Gå til innhold

Når barn stjeler...

Sorgfri

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt fortvilet nå. Moren til en klassekamerat av min sønn på 7 år ringte og fortalte at guttene hadde vært i butikken, og min sønn hadde hatt med seg 300 kr. Etter samtaler med gutten min kom det frem at han har stjålet penger fra storesøsteren sin både i går (da hun hadde bursdag), og i dag. Totalt 400 kr. Hadde handlet for 250 av dem.

Hva gjør man da?

Hvilket straff er rettferdig??

Og hvordan få ham til å forstå hvor galt dette var?

Han har ikke lov å gå i butikken i det hele tatt. Ikke kameraten heller.

Det endte med at han må betale tilbake til søsteren når han får penger (blir nok ikke før neste bursdag) + renter på 50 kr.

I tillegg mister han DS'en sin for en uke og får ikke se TV på en uke.

Hva ville dere gjort?

Prøvde å få ham til å tenke på hvordan det hadde vært om noen hadde stålet fra ham, men vet ikke om det var nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan bli så frustrert og fortvilt. Synes dere har reagert riktig.

Eventuelle tilleggreaksjoner, om de trengs, kan være:

Ikke lov å gå inn på søsterens rom på noen uker / mndr.

Fortelle at om han hadde vært voksen kunne politiet kommet å hentet ham fordi han stjal. Det hadde blitt rettsak der han måtte fortelle foran mange fremmede hva han hadde gjort og de kom til å diskutere hvilken straff an skulle få. Kanskje han måtte i fengsel.

Man kan si at 400,- kroner ikke er så mye, men i sjuårsmålestokk er det ganske mange månedslønner.

Om det fantes en annen måte for ham å betale tilbake på, ville jeg forsøkt å få det unna før bursdagen hans. Både for at det ikke skal hale så mye ut i tid og for at noe så begredelig ikke skal knyttes opp mot bursdagen. Sparebøsse, bankkonto selge et spill eller en leke.

De femti kronene i rente synes jeg var helt på sin plass.

Man skal ikke knuse barnet. Samtidig er det viktig at barnet lærer at enkelte ting ikke forsvinner med et unnskyld. Det kan koste langt mer enn det smaker. At brutt tillit tar tid å bygge opp. Vanskelig grensegang.

Det er ikke helt uvanlig at barn i den alderen stjeler. Får de en tydelig reaksjon blir det som regel med det. Med slike ting tror jeg det er best å la det smelle så det ljomer med en gang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...