Gå til innhold

Regnskap

Gjest regnskapslærlingen

Anbefalte innlegg

Gjest regnskapslærlingen
Skrevet

Hvorfor heter det Reskontro og ikke Restkonto?

Fortsetter under...

Gjest Brukte Google...
Skrevet

Fra Wikipedia: Reskontro (fra italiensk riscontro som betyr møte, kontroll, granskning, sammenligning). Det betyr ikke restkonto, det er en oppsplitting av en hovedkonto i flere underkonti.

Gjest regnskapslærlingen
Skrevet

Fra Wikipedia: Reskontro (fra italiensk riscontro som betyr møte, kontroll, granskning, sammenligning). Det betyr ikke restkonto, det er en oppsplitting av en hovedkonto i flere underkonti.

Da trenger vi jo ikke forum da, om alle bar ekunne brukt google.

Jeg fikk egentlig ikke noe svar jeg skjønte noe av. Så håpet var at en som er regnskapskyndig kunne svare slik at en kunne forstå..

Gjest Brukte Google...
Skrevet

Da trenger vi jo ikke forum da, om alle bar ekunne brukt google.

Jeg fikk egentlig ikke noe svar jeg skjønte noe av. Så håpet var at en som er regnskapskyndig kunne svare slik at en kunne forstå..

''Da trenger vi jo ikke forum da, om alle bar ekunne brukt google.''

Det er ihvertfall mange spørsmål som kunne vært unngått om man hadde googlet litt først.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har også lurt på hvorfor det heter reskontro, og jeg har ført regnskap i de siste 40 årene.

I ordboken er ordet definert slik:

'' reskon'tro m1 (fra it., eg 'kontroll') bokføringsbok el. kontokort der en fører detaljert regnskap for hver enkelt forretningsforbindelse ''

Da gir ordet litt mening, at det egentlig betyr kontroll, at en holder kontroll på transaksjonene for hver enkelt kunde eller leverandør.

Gjest regnskapslærlingen
Skrevet

Jeg har også lurt på hvorfor det heter reskontro, og jeg har ført regnskap i de siste 40 årene.

I ordboken er ordet definert slik:

'' reskon'tro m1 (fra it., eg 'kontroll') bokføringsbok el. kontokort der en fører detaljert regnskap for hver enkelt forretningsforbindelse ''

Da gir ordet litt mening, at det egentlig betyr kontroll, at en holder kontroll på transaksjonene for hver enkelt kunde eller leverandør.

Takk for svar :o) Da ble det mer mening :o)

Vi har tatt over vårt eget regnskap, så vi sliter litt med enkelte ting :o) Så vi skulle hatt en vi kunne spørre, så vi spør her inne inntil videre :o) (driver et lite firma)

Annonse

Gjest Brukte Google...
Skrevet

Takk for svar :o) Da ble det mer mening :o)

Vi har tatt over vårt eget regnskap, så vi sliter litt med enkelte ting :o) Så vi skulle hatt en vi kunne spørre, så vi spør her inne inntil videre :o) (driver et lite firma)

Og hadde du orket å slå opp på Wikipedia, så hadde du fått forklaringen for lenge siden.

Gjest regnskapslærlingen
Skrevet

Og hadde du orket å slå opp på Wikipedia, så hadde du fått forklaringen for lenge siden.

Du er jo direkte ufin. Hva medå kanalisere denne voldsomme energien i noe nyttig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...