Gå til innhold

Stina og Madelaine er dømt

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg synes det virker som en riktig konklusjon at de kjennes skyldig i det var tiltalt for. Og det er absolutt fortjent at noen dømmes i narkosaker selv om de var "unge og dumme" og "langt ned på rangstigen" i narkonettverket.

Når det er sagt, synes jeg det er veldig strengt med norske øyne med 13 års fengsel. Det er omtrent som en drapsdom i Norge.

Jeg synes synd på jentene ut fra det at det var en svært dyrekjøpt erfaring for dem å finne ut at det ikke er "lov å være så dum" at man tror det er en piece of cake å få påspander en ferie i et fjernliggende land og litt lommepenger mot å smugle narkotika hjem igjen.

Og jeg synes det er trist at de har ødelagt livene sine ved å ta slike sjanser.

Og jeg synes synd på familiene deres, og i særdeleshet barnet til Rodriguez og det ufødte barnet til Brendmo Hagen.

Skriver under her.

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

40

• Mary Poppins

21

• hidi, the scorpion

13

• morsan

8

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes det virker som en riktig konklusjon at de kjennes skyldig i det var tiltalt for. Og det er absolutt fortjent at noen dømmes i narkosaker selv om de var "unge og dumme" og "langt ned på rangstigen" i narkonettverket.

Når det er sagt, synes jeg det er veldig strengt med norske øyne med 13 års fengsel. Det er omtrent som en drapsdom i Norge.

Jeg synes synd på jentene ut fra det at det var en svært dyrekjøpt erfaring for dem å finne ut at det ikke er "lov å være så dum" at man tror det er en piece of cake å få påspander en ferie i et fjernliggende land og litt lommepenger mot å smugle narkotika hjem igjen.

Og jeg synes det er trist at de har ødelagt livene sine ved å ta slike sjanser.

Og jeg synes synd på familiene deres, og i særdeleshet barnet til Rodriguez og det ufødte barnet til Brendmo Hagen.

Godt poeng som vanlig morsan :-)

Skrevet

Ser du har fått mange hissige svar nedover i tråden her.

Grunnen tror jeg er fordi det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Alle vet du har rett, men ingen kan gi et godt svar. Ikke jeg heller, annet enn at det er lettere å indentifisere seg med andre nordmenn og andre norske foreldre. Burde ikke vært slik, men slik er det.

''Grunnen tror jeg er fordi det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Alle vet du har rett, men ingen kan gi et godt svar. Ikke jeg heller, annet enn at det er lettere å indentifisere seg med andre nordmenn og andre norske foreldre. Burde ikke vært slik, men slik er det.''

Det er vel akkurat den samme greia som at vi synes det er verre når en i egen familie rammes enn en totalt ukjent. Man bryr seg mer om egne unger enn andres, man er mer interessert i egne søsken enn andres søsken, man er mer opptatt av skjebnen til ens egne venner og kolleger enn noen ukjente man leser om i media.

Man bryr seg kort sagt lettere om det som er nærme en selv. Alle har det slik - i større eller mindre grad.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Grunnen tror jeg er fordi det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Alle vet du har rett, men ingen kan gi et godt svar. Ikke jeg heller, annet enn at det er lettere å indentifisere seg med andre nordmenn og andre norske foreldre. Burde ikke vært slik, men slik er det.''

Det er vel akkurat den samme greia som at vi synes det er verre når en i egen familie rammes enn en totalt ukjent. Man bryr seg mer om egne unger enn andres, man er mer interessert i egne søsken enn andres søsken, man er mer opptatt av skjebnen til ens egne venner og kolleger enn noen ukjente man leser om i media.

Man bryr seg kort sagt lettere om det som er nærme en selv. Alle har det slik - i større eller mindre grad.

Jeg er helt enig med deg i det.

Skrevet

Sør, få deg litt selvinnsikt a! Hvem er det som kverulerer i denne tråden? Det er deg det.

Nei, jeg spurte deg ETT enkelt spørsmål. I stedet for å besvare var du delaktig i å starte hele sirkuset.

Les gjennom tråden, så ser du.

Skrevet

Ser du har fått mange hissige svar nedover i tråden her.

Grunnen tror jeg er fordi det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Alle vet du har rett, men ingen kan gi et godt svar. Ikke jeg heller, annet enn at det er lettere å indentifisere seg med andre nordmenn og andre norske foreldre. Burde ikke vært slik, men slik er det.

Takk!

Og ja, de diskuterer nok Sør når det blir for vanskelig for dem å diskutere sak.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og jeg driter fullstendig i hva du mener, for jeg er så møkka lei deg her inne. Det tror jeg ganske mange andre også er. Jeg diskuterer et problem, og akkurat her inne er det beklageligvis du som er problemet. Da sier det seg selv at du blir diskutert. Det er ikke sakene dine eller meningene dine som er problemet, det er deg. Du er ufordragelig irriterende. Og når jeg har et problem (altså deg) så diskuterer jeg det så mye jeg vil. Ja, du kan godt si at de er alle vi andre som har et problem, og at det er vårt problem, men hva gir det deg egentlig å gjøre så mange personer forbannet frustrert over deg. Gir deg deg noe, ettersom du gjør det igjen og igjen og igjen og igjen.

Møkka lei, så nå trekker jeg meg ut av denne tråden også. Men jeg synes det er forbanna surt at du kommer inn her på dol og ødelegger tråd etter tråd etter tråd med din oppførsel. Du ser jo hva du gjør med folk og hvordan ting da utvikler seg. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal gå inn for at dol skal bli slik.

Du skriver: "Og jeg driter fullstendig i hva du mener"

Ja, nettopp. Det er en fin oppsummering.

DOL skal være et sted å diskutere sak. Dine idiotiske personangrep er med på å ødelegge DOL.

Hvis du er uenig i det du skriver (hvilket er helt greit), så angrip sak, ikke person.

God bedring!

Mary Poppins
Skrevet

Nei, jeg spurte deg ETT enkelt spørsmål. I stedet for å besvare var du delaktig i å starte hele sirkuset.

Les gjennom tråden, så ser du.

Les gjennom tråden så ser DU.

Du har vel fått ganske mange kommentarer fra andre også på akkurat det jeg sier.

Skrevet

Les gjennom tråden så ser DU.

Du har vel fått ganske mange kommentarer fra andre også på akkurat det jeg sier.

Du fikk et helt kurrant spørsmål. Hele innlegget var:

"Er saken mer tragisk enn en 17-årig albaner som blir pågrepet i Norge for narkosmuglig av slike mengder?

Med vennlig hilsen"

Det er intet gale med spørsmålet, men det er definitivt noe galt med "svarene" og personangrepene som fulgte.

Med vennlig hilsen

Mary Poppins
Skrevet

"Er saken mer tragisk enn en 17-årig albaner som blir pågrepet i Norge for narkosmuglig av slike mengder?

Med vennlig hilsen"

Det er intet gale med spørsmålet, men det er definitivt noe galt med "svarene" og personangrepene som fulgte.

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke kommet med noen personangrep på deg, annet enn at jeg synes det er typisk at du skal snu alt til å bli en rasismegreie (akkurat som morsan skrev i en annen tråd her).

Jeg ble fryktelig provosert av spørsmålet ditt, for jeg vet hva du insinuerte.

Men nå er jeg ferdig med hele denne tråden.

Gjest ikke merkelig det
Skrevet

Med vennlig hilsen"

Med vennlig hilsen

''"Er saken mer tragisk enn en 17-årig albaner som blir pågrepet i Norge for narkosmuglig av slike mengder?''

Nei, den er ikke mer tragisk. Men dette omhandler norske jenter og så klart setter vi oss lettere inn i deres situasjon og ikke minst deres foreldre situasjon. På samme måte som en sak om en 17-årig albaner hadde vært mer omtalt og dekket i albania enn en sak med norske jenter. Tror ikke albania eller andre land har dekket denne bolivia saken noe særig heller, bortsett fra litt i sverige. Har ikke noe med at noen er mer verdt enn andre det.

Skrevet

Jeg har ikke kommet med noen personangrep på deg, annet enn at jeg synes det er typisk at du skal snu alt til å bli en rasismegreie (akkurat som morsan skrev i en annen tråd her).

Jeg ble fryktelig provosert av spørsmålet ditt, for jeg vet hva du insinuerte.

Men nå er jeg ferdig med hele denne tråden.

Morsan skrev med glimt i øyet.

Du skrev om sympati og slikt for de i Bolivia. Jeg synes ikke det er noe galt å spørre rundt det. Hvorfor skulle det være det, med mindre du mener svaret ikke tåler dagens lys?

Det var et helt greit spørsmål. Svarene jeg fikk, derimot, var ikke greie.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''"Er saken mer tragisk enn en 17-årig albaner som blir pågrepet i Norge for narkosmuglig av slike mengder?''

Nei, den er ikke mer tragisk. Men dette omhandler norske jenter og så klart setter vi oss lettere inn i deres situasjon og ikke minst deres foreldre situasjon. På samme måte som en sak om en 17-årig albaner hadde vært mer omtalt og dekket i albania enn en sak med norske jenter. Tror ikke albania eller andre land har dekket denne bolivia saken noe særig heller, bortsett fra litt i sverige. Har ikke noe med at noen er mer verdt enn andre det.

Takk, og takk for bevis for at det fint går an å svare på spørsmålet.

Jeg tenkte mest på en 18-årig albaner som ble tatt i Norge, egentlig, og poenget mitt var egentlig at det er så mange slike saker (som vi aldri hører om) at det er "merkelig" med så mye fokus på én sak.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Rettferdig i forhold til hva?

Jeg tror de var skyldige i det de er dømt for, og har et slags inntrykk av at Rodriguez har et noe større ansvar enn Brendmo Hagen, som mest virket ung og dum. I mine øyne hadde det derfor vært mer rettferdig at Rodriguez hadde fått noe lengre straff enn Brendmo Hagen, men dette bygger jeg på min begrensede kjennskap til saken.

13 år er veldig lang straff om de virkelig skulle bli sittende inne så lenge. Og særdeles lang for barna, i så måte er det ganske tragisk.

Mary Poppins
Skrevet

Morsan skrev med glimt i øyet.

Du skrev om sympati og slikt for de i Bolivia. Jeg synes ikke det er noe galt å spørre rundt det. Hvorfor skulle det være det, med mindre du mener svaret ikke tåler dagens lys?

Det var et helt greit spørsmål. Svarene jeg fikk, derimot, var ikke greie.

Med vennlig hilsen

Du insinuerte noe med spørsmålet ditt. Ferdig med det

Skrevet

Du insinuerte noe med spørsmålet ditt. Ferdig med det

Slike påstander er en dårlig unnskyldning for ikke å svare.

Og flere andre har svart helt greit, så det er ikke spørsmålet det er noe i veien med.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke merkelig det
Skrevet

Takk, og takk for bevis for at det fint går an å svare på spørsmålet.

Jeg tenkte mest på en 18-årig albaner som ble tatt i Norge, egentlig, og poenget mitt var egentlig at det er så mange slike saker (som vi aldri hører om) at det er "merkelig" med så mye fokus på én sak.

Med vennlig hilsen

''Jeg tenkte mest på en 18-årig albaner som ble tatt i Norge, egentlig, og poenget mitt var egentlig at det er så mange slike saker (som vi aldri hører om) at det er "merkelig" med så mye fokus på én sak.''

Jeg vil tro at om en sak i norge med ung utenlandsk statsborger som blir stoppet med så mye narko ville blitt omtalt i media. Men kanskje bare når vedkommende ble tatt og ikke videre i sakens gang. Tror nok du har rett der.

Saken i bolivia hadde vel en del dekning når jentene ble tatt har jeg lest gjennom norsk media. Og boliviansk media var også til stede i rettsaken når den startet. Men ellers vil jeg ikke tro saken har blitt så tett fulgt der nede heller?

Jeg har fulgt denne saken en del i media, mulig fordi jeg selv har en datter på samme alder, og kan vel på et vis sette meg inn i hvilket helvete familen deres har. Både på det psykiske og også det økonomiske. Også er det lettere å sette seg inn i en sak som omhandler nordmenn, hvor vår bakgrunn er mer lik.

Men for all del, alle mennesker er like mye verdt for meg, men det er vanskeligere å sette seg inn i situasjonen til mennesker med annen bakgrunn. Og det er like tragisk når slikt skjer uansett hvilket land man er fra.

Mary Poppins
Skrevet

Slike påstander er en dårlig unnskyldning for ikke å svare.

Og flere andre har svart helt greit, så det er ikke spørsmålet det er noe i veien med.

Med vennlig hilsen

Jeg har svart jeg også.

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4344526

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4344787

Poenget mitt er at når man stiller et slikt spørsmål så insinuerer du noe. Jeg er ikke trådstarter, og jeg er kun "skyldig" av å ha svart på trådstarters spørsmål. That's it! Likevel stiller du et spørsmål som insinuerer at jeg er rasistisk som synes saken er tragisk. Ellers hadde du jo ikke stilt spørsmålet.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Med vennlig hilsen"

Med vennlig hilsen

Om naboungen dør, så gjør det større inntrykk på meg enn om det skjer i et annet land. Om ungen er albansk eller norsk ville ikke spilt noen rolle, nærheten er det som gjør at det treffer meg sterkere. Hadde jeg hatt personlig kontakt ville det truffet meg sterkere enn om jeg bare hadde hilst på vedkommende familie..

Jeg ser poenget ditt, og det gjør sikkert mange, men du kan å trekke ting så langt at poenget nærmest blir uinteressant..

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du skriver at denne saken er så tragisk, men ikke skriver det samme for andre saker?

Med vennlig hilsen

Hehe, det som er så rasende festlig er at du ikke engang trenger å dra fram andre saker for å eksemplifisere dine påstander. Det er bare å se på denne saken. De fleste er jo enige om at saken er tragisk - to unge jenter blir tross alt sittende i Bolivia en stund, men det er ingen - absolutt ingen - som nevner den like unge mannen - også han med norsk statsborgerskap (men også boliviansk) - som faktisk ble dømt til 20 års fengsel.

Alt fokuset og sympatien og det tragiske spinner rundt de to jentene.

Denne Augustiono-skapniningen som er dømt til 20 års fengsel under langt tøffere forhold i et mannefengsel er det ingen som tenker på.

Og hadde disse to jentene vært to norskpakistanere er det vel ingen tvil om at så godt som alle hadde skrevet at de fikk som fortjent.

Det er bare å se mot Brasil og norskpakistanerne som sitter der, også det en sak som fikk kraftig medieomtale for et par år siden - og de aller fleste syntes enige: Haha! Endelig får pakket som fortjent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...