etter denne paragrafen: '' § 4-7. Barn som foreldrene selv plasserer utenfor hjemmet. Når et barn blir plassert hos andre på en slik måte at foreldrene ikke kan sies å ha den daglige omsorgen for det, kan barneverntjenesten kreve å godkjenne plasseringsstedet hvis plasseringen varer mer enn to måneder, jf. § 4-22 annet ledd. Grunnlaget for å gjøre et slikt krav gjeldende er det samme som for å gjøre undersøkelser etter § 4-3. Reglene for undersøkelser etter § 4-3 skal også følges i disse tilfeller. '' http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html#4-3 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 ''Vurderte å melde flytting til min sønn, men hans samboer er nå blitt så redd for at det skal få ubehagelige konsekvenser at hun vil ikke. '' Hvis du melder flytting for barnet, så kan barneverntjenesten komme på banen, etter denne paragrafen: '' § 4-7. Barn som foreldrene selv plasserer utenfor hjemmet. Når et barn blir plassert hos andre på en slik måte at foreldrene ikke kan sies å ha den daglige omsorgen for det, kan barneverntjenesten kreve å godkjenne plasseringsstedet hvis plasseringen varer mer enn to måneder, jf. § 4-22 annet ledd. Grunnlaget for å gjøre et slikt krav gjeldende er det samme som for å gjøre undersøkelser etter § 4-3. Reglene for undersøkelser etter § 4-3 skal også følges i disse tilfeller. '' http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html#4-3 ''Hvis du melder flytting for barnet, så kan barneverntjenesten komme på banen,'' Det vet jeg, derfor var det aktuelt å melde flytting for oss begge to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Skjønner fortvilelsen. Men... når det er sagt. Hvis situasjonen viser seg å bli slik dere frykter, så er det jo kjempeviktig med foreldre som er positivt innstilte. Av og til skjer det ting i livet som ikke føles bra. Det dere opplever er leit og føles sikkert både feil og urettferdig. Men jeg synes jo at istedenfor å krisemaksimere så mange måneder i forveien - istedenfor å motivere - blir litt feil. Noen ganger må en bare bøye seg for regelverk og vedtak... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg snakker ikke om å leie noe, men om en reell flytting for dere alle sammen til et bosted slik at hun fysisk sogner til den aktuelle skolen. Det er nok helt uaktuelt. Vi har nettopp kjøpt huset vi har bodd i i mange år,(arv ) i et av byens beste områder. Boligprisene i dette området er høye. Vi har nettopp brukt en god del penger på å pusse opp også, så det er ikke aktuelt å leie ut heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Fryktelig dårlig at de singler ut én elev på hele trinnet som ikke får begynne sammen med de andre. Jeg har litt problemer med å forstå at det skal være nødvendig. Nå har vel de fleste sagt at de blånekter og aldri kommer til å gjøre noe og likevel endt opp med å gjøre det frivillig. Kanskje en idé å la det hvile litt så du ikke nærer trassen som vokser i henne. Prøv å unngå at det blir et prestisjeprosjekt fra hennes side. Noen ganger kan forsøk på å motivere føre til at motviljen i stedet blir sterkere og klarere definert. Din holdning til dette vil påvirke henne. Signaliserer du at dette er katastrofalt og uoverkommelig hjelper det ikke henne. Om du til syvende og sist ikke klarer å få henne på skolen, kunne du kanskje ringe å be Fylkesmannen hjelpe deg... (Sikkert en fryktelig dårlig idé.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Pressen er et godt tips. Det skal jeg jammen vurdere. Men når kommunen har gått i vranglås, og tilogmed Fylkesmannen har gitt avslag, føler vi at løpet på mange måter er kjørt. Og det at PPT kommer inn i bildet hvis det er snakk om skulk, har jeg heller ikke tenkt på. Godt tips. Men da må jo skoleåret begynne, og hun går jo glipp av mye de første dagene/ukene, mens klassene "setter seg". Skulle så gjerne visst hva jeg skal gjøre. Og finnes det noen konsekvenser for å melde flytting uten å flytte? Det er utrolig mye som løser seg på noen timer om man bare pressen slår opp hvor ille det er. Men tenk i så fall først igjennom konsekvensene av å være riksoffer og at du ikke har noen kontroll med hva media lirer ut av seg om deg og dine. Det sterkeste kortet er urimeligheten av å single ut bare én elev. Gjaldt det fem, ti eller flere, ville det vært noe annet. ''Og finnes det noen konsekvenser for å melde flytting uten å flytte?'' Det ville jeg sjekket med en jurist om. Både konsekvensen for å melde falsk flyttig og for å late som man har noen boende hos seg som ikke gjør det. Men om de absolutt ikke har plass til henne på skolen nå, vil de da få det om hun flytter nærmere? Vil de hive ut en annen elev i stedet? Om dere "bor" hos din sønn en stund og så "flytter" hjem igjen. Vil hun da bli kastet ut av ungdomskolen hun har begynt på? Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Det er utrolig mye som løser seg på noen timer om man bare pressen slår opp hvor ille det er. Men tenk i så fall først igjennom konsekvensene av å være riksoffer og at du ikke har noen kontroll med hva media lirer ut av seg om deg og dine. Det sterkeste kortet er urimeligheten av å single ut bare én elev. Gjaldt det fem, ti eller flere, ville det vært noe annet. ''Og finnes det noen konsekvenser for å melde flytting uten å flytte?'' Det ville jeg sjekket med en jurist om. Både konsekvensen for å melde falsk flyttig og for å late som man har noen boende hos seg som ikke gjør det. Men om de absolutt ikke har plass til henne på skolen nå, vil de da få det om hun flytter nærmere? Vil de hive ut en annen elev i stedet? Om dere "bor" hos din sønn en stund og så "flytter" hjem igjen. Vil hun da bli kastet ut av ungdomskolen hun har begynt på? Lykke til! mvh ''Det sterkeste kortet er urimeligheten av å single ut bare én elev. Gjaldt det fem, ti eller flere, ville det vært noe annet. '' Hadde det vært flere hadde det liksom ikke vært noe problem. Men det å komme som eneste nye elev som ikke kjenner noen på skolen hun skal til, og det i en skolestartsituasjon hvor alle de andre også er nervøse og vil holde seg tett til sine venner. Det vi lbli klikkdannelse og hun vil bli stående utenfor. Og det er ganske tøft når du er tolv. ''Om dere "bor" hos din sønn en stund og så "flytter" hjem igjen. Vil hun da bli kastet ut av ungdomskolen hun har begynt på? '' Da har hun alt begynt, og da er det ingen som kaster henne ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Fryktelig dårlig at de singler ut én elev på hele trinnet som ikke får begynne sammen med de andre. Jeg har litt problemer med å forstå at det skal være nødvendig. Nå har vel de fleste sagt at de blånekter og aldri kommer til å gjøre noe og likevel endt opp med å gjøre det frivillig. Kanskje en idé å la det hvile litt så du ikke nærer trassen som vokser i henne. Prøv å unngå at det blir et prestisjeprosjekt fra hennes side. Noen ganger kan forsøk på å motivere føre til at motviljen i stedet blir sterkere og klarere definert. Din holdning til dette vil påvirke henne. Signaliserer du at dette er katastrofalt og uoverkommelig hjelper det ikke henne. Om du til syvende og sist ikke klarer å få henne på skolen, kunne du kanskje ringe å be Fylkesmannen hjelpe deg... (Sikkert en fryktelig dårlig idé.) mvh Nå har vi fortalt jenta vår om brevet, og hun tar det iskaldt. Vi har prøvd å vinkle det positivt mens hun bare sier at det får det bare være for hun har ikke tenkt å gå. Enkelt og greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.