Gjest slitne foreldre Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Jeg er bare så trett og lei av å skulle hjelpe barna mine med lekser. De eier ikke motivasjon og etter lange dager på jobb må jeg også si at tålmodigheten til å hjelpe de med lekser heller ikke er god.. Har fått beskjed fra læreren at den ene ungen min bør jobbe bedre med lekser og henger ganske langt etter. Går i barneskolen. Nå kunne vi tenkt oss privatærer, ihvertfall til det ene barnet vårt. Jeg kan tenke meg at det kan bli til god hjelp. Kan jeg henge opp en lapp på skolen hvor de går om en lærer kunne tenke seg å hjelpe mitt barn med lekser mot betaling? Hvor mye bør jeg betale? På fritiden så klart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Her er noen annonser du kan sjekke ut, kanskje finner du noen priser også: http://www.leksehjelpen.no/ http://www.skolehjelpen.com/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick nå Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det er trist å lese at foreldre verdsetter jobben sin så høyt og foretrekker lange dager på jobb mer enn å være tilstede for barna sine for å ha tid og overskudd til å hjelpe de med lekser. For å ansette en lærer til lekselesning vil jeg tro at en må tilby den samme timelønnen, som læreren får i jobben sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargeklatten Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det er trist å lese at foreldre verdsetter jobben sin så høyt og foretrekker lange dager på jobb mer enn å være tilstede for barna sine for å ha tid og overskudd til å hjelpe de med lekser. For å ansette en lærer til lekselesning vil jeg tro at en må tilby den samme timelønnen, som læreren får i jobben sin. Helt enig med deg her. Dessverre er det alt for mange foreldre som ikke klarer å følge opp barna sine i oppveksten. Og så lurer de på hvorfor det gikk galt i ungdomstiden på skole og fritid..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slitne foreldre Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Helt enig med deg her. Dessverre er det alt for mange foreldre som ikke klarer å følge opp barna sine i oppveksten. Og så lurer de på hvorfor det gikk galt i ungdomstiden på skole og fritid..... Ikke alle har arvet masse penger eller har en rik mann som gjør at de kan gå hjemme. Jeg har vanlig arbeidsdag, men føles lang ofte når man vet at oppgavene står i kø når man kommer hjem. Får barn hjelp med lekser av en lærer så vil de få hjelp av de som kan det best. Jeg tror det ville vært en god løsning for mange. Synd at det ikke er så lett å finne slike tilbud. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Ikke alle har arvet masse penger eller har en rik mann som gjør at de kan gå hjemme. Jeg har vanlig arbeidsdag, men føles lang ofte når man vet at oppgavene står i kø når man kommer hjem. Får barn hjelp med lekser av en lærer så vil de få hjelp av de som kan det best. Jeg tror det ville vært en god løsning for mange. Synd at det ikke er så lett å finne slike tilbud. ''Ikke alle har arvet masse penger eller har en rik mann som gjør at de kan gå hjemme.'' Det har vel de færreste... ''Jeg har vanlig arbeidsdag, men føles lang ofte når man vet at oppgavene står i kø når man kommer hjem.'' Slik har jo de fleste det, men det handler mye om struktur og systemer. ''Får barn hjelp med lekser av en lærer så vil de få hjelp av de som kan det best. Jeg tror det ville vært en god løsning for mange. Synd at det ikke er så lett å finne slike tilbud.'' Jeg tror det kan bli vanskelig å få tak i noen som er villige, og skal du gjøre dette nærmest på dagsbasis blir det dyrt. Mine tips for å få hverdagen til å gå i hop: 1. Legg lista lavt. Det er ikke farlig om ikke gulvene skinner og skittentøysdunken ikke er tom hver dag. 2. Planlegg mat! Dra på storhandel 1 gang i uka, og suppler 1 gang om nødvendig. 3. Fordel arbeidsoppgaver mellom de voksne. 4. Kutt ut tidkrevende hobbyer for en periode, det kan man ta opp igjen når ungene blir større. 5. Kjøp vaskehjelp. Mye lettere å få tak i enn lærer, og ikke minst billigere. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det er trist å lese at foreldre verdsetter jobben sin så høyt og foretrekker lange dager på jobb mer enn å være tilstede for barna sine for å ha tid og overskudd til å hjelpe de med lekser. For å ansette en lærer til lekselesning vil jeg tro at en må tilby den samme timelønnen, som læreren får i jobben sin. Står du og sniker bak gardinene når naboene kommer og reiser og eller? For du høres nemlig slik ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Oj, oj, det viste seg at du var en modig sjel som spurte om dette - mange gode rådgivere her, viser det seg, men ikke alle til det du spurte om Jeg er av den overbevisning at lekser ofte er en dårlig løsning for læring og forstår godt det dilemmaet du skriver om. Selvfølgelig er det fint å følge med hva barna gjør på skolen, men å streve med leksene sammen er ikke nødvendigvis den beste måten å gjøre det på. Prinsipielt synes jeg også at skolen bærer en god del av ansvaret dersom elever sliter med leksene, f.eks. med å gi tilpassa/alternative lekser en periode for å komme over i et annet spor, bistå med å organisere leksehjelp på skolen el.a. Men ellers synes jeg det er en god idé å forsøke med en annen hjelper. Vet likevel ikke om jeg ville hengt opp lapp på barnas skole, kanskje heller en videregående skole, et studiested, på frivilligsentralen el.l. Tror det kan være uheldig at en lærer får dobbeltrolle. Personlig ville jeg nok vegret meg for det. I tillegg kan det være vel så motiverende for barna med en ungdom, en eldre eller iallefall en helt annen enn de treffer på skolen. Og så blir det sannsynligvis langt rimeligere Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Heng opp lapp på de nærmeste videregående skolene? Eller utenfor dagligvarebutikken, hvis de har oppslagstavle der? Du finner helt sikkert en ungdom som kunne tenke seg en liten deltidsjobb som leksehjelper for barnet ditt. Så får du avlastning, og barnet vil kanskje få tilbake motivasjon og arbeidsglede? Ungdom som, for ikke så altfor lenge siden, har vært gjennom det samme, kan kanskje forklare ting på en måte barnet forstår lettere, samt at barnet har en god rollemodell å se opp til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick nå Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Står du og sniker bak gardinene når naboene kommer og reiser og eller? For du høres nemlig slik ut! Goddag mann, økseskaft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Det er trist å lese at foreldre verdsetter jobben sin så høyt og foretrekker lange dager på jobb mer enn å være tilstede for barna sine for å ha tid og overskudd til å hjelpe de med lekser. For å ansette en lærer til lekselesning vil jeg tro at en må tilby den samme timelønnen, som læreren får i jobben sin. For en idiotisk bemerkning! Ut fra innlegget vet du INTET om vedkommende er alenemor, dyslektiker, har flere barn, eller noe annet. Tvertimot så fremstår hun som noen som ser et problem, og tar ansvar. Det er ikke alle som tilfeldigvis er gode til leksehjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barabas Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hvis barnet henger langt etter på barneskolen så er det all grunn til å ta det alvorlig hvertfall. Det er grunn til å tro at situasjonen vil bli adskillig vanskeligere på ungdomsskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Om dere bor i nærheten av en lærerskole, kunne du kanskje henge opp en lapp der også. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick nå Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 For en idiotisk bemerkning! Ut fra innlegget vet du INTET om vedkommende er alenemor, dyslektiker, har flere barn, eller noe annet. Tvertimot så fremstår hun som noen som ser et problem, og tar ansvar. Det er ikke alle som tilfeldigvis er gode til leksehjelp. Underskriften var: ''slitne foreldre'' ergo er hun ikke alenemor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Underskriften var: ''slitne foreldre'' ergo er hun ikke alenemor. Ungene har vel to foreldre, selv om de er skilt? Begge kan være slitne. Uansett, poenget er at det er en totalt idiotisk ting å skrive til noen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Du har ingenting å tape på det. Det kan godt være at noen ønsker å tjene ekstra penger, og blir glad for en mulighet for det. Et annet alternativ er å henge opp en lapp på ungdomsskolen eller videregående. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Oj, oj, det viste seg at du var en modig sjel som spurte om dette - mange gode rådgivere her, viser det seg, men ikke alle til det du spurte om Jeg er av den overbevisning at lekser ofte er en dårlig løsning for læring og forstår godt det dilemmaet du skriver om. Selvfølgelig er det fint å følge med hva barna gjør på skolen, men å streve med leksene sammen er ikke nødvendigvis den beste måten å gjøre det på. Prinsipielt synes jeg også at skolen bærer en god del av ansvaret dersom elever sliter med leksene, f.eks. med å gi tilpassa/alternative lekser en periode for å komme over i et annet spor, bistå med å organisere leksehjelp på skolen el.a. Men ellers synes jeg det er en god idé å forsøke med en annen hjelper. Vet likevel ikke om jeg ville hengt opp lapp på barnas skole, kanskje heller en videregående skole, et studiested, på frivilligsentralen el.l. Tror det kan være uheldig at en lærer får dobbeltrolle. Personlig ville jeg nok vegret meg for det. I tillegg kan det være vel så motiverende for barna med en ungdom, en eldre eller iallefall en helt annen enn de treffer på skolen. Og så blir det sannsynligvis langt rimeligere Lykke til! Det jobber mange lærere på en skole. Så det er ikke nødvendigvis læreren til barnet som stiller opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Støtter andres forslag om å henge opp lapper, avertere i lokalavis o.l. På mitt hjemsted har grunnskolen et tilbud om leksehjelp til de som har anbefaling fra lærer, PPT, BUP eller helsesøster. Skolens helsesøster er fenomenalt dyktig, og jeg tror det ikke ville by på problemer her om grunnene "kun" var de du skisserte. Leksehjelpa skjer i et gitt tidsrom i SFO-tida for de i småskolen med SFO-plass, og en times tid rett etter skolen for de uten plass samt større barn. Er ganske sikker på at det er lærere som bistår her, innenfor arbeidstida. Om ikke dette er et tilbud ved deres skole, kan du jo fremme forslag / ta det opp med FAU. I kommunen er vi også så heldige å ha en blomstrende Frivillighetssentral i regi av Røde Kors. Der tilbys gratis leksehjelp for de som vil hver ettermiddag i ukedagene, og det visst en stor suksess. Tipper at det i stor grad blir utført av pensjonister og andre voksne som har tid og lyst; sikkert ikke mange yrkessaktive lærere - men det kan jo være en kjempehjelp uansett! Viss det med lekser har gått i vranglås, er det ikke alltid at (slitne) foreldre er de beste til å bistå, verken for eleven eller foreldrene... Ikke føl det som et nederlag å søke hjelp, og LYKKE TIL :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fargeklatten Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Ikke alle har arvet masse penger eller har en rik mann som gjør at de kan gå hjemme. Jeg har vanlig arbeidsdag, men føles lang ofte når man vet at oppgavene står i kø når man kommer hjem. Får barn hjelp med lekser av en lærer så vil de få hjelp av de som kan det best. Jeg tror det ville vært en god løsning for mange. Synd at det ikke er så lett å finne slike tilbud. Nå ler jeg av deg. Tror du at du er den eneste som jobber full jobb og er sliten etter arbeidsdagen? For å få energi til overs så kan du og din mann og ditt /dine barn ta en fredags ettermiddag og fordele oppgaver i huset. Hvis alle tar en liten tørn så er husarbeidet stort sett over etter et par timer. Ellers så må foreldre la sine hobbyer ligge et par år til ungene ikke trenger så mye oppfølging lenger. Herunder går også faste treningstider for mor og far som ofte er minst et par ganger i uka, i mellomtiden kan man heller la helgene bli aktive slik at man får rørt kroppen litt. Det er mer å hente inn hos mange familier i dag slik at man kan få overskuddet som er tilbake etter arbeidsdagen til sine barn. Men jeg gidder ikke liste dem opp her,. Du skjønner sikkert hva jeg mener, men hvor er vilje til gjennomførelsen uten å klage., det er spørsmålet her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drvalley Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Selvsagt kan du spørre om det. Barna dine får en profesjonell lærer, du får bedre samvittighet og mer overskudd. En vinn/vnnsituasjon. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.