Gå til innhold

7-åring tisser på seg - vanlig?

Gjest vestlendingen

Anbefalte innlegg

Gjest vestlendingen

Hvor vanlig er det at en 7-åring tisser på seg om dagen?

Han ble tørr om natten da han var 3,5, og har ikke tisset i sengen unormalt mye etter det. Et og annet uhell, men max en gang i måneden. Nå er det i alle fall ikke oftere enn hver annen måned.

Om dagen observeres to ting:

Hvis han får brus eller saft, så går det veldig fort igjennom. Etter 10-15 minutter må han på do. Han må gjerne tisse flere ganger etter hverandre (med kanskje bare 10-15 minutters mellomrom) etter inntak av brus.

Han får det ofte veldig travelt når han skal på do, og da kan det komme i buksa. Hvis det bli blåknute på buksesnora, så kan det være nok til at det går galt. Han står og tripper (dette har han gjort siden han var liten), og har ikke evne til å holde seg. Oftest kommer uhellene når han er opptatt med noe. Her om dagen kom det på fotballbanen, da han plutselig stormet av banen, men ble for sen.

Uhellene skjer kanskje en gang per tredje-fjerde uke, men det kan også gå lenger tid imellom.

Hvor vanlig er dette? Er det grunn til bekymring? Det kan også nevnes at han sier at han IKKE har vondt noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trollemor;o)

Jeg tørr påstå at dette er HELT normalt for en sjuåring. Jeg har en sønn som har det på samme måte som din, men han tisser nesten hver dag og jeg lurer på om vi burde gjort noe....? DET kan da neppe være helt normalt? Helsesøster sa at det var normalt, men jeg vet ikke. Han er ofte så opptatt at han ikke har tid til å gå på do også ender de med at han tisser i buksa.

Men du trenger ikke bekymre seg sersom det skjer så sjelden som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror det går over

helt normalt.

mitt tips er å belønne hver kveld om trusa er tørr. har sett dette virke supert på både 4 og 6 åring. De fleste har kontroll, men glemmer seg til det er for sent... Har selv ei jente på snart 7 som var supertidlig tørr, og ALDRI hadde uhell som liten, men kom hjem fra skolen og hadde måttet bytte klær fordi ho ikke rakk do...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjent så kjent og så vanlig. :0) Jeg har to gutter med overaktiv blære. De skulle helst vært på do i GÅR hver gang, og skal vi på tur, ja så begynner de å løpe på do bare de hører at vi har bestemt oss for å dra en tur. *sukker* Det har vært noen år med bilturer som har tatt sju timer lenger bare fordi gutta er så stressa at de må hvert 20 minutt!

Ikke stressa for at de må på do og ikke kan når de sitter i bilen, men rett og slett har en blære som stresser.

Legen sier at dette vil roe seg når de når tenårene og binyrene starter modning. Eldstemann er nå mer normal som fjortis. Lillemann får vi vel leve med en stund til tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...