Gå til innhold

Penger, penger, penger!

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringforeldre
Skrevet

Jeg er helt sjokkert. Jeg jobbet ved siden av skolen fra jeg var 16, betalte både bunad, førerkort på moped og førerkort på bil selv, jeg tror neimen ikke foreldrene mine hadde store utgiftene på meg etter at jeg fylte 16, bortsett fra på mat.

Skjønner at det er andre tider nå, men jeg synes det virker som om de fleste ungdommer får alt altfor lett! Skal de ha lappen, får de jobbe for den!

Jeg er egentlig enig med deg. Men tenåringen er flink med lekser, og det er ingen liten jobb på vidergående. Trener også en del. Men jeg synes h*n kan jobbe litt for ting selv. Men er kanskje blitt bortskjemt av å ha mor her, og far der. Min mann er stefaren.

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

2500 kr i mnd? Jeg lurer på hvilke plikter h*n har hjemme, i så tilfelle? (vask av hus, matlaging, snørydding, gartner-arb.?) Jeg kjenner INGEN tenåringer som får slike beløp hjemme. Men vi kommer ikke fra Montebello, da ;-)

Vi har tre barn (ingen tenåringer ennå), og kommer aldri til å gi ut 7500 kr/mnd i lommepenger. Skal de ha penger, får de jobbe!

''2500 kr i mnd? Jeg lurer på hvilke plikter h*n har hjemme, i så tilfelle? (vask av hus, matlaging, snørydding, gartner-arb.?) Jeg kjenner INGEN tenåringer som får slike beløp hjemme. Men vi kommer ikke fra Montebello, da ;-)

Vi har tre barn (ingen tenåringer ennå), og kommer aldri til å gi ut 7500 kr/mnd i lommepenger. Skal de ha penger, får de jobbe!''

Pliktene er å ta skolearbeidet veldig seriøst, samt å trene. I tillegg gjør h*n noe hjemme. Noe av pengene er stipend. Og h*n kjøper stort sett ALLE klær, og slikt selv. Vi betaler trening, og andre ugifter.

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

''F.eks. kan foreldre kanskje dekke 200-300 til en hårklipp av og til''

Lenge siden du gikk til en vanlig frisør? Jeg får klippet luggen for 90,-, men om jeg skal _stusse_ hele skallen koster det fort 400,-.

Vår frisør koster kr 200. Det har jeg sagt at jeg dekker. Men h*n ønsker selvfølgelig å gå til en annen frisør. Vår frisør er flink, men h*n synes ikke det.

Gjest Tenåringforeldre
Skrevet

2500 i måneden? Da skal selvsagt både frisør, sko og uteliv dekkes av dette.

Oppussing kan dere gjøre til et fellesprosjekt, ungdommen kan f.eks. bidra med egeninnsats. Planlegg sammen, lag et budsjett og se hvor mye man kan spare ved å ikke velge de dyreste alternativene, sammenlikne priser hos forskjellige leverandører osv. Det kan bli ganske lærerikt.

Jeg har tenåring selv, dvs. noen måneder til, så jeg svarer ikke bare som småbarnsmor med teoriene i orden.

Takk, men det er andre rom som står langt i kø for tenåringens rom. Det er vel ikke langt unna det siste som ble pusset opp. Så kan man jo alltids drømme om nye farver og ny tapet. Men det har iallefall ikke vi voksne råd til akkurat nå.

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

Jeg har tenåring selv og synes det høres ut som din ikke har noe å klage på. Du skriver at du selv synes du ikke strekker til og at du synes dere burde ha råd til mer. Dette merker selvsagt tenåringen og diskusjonene blir deretter. Når du selv klarer å innfinne deg med at beløpet og grensene er rimelige så blir det lettere å overbevise tenåringen om det samme. :)

Takk sikkert et godt råd =) Vi trenger virkelig å stramme inn, så vi får holde oss voksne og stå på vårt. Men tenåringer kommer jo ofte hjem og forteller om alt de andre får, og det er nok en del tenåringer som får alt også.

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

Det gjør helt rett. 2500,- burde holde i lange baner for en tenåring som ikke betaler husleie eller lån. Trenger hun mer får hun ta seg en vaskejobb eller noe.

H*n føler nok at det er lite fra oss, siden en del av det er stipend. Men vi har ikke råd til mer nå, så da får det være sånn.

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

For 2500 i mnd bør ungdommen kjøpe egne klær og fikse frisørregninger, samt dekke alle utgifter til hobby/fritid som feks. kino eller annet.

Kommer an på hva han gjør hjemme og ellers om han tjener penger på si da? Hvor gammel er gutten?

Diskusjoner vil det nok alltid være, men jeg syns han får mye penger.

Her får tenåringen på 16 år 200 kr i uka - samt vi betaler 200 kr i telefon i mnd, altså til sammen 1000 i mnd. Dekker klær utenom men han får stort sett bare klær/sko når han trenger, eller vi spleiser på.

Din sønn har ikke vondt av å lære seg å spare til noe han trenger eller ønsker seg, og lære å disponere penger samt skjønne sammenhengen mellom arbeid og penger. De kommer ikke fra pengetreet i hagen! Når du i tillegg sier dere har dårlig råd innimellom så håper jeg iallefall at ungdommen bidrar (godt) i huset og iallefall gjør en innsats på den måten. Ellers ville jeg forventet og forlangt at han skal finne seg en jobb, dersom han mener han trenger mer penger enn det han har til rådighet. Et sted går jo smertegrensen for dere også, økonomisk sett.

Tror vi gjør ungdommen en STOR bjørnetjeneste når vi kjøper og betaler alt uten å gjøre det litt vanskelig for dem. Å kompromisse og dele på utgiftene er en bra ting, da kan de lære seg bedre å disponere pengene når han står på egne ben og skal betale for hus og hjem.

Takk for svar. H*n er flink til å spare, og vil helst bare spare sine penger, og at vi heller kan spandere litt mer. Men det går ikke.

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

Åh, ble lettet da jeg leste innlegget ditt! Jeg nærmet meg panikkanfall da jeg leste innlegget til trådstarter, vi har ikke sjans til å følge opp noe sånt!

Vi HAR bestemt oss for å sponse "lappene", da - men 2500 kroner i måneden til avkommet er helt uaktuelt her hos oss! Det har vi rett og slett ikke råd til.

Men h*n kjøper alt av klær selv. Det utgjør faktisk en del, når man er litt klesbevist. Og sminke....

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

Jeg ble lettere ør i hodet jeg og...! *ser for meg gjengen min* Og vi har vil jeg si en grei inntekt. Vel, han i alle fall.. *skrape*

Er det kanskje en eldre tenåring...? 17 år..?

Ja det er det.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men h*n kjøper alt av klær selv. Det utgjør faktisk en del, når man er litt klesbevist. Og sminke....

Da er det vel en jente:)

Skrevet

Takk, men det er andre rom som står langt i kø for tenåringens rom. Det er vel ikke langt unna det siste som ble pusset opp. Så kan man jo alltids drømme om nye farver og ny tapet. Men det har iallefall ikke vi voksne råd til akkurat nå.

Da må man enten klare seg med det rommet man har, eller vente til sommeren og lage et spleiselag mellom egne sommerjobb-penger og foreldrenes feriepenger, altså litt fra hver av disse

synes

Skrevet

Da er det vel en jente:)

...får vi håpe! ;-)

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg. Men tenåringen er flink med lekser, og det er ingen liten jobb på vidergående. Trener også en del. Men jeg synes h*n kan jobbe litt for ting selv. Men er kanskje blitt bortskjemt av å ha mor her, og far der. Min mann er stefaren.

Hvorfor SKAL man ha lappen når man blir 18, hvis man ikke hverken har penger til å betale for den, eller i alle fall ikke penger til å skaffe seg en bil? Da kan man vel vente litt, eller er jeg helt ute nå?

Skrevet

Takk sikkert et godt råd =) Vi trenger virkelig å stramme inn, så vi får holde oss voksne og stå på vårt. Men tenåringer kommer jo ofte hjem og forteller om alt de andre får, og det er nok en del tenåringer som får alt også.

Ja, det er ganske mange som får mye. :o

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

Hvorfor SKAL man ha lappen når man blir 18, hvis man ikke hverken har penger til å betale for den, eller i alle fall ikke penger til å skaffe seg en bil? Da kan man vel vente litt, eller er jeg helt ute nå?

Det kan du si. Men det fine med å ta lappen eller i det minste trafikalt grunnkurs, er jo at det er store muligheter for øvelseskjøring når man bor hjemme. Det kan være mange år før den muligheten byr seg igjen. Som student med mange studentvenner, er det ikke sikkert muligheten for øvelseskjøring er der. Så er det etableringsfase, med dårlig råd. Lappen er så dyrt at det passer i grunnen aldri. Man kan like godt hoppe i det. Hvis man får det til økonomisk da.

Skrevet

Det kan du si. Men det fine med å ta lappen eller i det minste trafikalt grunnkurs, er jo at det er store muligheter for øvelseskjøring når man bor hjemme. Det kan være mange år før den muligheten byr seg igjen. Som student med mange studentvenner, er det ikke sikkert muligheten for øvelseskjøring er der. Så er det etableringsfase, med dårlig råd. Lappen er så dyrt at det passer i grunnen aldri. Man kan like godt hoppe i det. Hvis man får det til økonomisk da.

Ja, jeg er helt enig med deg der, men fra det til at foreldrene da "automatisk" skal betale hele sertifikatet, synes jeg blir feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...