Gå til innhold

rennende nese hos barn

Gjest bekymret vannmann

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret vannmann

Gutten vår er 5 år, og har siden han var ca ett år gammel hatt rennende nese. Det er helt blankt, litt seigt snørr som kommer, og det virker som det renner konstant (han går stadig med snørr-render under nesa, og må hele tiden gå og snufse). Vi har tenkt at det er normalt med litt rennende nese når barn går i barnehage, men nå lurer jeg på om det kan være allergi eller noe annet som gjør at han alltid er så snørrete. Han klager ikke på kløe i nesen, og han er ikke plaget med rennende øyne. Han har i perioder vært plaget med litt hoste, særlig om kvelden/natten, og han har lett for å få øreverk. Utover dette virker han frisk og rask, men jeg lurer på om jeg bør kontakte lege angående denne stadig rennende nesen. Han skal begynne på skolen til høsten og da er det ikke så gøy å konstant gå rundt som en "snørrunge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Økt sekresjon av klar væske fra nesen passer med en allergisk reaksjon. Hvis det uklart og pussliknende passer det med en infeksjon i nesen, ofte kan det være begge deler. Forsøk å finne ut om det er mer sekresjon når han kommer i kontakt

med støv eller blomster.Tett og rennende nese disponerer for øreproblemer og vil også kunne gi reaksjon fra øvre luftveger med hoste.

Be om at legen vurderer dette og evt. henviser han til testing hos en ønh lege eller allergolog.Det finnes flere medisiner han kan bruke mot renningen, men jeg synes han først skal vurderes av en lege/ønh lege.

Legen vil vurdere hvilke medisiner som passer han best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei. Innlegget ditt var omtrent likt mitt på en annen spør doktor side. Har en gutt på 5 år. Han haddde konstant rennende nese. Blankt. Ikke forkjølet eller syk ellers. Vi begynte med Omega og vitaminer. Fant til slutt noen han lilte. Det er med div. frukt/bær smak Kjøper de på apoteket. Etter ca 14 dager ble nesen hans tørr. Helt utrolig. Verdt å prøve for dere også kanskje. Lykke til. Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...