Gjest Mor til andreklassing Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hei, Jeg lurer på om andre som har andreklassinger, eller kanskje til og med en lærer, kan svare på noe jeg lurer på om lesing. Guttungen min går i andre klasse. Han kan lese, men det går ganske trått. Er oppe på kanskje 20 ord i minuttet, max. Jeg ser at når han skal skrive, så blander han enda b og d ganske mye, og også n og r. Er dette normalt for andreklassinger eller bør vi være bekymret? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 ''Guttungen min går i andre klasse. Han kan lese, men det går ganske trått. Er oppe på kanskje 20 ord i minuttet, max.'' Veit du at det er 20 ord i minuttet, eller bare gjetter du? Får han med seg det han leser, kanskje det er derfor det går litt sakte? Det viktigste er at han husker hva han har lest, hastigheten øves opp etter hvert. Litt lesing hver dag er veldig viktig! Og det er kjempebra å bli lest for og å høre lydbøker i tillegg. Jeg ville satt inn mye innsats i lesetrening og belønning av dette. Finn bøker med litt stor skrift som er tilpassa barn som ikke er så sterke lesere ennå. Biblioteket er som regel flinke til å finne gode alternativer. Kanskje læreren også kan komme med tips? Les sammen med han. Noen ganger kan dere lese annenhver side eller annenhver setning hvis det motivere han. Hold fingeren under linja når du leser, og les litt sakte slik at han følger med i boka mens du leser. Da hører han ordene samtidig som han ser ordbildene. Finn i tillegg bøker som dere kan lese for han som fenger. Svein og rotta-serien av Marit Nicolaysen pleier å fenge gutter i den alderen. Likeså er Astrid Lindgren-klassikere midt i blinken, som Mio, min mio og Brødrene Løvehjerte. På denne måten får han sjansen til å bli glad i bøker, og det gjør masse for å utvikle barnas ordforråd. ''Jeg ser at når han skal skrive, så blander han enda b og d ganske mye, og også n og r.'' Lærer han små bokstaver? Da er det vanligere å blande litt lenger enn med de store bokstavene. Det KAN også være et tegn på dysleksi, men trenger ikke være det. Er han flink til å lage rimeord? Er dette normalt for andreklassinger eller bør vi være bekymret? '' Hva sier læreren hans om det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Jeg er ikke lærer, men har en andreklassing. Han leser veldig godt, men er ikke et eksempel på gjennomsnittet. Det du beskriver er helt normalt og du trenger ikke bekymre deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til andreklassing Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 ''Guttungen min går i andre klasse. Han kan lese, men det går ganske trått. Er oppe på kanskje 20 ord i minuttet, max.'' Veit du at det er 20 ord i minuttet, eller bare gjetter du? Får han med seg det han leser, kanskje det er derfor det går litt sakte? Det viktigste er at han husker hva han har lest, hastigheten øves opp etter hvert. Litt lesing hver dag er veldig viktig! Og det er kjempebra å bli lest for og å høre lydbøker i tillegg. Jeg ville satt inn mye innsats i lesetrening og belønning av dette. Finn bøker med litt stor skrift som er tilpassa barn som ikke er så sterke lesere ennå. Biblioteket er som regel flinke til å finne gode alternativer. Kanskje læreren også kan komme med tips? Les sammen med han. Noen ganger kan dere lese annenhver side eller annenhver setning hvis det motivere han. Hold fingeren under linja når du leser, og les litt sakte slik at han følger med i boka mens du leser. Da hører han ordene samtidig som han ser ordbildene. Finn i tillegg bøker som dere kan lese for han som fenger. Svein og rotta-serien av Marit Nicolaysen pleier å fenge gutter i den alderen. Likeså er Astrid Lindgren-klassikere midt i blinken, som Mio, min mio og Brødrene Løvehjerte. På denne måten får han sjansen til å bli glad i bøker, og det gjør masse for å utvikle barnas ordforråd. ''Jeg ser at når han skal skrive, så blander han enda b og d ganske mye, og også n og r.'' Lærer han små bokstaver? Da er det vanligere å blande litt lenger enn med de store bokstavene. Det KAN også være et tegn på dysleksi, men trenger ikke være det. Er han flink til å lage rimeord? Er dette normalt for andreklassinger eller bør vi være bekymret? '' Hva sier læreren hans om det? Heia! Leseforståelsen er fin - Den får han skryt for. Han er typen som er veldig nøye på alt - kanskje for nøye når det gjelder lesingen. Hvor fort han leser har jeg målt veldig omtrentlig hjemme, det er ikke noe skolen har gjort. Men de har kommentert at han leser sakte ja. Riming...Hmm.... Har egentlig aldri lagt noe særlig merke til det. Han har ikke utmerket seg verken den ene eller andre veien tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det høres egentlig bare ut som om han trenger mer trening. Lesing er noe man må øve mye på (i hvert fall er det mange som må det) for å få opp hastigheten. Sett av litt tid jevnlig. (Flere ganger i uka) For å få opp lesehastigheten til snuppa, så lånte jeg bøker hvor vi leste begge to. Da jeg leste så måtte ho følge med hva jeg leste. Vi startet "prosjektet" vårt omtrent på denne tiden av året, og holdt det gjennom hele sommeren. Og da løsnet det veldig. Men det er viktig å finne ting som fenger. Husker at jeg kjøpte en stor bunke Tom og Jerry på bruktbua. Det leste ho alene. Rampete Robin slukte ho, men det var i neste fase av lesingen, og er kanskje litt for vanskelig enda. De fleste barn (altså de som ikke leser) går 2 mnd. tilbake i leseferdigheter i løpet av sommeren. Det var motivasjonen min. Snuppa mi skulle da få framgang i stedet for å gå tilbake denne sommeren. I dag er ho 10 år og leser kjempebra:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Heia! Leseforståelsen er fin - Den får han skryt for. Han er typen som er veldig nøye på alt - kanskje for nøye når det gjelder lesingen. Hvor fort han leser har jeg målt veldig omtrentlig hjemme, det er ikke noe skolen har gjort. Men de har kommentert at han leser sakte ja. Riming...Hmm.... Har egentlig aldri lagt noe særlig merke til det. Han har ikke utmerket seg verken den ene eller andre veien tror jeg. Dersom ikke læreren har uttrykt noen bekymring for dysleksi, synes jeg ikke du skal gjøre det heller. Om han er en liten gutt som liker å gjøre ting nøye, kan dette forklare hvorfor han leser litt sakte. Det er kjempefint at han har god leseforståelse! Jeg ville lagt litt energi i å få opp hastigheten hans. Han vil sikkert merke at det går bedre ganske fort hvis dere jobber litt intensivt, og det vil forhåpentligvis motivere han til å fortsette. Min 11-åring er skikkelig vanskelig å motivere for lesing om dagen. Jeg kjenner ingen unger som har blitt lest mer for enn han, så jeg synes det er litt leit at han ikke ser ut til å bli så glad i bøker som jeg har vært. Det er jo sånn at noen liker å lese, andre liker det mindre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til andreklassing Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Dersom ikke læreren har uttrykt noen bekymring for dysleksi, synes jeg ikke du skal gjøre det heller. Om han er en liten gutt som liker å gjøre ting nøye, kan dette forklare hvorfor han leser litt sakte. Det er kjempefint at han har god leseforståelse! Jeg ville lagt litt energi i å få opp hastigheten hans. Han vil sikkert merke at det går bedre ganske fort hvis dere jobber litt intensivt, og det vil forhåpentligvis motivere han til å fortsette. Min 11-åring er skikkelig vanskelig å motivere for lesing om dagen. Jeg kjenner ingen unger som har blitt lest mer for enn han, så jeg synes det er litt leit at han ikke ser ut til å bli så glad i bøker som jeg har vært. Det er jo sånn at noen liker å lese, andre liker det mindre. Hei og takk for svar! Du har nok rett - Det er bare å trene. Jeg var "selvlært" i en alder av fem år selv, så jeg har automatisk trodd at sånn kom det til å bli for avkommet også. Tåpelig av meg. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til andreklassing Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det høres egentlig bare ut som om han trenger mer trening. Lesing er noe man må øve mye på (i hvert fall er det mange som må det) for å få opp hastigheten. Sett av litt tid jevnlig. (Flere ganger i uka) For å få opp lesehastigheten til snuppa, så lånte jeg bøker hvor vi leste begge to. Da jeg leste så måtte ho følge med hva jeg leste. Vi startet "prosjektet" vårt omtrent på denne tiden av året, og holdt det gjennom hele sommeren. Og da løsnet det veldig. Men det er viktig å finne ting som fenger. Husker at jeg kjøpte en stor bunke Tom og Jerry på bruktbua. Det leste ho alene. Rampete Robin slukte ho, men det var i neste fase av lesingen, og er kanskje litt for vanskelig enda. De fleste barn (altså de som ikke leser) går 2 mnd. tilbake i leseferdigheter i løpet av sommeren. Det var motivasjonen min. Snuppa mi skulle da få framgang i stedet for å gå tilbake denne sommeren. I dag er ho 10 år og leser kjempebra:-) Hei, Ja vi trener og mer trening skal det bli. Det er vel egentlig det læreren også sier, at det er mengdetrening som skal til. Det er bare det at det går litt sent for en utålmodig mamma. Jeg må nok skjerpe meg. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hei og takk for svar! Du har nok rett - Det er bare å trene. Jeg var "selvlært" i en alder av fem år selv, så jeg har automatisk trodd at sånn kom det til å bli for avkommet også. Tåpelig av meg. ;-) Jeg var også det, og så har jeg tatt det for gitt at mine barn blir like glad i å lese som meg. Det har jo ikke akkurat gått slik. Men jeg har fortsatt håp for 6-åringen, da. Lykke til med lesetreninga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hei og takk for svar! Du har nok rett - Det er bare å trene. Jeg var "selvlært" i en alder av fem år selv, så jeg har automatisk trodd at sånn kom det til å bli for avkommet også. Tåpelig av meg. ;-) Sånn var jeg også. Og jeg har fått et avkom av hver type - en datter som elsket å lese og skrive og fikset begge deler tidlig, og en sønn som er helt alminnelig. Begge har blitt lest for og blitt utstyrt med passende bøker. For de som ikke elsker å lese, er det ekstra viktig at bøkene fenger. Skaff bøker der han er interessert i innholdet, enten det gjelder dinosaurer, ishockey eller spøkelser. Det finnes mye forskjellig. Sønnen min leste hele Kasper-serien om fotball - de har omtrent samme litterære verdi som en gråstein, men det gir trening og mestringsfølelse å komme gjennom en bok allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 20 ord i minuttet er minstekravet. *har nettopp sjekka en test* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hei, Ja vi trener og mer trening skal det bli. Det er vel egentlig det læreren også sier, at det er mengdetrening som skal til. Det er bare det at det går litt sent for en utålmodig mamma. Jeg må nok skjerpe meg. ;-) Det er nok bare å smøre seg med tålmodighet her:-) Det er jo utrolig viktig for barna å bli gode på å lese. Lesing er jo grunnlaget for de fleste fag. Så dersom de sliter med lesingen så vil de nok slite med det meste på skolen. Et annet lite tips er lydbøker. Det hjelper ikke for lesehastigheten, men for lesegleden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.