Gå til innhold

Sykle uten støttehjul...

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Når gjorde ditt/dine barn det?

Og hvor lang tid tok det før barnet HELT klarte å unngå å kræsje i søppelspann eller sneie grøfta?

Bare lurer på om det er noen sammenheng mellom når de lærer å sykle og hvor lang tid det tar før de klarer å beregne sånt bedre... ;) Snuppa har det med å sneie borti ting (men hun tok av støttehjulene i påsken altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår eldste lærte å sykle uten støttehjul da hun var 6 år og hun syklet da bra med én gang. Hun hadde da syklet bra med støttehjul i lang tid før vi tok de av (uten at de var nede i bakken) så hun hadde nok egentlig klart å sykle uten lenge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Yngstemann var drøye tre år tre da han syklet uten støttehjul. Kan ikke huske særlig av kræsjing eller sneiing etter det. Men det tok jo lang tid før jeg slapp ham til i trafikken. Husker dette var tidlig - var mange som kikket imponert etter ham når lille gutten la i vei :).

Eldstemann var nok minst et helt år eldre- han vil gjerne være helt sikker på at han mestrer noe helt før han hiver seg uti ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Min eldste var 3år og 10 mnd da vi fjernet støttehjulene, mange i nærmiljøet foreslo å tadem av året før fordi ho syntes å haså god kontroll. Men jeg nektet. Ho er litt liten av vekst og minimumskravet mitt var at homåtte nå ned med tærne før vi fjernet støttehjulene. Ho har aldri sneiet borti ting eller nesten kjørt i grøfta...

Min yngste tok av støttehjulene i fjor, (er skolestarter i år), og jeg synes ho fortsatt er litt vinglete... Mye bedre nå enn i fjor, men har fortsatt en bit å gå før jeg stoler på at ho har full kontroll på sykkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den av mine som sluttet med støttehjul tidligst, krasjet mest.

;-)

mvh

Hehe, det var der jeg lurte på om det var noen sammenheng... ;)

Snuppa er ikke 4 1/2 enda, så jeg øyner liksom håp om at det blir mindre sneiing av søppelspann etter hvert ;)

Hun er egentlig veldig flink altså, men hun klarer ikke helt å beregne svinger og avstander enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene her har bursdag tidlig i året, og lærte å sykle henholdsvis på sommeren og på våren etter at de hadde fyllt 4. De ble trygge veldig raskt egentlig, det har vært lite knall og fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var 3år og 10 mnd da vi fjernet støttehjulene, mange i nærmiljøet foreslo å tadem av året før fordi ho syntes å haså god kontroll. Men jeg nektet. Ho er litt liten av vekst og minimumskravet mitt var at homåtte nå ned med tærne før vi fjernet støttehjulene. Ho har aldri sneiet borti ting eller nesten kjørt i grøfta...

Min yngste tok av støttehjulene i fjor, (er skolestarter i år), og jeg synes ho fortsatt er litt vinglete... Mye bedre nå enn i fjor, men har fortsatt en bit å gå før jeg stoler på at ho har full kontroll på sykkelen...

Kanskje det er mer personavhengig enn aldersavhengig da...

Snuppa her er ikke 4 1/2 enda, og hun er stødig når hun sykler, men sliter litt med å beregne svinger og avstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste lærte å sykle uten støttehjul da hun var 6 år og hun syklet da bra med én gang. Hun hadde da syklet bra med støttehjul i lang tid før vi tok de av (uten at de var nede i bakken) så hun hadde nok egentlig klart å sykle uten lenge før.

De er jo kanskje bedre rustet til å beregne avstander og svinger osv når de er litt eldre (snuppa her er 4...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstemann var drøye tre år tre da han syklet uten støttehjul. Kan ikke huske særlig av kræsjing eller sneiing etter det. Men det tok jo lang tid før jeg slapp ham til i trafikken. Husker dette var tidlig - var mange som kikket imponert etter ham når lille gutten la i vei :).

Eldstemann var nok minst et helt år eldre- han vil gjerne være helt sikker på at han mestrer noe helt før han hiver seg uti ;).

Da satser jeg på at hun snart klarer å beregne svinger og avstander ;) Hun er 4 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 5,5 år, og støttehjulene er på vei av nå til helgen. Spent på hvordan det går!!

Det går sikkert fint :) Snuppa her er ikke 4 1/2 enda, og vi øvde én dag. Det gikk noen dager før hun syklet igjen etterpå (av praktiske årsaker), men gangen etter syklet hun plutselig alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene her har bursdag tidlig i året, og lærte å sykle henholdsvis på sommeren og på våren etter at de hadde fyllt 4. De ble trygge veldig raskt egentlig, det har vært lite knall og fall.

Hun faller ikke så fælt, men hun sliter litt med å beregne avstander og svinger, så hun sneier borti litt her og der og må bråbremse innimellom fordi hun ikke har beregnet svingen godt nok ;)

Men for all del, hun er kjempeflink altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det var der jeg lurte på om det var noen sammenheng... ;)

Snuppa er ikke 4 1/2 enda, så jeg øyner liksom håp om at det blir mindre sneiing av søppelspann etter hvert ;)

Hun er egentlig veldig flink altså, men hun klarer ikke helt å beregne svinger og avstander enda!

Min var bare veldig ukonsentrert iblant. Eller veldig fokusert på det som engasjerte i øyeblikket. Og om det da var katten som løp forbi og ikke veien og syklingen...

;-)

Motorikken og dømmekraften var fantastisk. H*n slo seg minst, når h*n gjorde noe vanskelig, på grensen til farlig. Da klarte h*n å holde fokus på det viktigste.

;-)

mvh

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster kastet støttehjulene nøyaktig på 4 1/2-årsdagen.

Lillesøster var 4 år og 4 mnd.

Ingen av dem har hatt noen store knall eller fall etter at de tok av støttehjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh:-) Artig tråd... Den eldste var ca 4 da han sykla uten støttehjul, snuppa var ca 4,5 år, - og minstemann, som straks er 6 har aldri sykla.... :-0 Av praktiske årsaker har han sittet i sykkelvogna når vi har vært på tur, og har ALDRI hatt lyst til å prøve sjøl... Før nå... Etter ca 1 time på sykkelen, uten støttehjul, og med storebror som tålmodig "lærer", lærte han seg å sykle helt!!! Nå sykler sykler sykler han, og med hans balanse og fysikk, tror jeg dette går _veldig_ bra:-) Han har alltid vært litt treg: til å krabbe, snakke, gå... Men når han først har gjort det, har han kunnet det med en gang!! Snål skrue, det der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen var nesten 5 år, da syklet han gjennom vanndammene og jeg nekta å løpe etter og holde... Han ble ganske kjapt stødig, i løpet av sommeren tror jeg.

Jentungen var nok 6,5 år. Hun slapp nemlig styret og hyyylte meget kvinnelig og feminint hvis hun merket at sykkelen kom ut av balanse. Hun brukte også lengre tid på å bli stødig... Nå er hun 8, og er helt stø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste var 3 år og 10mnd. Da hadde han så stor fart med støttehjul at det han veltet i hver eneste sving, så jeg tenkte at enten får han klare å sykle uten støttehjul eller så får han vente. Han var stødig og flink med en gang, men elendig på å beregne fart og konsekvenser av å sette utfor bakker.

Eldstemann var temmelig nøyaktig 5. Han er en type som ikke kaster seg ut i noe han ikke er sikker på å mestre. Helt motsatt av lillebroren altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...