Gå til innhold

Stina og Madelaine er dømt

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, det som er så rasende festlig er at du ikke engang trenger å dra fram andre saker for å eksemplifisere dine påstander. Det er bare å se på denne saken. De fleste er jo enige om at saken er tragisk - to unge jenter blir tross alt sittende i Bolivia en stund, men det er ingen - absolutt ingen - som nevner den like unge mannen - også han med norsk statsborgerskap (men også boliviansk) - som faktisk ble dømt til 20 års fengsel.

Alt fokuset og sympatien og det tragiske spinner rundt de to jentene.

Denne Augustiono-skapniningen som er dømt til 20 års fengsel under langt tøffere forhold i et mannefengsel er det ingen som tenker på.

Og hadde disse to jentene vært to norskpakistanere er det vel ingen tvil om at så godt som alle hadde skrevet at de fikk som fortjent.

Det er bare å se mot Brasil og norskpakistanerne som sitter der, også det en sak som fikk kraftig medieomtale for et par år siden - og de aller fleste syntes enige: Haha! Endelig får pakket som fortjent.

''Alt fokuset og sympatien og det tragiske spinner rundt de to jentene.

Denne Augustiono-skapniningen som er dømt til 20 års fengsel under langt tøffere forhold i et mannefengsel er det ingen som tenker på.

''

Godt poeng!

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

40

• Mary Poppins

21

• hidi, the scorpion

13

• morsan

8

Mary Poppins
Skrevet

Hehe, det som er så rasende festlig er at du ikke engang trenger å dra fram andre saker for å eksemplifisere dine påstander. Det er bare å se på denne saken. De fleste er jo enige om at saken er tragisk - to unge jenter blir tross alt sittende i Bolivia en stund, men det er ingen - absolutt ingen - som nevner den like unge mannen - også han med norsk statsborgerskap (men også boliviansk) - som faktisk ble dømt til 20 års fengsel.

Og hadde disse to jentene vært to norskpakistanere er det vel ingen tvil om at så godt som alle hadde skrevet at de fikk som fortjent.

Det er bare å se mot Brasil og norskpakistanerne som sitter der, også det en sak som fikk kraftig medieomtale for et par år siden - og de aller fleste syntes enige: Haha! Endelig får pakket som fortjent.

''Denne Augustiono-skapniningen som er dømt til 20 års fengsel under langt tøffere forhold i et mannefengsel er det ingen som tenker på.''

Nja jeg er ikke helt enig. Kongo-saken handler jo om nordmenn og de aller fleste mener jo at de fortjener straff og ikke synes så fryktelig synd på de.

Når det gjelder han Augusto karen så har det vel kommet frem at han er en av bakmennene? Det er sjeldent man synes så fryktelig synd på en slik, norsk eller ikke norsk.

Madeleine Rodriguez er norsk men opprinnelig fra Uruguay, og Augusto karen er norsk men opprinnelig fra Bolivia. Førstnevnte har jo fått veldig mye mediedekning. Jeg mener derfor at poenget ditt ikke holder helt mål.

Skrevet

Veldig bra poeng! Skremmende - men sant.

Skrevet

Jeg synes det virker som en riktig konklusjon at de kjennes skyldig i det var tiltalt for. Og det er absolutt fortjent at noen dømmes i narkosaker selv om de var "unge og dumme" og "langt ned på rangstigen" i narkonettverket.

Når det er sagt, synes jeg det er veldig strengt med norske øyne med 13 års fengsel. Det er omtrent som en drapsdom i Norge.

Jeg synes synd på jentene ut fra det at det var en svært dyrekjøpt erfaring for dem å finne ut at det ikke er "lov å være så dum" at man tror det er en piece of cake å få påspander en ferie i et fjernliggende land og litt lommepenger mot å smugle narkotika hjem igjen.

Og jeg synes det er trist at de har ødelagt livene sine ved å ta slike sjanser.

Og jeg synes synd på familiene deres, og i særdeleshet barnet til Rodriguez og det ufødte barnet til Brendmo Hagen.

Det ble påstått at man som regel ikke sitter mer enn halve tiden... I såfall er det ikke mer enn 5 år. Selvsagt er jo det en stund, men det er klart at de må slå hardt ned på denslags smugling.

Jeg synes jo synd på familiene deres... Men jeg er vel såpass fordomsfull at jeg innbiller meg at ungen til den ene jenta ikke kommer så mye dårligere ut ved å vokse opp hos slektninger...sånn i motsetning til å vokse opp med moren - hvis hun ikke hadde blitt tatt. Virket vel ikke _helt_ som den beste rollemodellen...?

Skrevet

Om naboungen dør, så gjør det større inntrykk på meg enn om det skjer i et annet land. Om ungen er albansk eller norsk ville ikke spilt noen rolle, nærheten er det som gjør at det treffer meg sterkere. Hadde jeg hatt personlig kontakt ville det truffet meg sterkere enn om jeg bare hadde hilst på vedkommende familie..

Jeg ser poenget ditt, og det gjør sikkert mange, men du kan å trekke ting så langt at poenget nærmest blir uinteressant..

Jeg trekker ikke poenget langt i det hele tatt.

Les innlegget fra ShitDiddelyDo i denne tråden, for å se poengene hans.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Overskriften i tråden sier jo sitt...

Du har, som vanlig, mange gode poeng.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Denne Augustiono-skapniningen som er dømt til 20 års fengsel under langt tøffere forhold i et mannefengsel er det ingen som tenker på.''

Nja jeg er ikke helt enig. Kongo-saken handler jo om nordmenn og de aller fleste mener jo at de fortjener straff og ikke synes så fryktelig synd på de.

Når det gjelder han Augusto karen så har det vel kommet frem at han er en av bakmennene? Det er sjeldent man synes så fryktelig synd på en slik, norsk eller ikke norsk.

Madeleine Rodriguez er norsk men opprinnelig fra Uruguay, og Augusto karen er norsk men opprinnelig fra Bolivia. Førstnevnte har jo fått veldig mye mediedekning. Jeg mener derfor at poenget ditt ikke holder helt mål.

Hvilke av de tre mangler i trådens overskrift?

Med vennlig hilsen

Mary Poppins
Skrevet

Hvilke av de tre mangler i trådens overskrift?

Med vennlig hilsen

Hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg forklarer hvorfor jeg tror folk er mer opptatt av de Stina og Madelaine enn Augusto Toro.

Skrevet

Det ble påstått at man som regel ikke sitter mer enn halve tiden... I såfall er det ikke mer enn 5 år. Selvsagt er jo det en stund, men det er klart at de må slå hardt ned på denslags smugling.

Jeg synes jo synd på familiene deres... Men jeg er vel såpass fordomsfull at jeg innbiller meg at ungen til den ene jenta ikke kommer så mye dårligere ut ved å vokse opp hos slektninger...sånn i motsetning til å vokse opp med moren - hvis hun ikke hadde blitt tatt. Virket vel ikke _helt_ som den beste rollemodellen...?

''Men jeg er vel såpass fordomsfull at jeg innbiller meg at ungen til den ene jenta ikke kommer så mye dårligere ut ved å vokse opp hos slektninger...sånn i motsetning til å vokse opp med moren - hvis hun ikke hadde blitt tatt. Virket vel ikke _helt_ som den beste rollemodellen...?''

Jeg er i grunnen like fordumsfull, og kanskje enda litt til, for jeg er også usikker på om barnets mormor også er skikket til denne oppgaven....

Gjest verinoca
Skrevet

Takk!

Og ja, de diskuterer nok Sør når det blir for vanskelig for dem å diskutere sak.

Med vennlig hilsen

"Takk"?

Som i "klapp på hodet, så flink du er"?

"Endelig en som ser at jeg alltid har rett"?

Nå er det min tur til å si takk, du viser ditt sanne jeg.

peppermyntete
Skrevet

Morsan skrev med glimt i øyet.

Du skrev om sympati og slikt for de i Bolivia. Jeg synes ikke det er noe galt å spørre rundt det. Hvorfor skulle det være det, med mindre du mener svaret ikke tåler dagens lys?

Det var et helt greit spørsmål. Svarene jeg fikk, derimot, var ikke greie.

Med vennlig hilsen

MP sitt første svar i tråden: ''Det er vel ingen tvil om at de er skyldige, men jeg synes jo litt synd på de, spesielt på Stina som bare var 17 år da hun ble pågrepet. Det er rett og slett en tragisk sak.''

Selvpåført skade vekker alltid mindre sympati enn skade påført utenfra. Det er da ingen som påstår at jentene (og guttene) ikke fortjener straff.

Da jeg var 17 gjorde jeg mange dumme ting. Og jeg var faktisk en av de fornuftige i min relativt "bortskjemte" vennekrets, sett med internasjonale øyne. Heldigvis fikk ingen av de dumme tingene jeg gjorde like store konsekvenser som det Stina gjorde.

Hvorfor er det så skrekkelig galt å forsøke å se ting fra hennes side? Kontrasten mellom det livet en norsk gjennomsnittsungdom har i vente kontra det livet en dopsmuglende albansk ungdom sannsynligvis har foran seg er så sterk at det havner i kategorien "Spis opp maten din, tenk på alle de sultne barna i Afrika".

Hvis jeg hadde mistet diamantringen som jeg har arvet fra min aller kjæreste mormor hadde jeg blitt skikkelig lei meg. Det betyr ikke at jeg er en materialistisk drittkjerring som ikke forstår den fanatiske kulturrelativismen som du benytter enhver anledning til å utbasunere her i dette forumet. Ja, det er synd på alle de som ikke har noen som helst sjanse for å oppnå et liv likeverdig vår standard. Ja, det er trist når mennesker ved idiotiske, uopplyste valg i ungdommen ødelegger alle de strålende mulighetene deres priviligerte oppvekst ga dem.

Skal alle fra priviligerte hjem (dvs stort sett alle i Vest-Europa og Nord-Amerika og andre I-land) benytte all sin tid og energi på å

hjelpe mer vanskeligstilte mennesker? Hvem skal da få hjulene til å gå rundt for å opprettholde den velstanden vi tross alt har? Jeg skjønner ikke hva som er produktivt ved å bebreide høyst oppegående mennesker for deres uttrykk for at det er synd at disse unge menneskene har ødelagt for seg selv på denne undødige måten.

Er det mer synd på spedalske, sultne, foreldreløse barn med malaria? Ja, selvsagt er det det. Skal man bruke det som mål for all lidelse? Nuvel...

Skrevet

"Takk"?

Som i "klapp på hodet, så flink du er"?

"Endelig en som ser at jeg alltid har rett"?

Nå er det min tur til å si takk, du viser ditt sanne jeg.

Nei, takk for det Nickløsheletia skrev:

"Alle vet du har rett, men ingen kan gi et godt svar. Ikke jeg heller, annet enn at det er lettere å indentifisere seg med andre nordmenn og andre norske foreldre. Burde ikke vært slik, men slik er det."

Et saklig og positivt svar.

Med vennlig hilsen

Skrevet

MP sitt første svar i tråden: ''Det er vel ingen tvil om at de er skyldige, men jeg synes jo litt synd på de, spesielt på Stina som bare var 17 år da hun ble pågrepet. Det er rett og slett en tragisk sak.''

Selvpåført skade vekker alltid mindre sympati enn skade påført utenfra. Det er da ingen som påstår at jentene (og guttene) ikke fortjener straff.

Da jeg var 17 gjorde jeg mange dumme ting. Og jeg var faktisk en av de fornuftige i min relativt "bortskjemte" vennekrets, sett med internasjonale øyne. Heldigvis fikk ingen av de dumme tingene jeg gjorde like store konsekvenser som det Stina gjorde.

Hvorfor er det så skrekkelig galt å forsøke å se ting fra hennes side? Kontrasten mellom det livet en norsk gjennomsnittsungdom har i vente kontra det livet en dopsmuglende albansk ungdom sannsynligvis har foran seg er så sterk at det havner i kategorien "Spis opp maten din, tenk på alle de sultne barna i Afrika".

Hvis jeg hadde mistet diamantringen som jeg har arvet fra min aller kjæreste mormor hadde jeg blitt skikkelig lei meg. Det betyr ikke at jeg er en materialistisk drittkjerring som ikke forstår den fanatiske kulturrelativismen som du benytter enhver anledning til å utbasunere her i dette forumet. Ja, det er synd på alle de som ikke har noen som helst sjanse for å oppnå et liv likeverdig vår standard. Ja, det er trist når mennesker ved idiotiske, uopplyste valg i ungdommen ødelegger alle de strålende mulighetene deres priviligerte oppvekst ga dem.

Skal alle fra priviligerte hjem (dvs stort sett alle i Vest-Europa og Nord-Amerika og andre I-land) benytte all sin tid og energi på å

hjelpe mer vanskeligstilte mennesker? Hvem skal da få hjulene til å gå rundt for å opprettholde den velstanden vi tross alt har? Jeg skjønner ikke hva som er produktivt ved å bebreide høyst oppegående mennesker for deres uttrykk for at det er synd at disse unge menneskene har ødelagt for seg selv på denne undødige måten.

Er det mer synd på spedalske, sultne, foreldreløse barn med malaria? Ja, selvsagt er det det. Skal man bruke det som mål for all lidelse? Nuvel...

Poenget her var ikke "de sultne i Afrika", men hvorfor disse to jentene får så mye mer sympati enn både andre i samme sak, og enn lutfattige personer som blir tatt i smugling på Gardermoen.

Med vennlig hilsen

Gjest verinoca
Skrevet

Nei, takk for det Nickløsheletia skrev:

"Alle vet du har rett, men ingen kan gi et godt svar. Ikke jeg heller, annet enn at det er lettere å indentifisere seg med andre nordmenn og andre norske foreldre. Burde ikke vært slik, men slik er det."

Et saklig og positivt svar.

Med vennlig hilsen

Som altså betyr at du har rett. Og dermed er det saklig og positivt, og du er fornøyd.

Skrevet

Som altså betyr at du har rett. Og dermed er det saklig og positivt, og du er fornøyd.

Ikke gjør deg dum!

Nei, som er et saklig innlegg (enten jeg er enig i det eller ei), i motsetning til et personangrep, eller et angrep på spørsmålet.

Gjest verinoca
Skrevet

Slike påstander er en dårlig unnskyldning for ikke å svare.

Og flere andre har svart helt greit, så det er ikke spørsmålet det er noe i veien med.

Med vennlig hilsen

Flere andre har også reagert, men det er selvsagt ikke like interessant.

Skrevet

Flere andre har også reagert, men det er selvsagt ikke like interessant.

Nei, det er som oftest "the usual bunch".

Gjest verinoca
Skrevet

Nei, det er som oftest "the usual bunch".

Merkelig, det samme blir sagt om deg.

Skrevet

Merkelig, det samme blir sagt om deg.

Jeg er bare meg, og ikke flere.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg er bare meg, og ikke flere.

Du er bare deg ja, men det er DU som bruker "flertallet" som grunnlag for hva som tilregnelig eller ikke i denne tråden.

''flere andre har svart helt greit, så det er ikke spørsmålet det er noe i veien med.''

Så jeg må da påpeke at det finnes **motsvar fra flere andre** også, men du har jo bekreftet at disse er bare "the usual bunch", og derved ingenting du behøver å bry deg om.

Typisk Sør-argumentasjon. "Enten er du enig med meg, eller så tar du feil."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...