Gjest Tenåringsforeldre Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Poster det her også i tillegg til på åpent. Føler at jeg ikke strekker til når det gjelder penger. Er i stadige diskusjoner når det gjelder tenåringen. Tenåringen har til egen disposisjon ca 2500. Dette for å kjøpe klær etc. Vi betaler mat, og alle slike ting. Vanligvis betaler vi om h*n er ute med venner etc, det er ikke så ofte. I dag har diskusjonen dreiet seg om h*n må kjøpe joggesko, og betale frisør selv. I tillegg kom det opp å pusse opp rommet. Jeg sa at det blir ikke aktuelt å pusse det rommet, da det er fint og ganske nymalt, vi har andre plasser hvor vi trenger det mer. H*n ønsket ikke strie mer, men enn mer moderne tapet. Det som tjenes på sommerjobb, skal brukes til egen fornuftig hobby. Jeg føler at vi som foreldre absolutt ikke strekker til. Det skal sies at vi er nok ikke de flinkeste med pengene selv og har ofte dårlig råd. Men nå forsøker vi å stramme inn, og bli flinke. Men det oppfattes som urimelig av tenåringen. Alle andre får påspandert lappen, dyre ferier av sine foreldre Jeg føler nok at vi tjener såpass bra at det burde vi også ha råd til. Men akkurat nå har vi ikke råd. Og dersom vi ikke prioriterer riktig nå vil vi heller ikke få råd. Jeg har sagt at vi kan sikkert bidra med lappen, men h*n må nok ta seg en jobb etterhvert for å kunne betale noe selv også. Det har vært andre store utgifter som konfirmasjon, regulering etc. Sukk, noen tips, synpunkter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 2500 i mnd. må da være nok i massevis. Om han vil ha mer, så må han jobbe. Dersom han bare får mer, så vil jo ikke dette hjelpe han til å lære å håndtere penger. Selv så tror jeg ikke at jeg bruker 2500 i mnd. til klær og fornøyelser. (Feil - jeg er helt sikker på at jeg ikke bruker så mye!!!!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 2500 i mnd. må da være nok i massevis. Om han vil ha mer, så må han jobbe. Dersom han bare får mer, så vil jo ikke dette hjelpe han til å lære å håndtere penger. Selv så tror jeg ikke at jeg bruker 2500 i mnd. til klær og fornøyelser. (Feil - jeg er helt sikker på at jeg ikke bruker så mye!!!!) ''Selv så tror jeg ikke at jeg bruker 2500 i mnd. til klær og fornøyelser'' Men en "familiemor" har kanskje ikke helt samme behovet for stadig klesfornyelse og sosiale ting? ;P (ikke dermed sagt jeg mener foreldrene skal dekke sånt) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Når samme innlegg postet i flere fora blir det fort litt rot (og uklart hva som er sagt før). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 ''Selv så tror jeg ikke at jeg bruker 2500 i mnd. til klær og fornøyelser'' Men en "familiemor" har kanskje ikke helt samme behovet for stadig klesfornyelse og sosiale ting? ;P (ikke dermed sagt jeg mener foreldrene skal dekke sånt) Jeg ligger nok uansett langt under dette beløpet. Dersom en ungdom ønsker seg mer, så må de jobbe for det. Har selv bare en 10-åring som knapt for ei krone uten at ho jobber for det. Jeg kan ikke helt se for meg at jeg noen gang skal gi henne 2500 i mnd. i lommepenger til klær og fornøyelser.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg ligger nok uansett langt under dette beløpet. Dersom en ungdom ønsker seg mer, så må de jobbe for det. Har selv bare en 10-åring som knapt for ei krone uten at ho jobber for det. Jeg kan ikke helt se for meg at jeg noen gang skal gi henne 2500 i mnd. i lommepenger til klær og fornøyelser.... Nei, som jeg også skrev synes ikke jeg foreldrene skal dekke alt av slike behov, men BEHOVENE vil nok være de (i større grad hos ungdom). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 2500 i måneden er mer enn nok. Holder ikke det må tenåringen lære seg å håndtere penger bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 ''Selv så tror jeg ikke at jeg bruker 2500 i mnd. til klær og fornøyelser'' Men en "familiemor" har kanskje ikke helt samme behovet for stadig klesfornyelse og sosiale ting? ;P (ikke dermed sagt jeg mener foreldrene skal dekke sånt) ''Men en "familiemor" har kanskje ikke helt samme behovet for stadig klesfornyelse og sosiale ting? ;P'' En ekte familiemor fryder seg vel over hver en Zalo-flaske, gryteskrubb og andre saker til hjemmet,- og tenåringene tenker nok at vi bruker langt mer enn 2500 på "oss selv" :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 ''Men en "familiemor" har kanskje ikke helt samme behovet for stadig klesfornyelse og sosiale ting? ;P'' En ekte familiemor fryder seg vel over hver en Zalo-flaske, gryteskrubb og andre saker til hjemmet,- og tenåringene tenker nok at vi bruker langt mer enn 2500 på "oss selv" :-) *gapskratter* Ja, sann er det sikkert:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Nei, som jeg også skrev synes ikke jeg foreldrene skal dekke alt av slike behov, men BEHOVENE vil nok være de (i større grad hos ungdom). Det er nok også en stor forskjell på behov og lyster også kan jeg tenke meg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenåringsforeldre Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Det er nok også en stor forskjell på behov og lyster også kan jeg tenke meg:-) H*n er nok veldig fornuftig. Så føler ikke at h*n sløser med pengene heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 H*n er nok veldig fornuftig. Så føler ikke at h*n sløser med pengene heller. Med et forbruk på 2500 pr. mnd. så går nok ikke alle pengene til ting h*n trenger:-) Men det er jo flott å ha litt penger til kos også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Se forbi det sure tenåringsansiktet og tenk langsiktig. Ikke bare i forhold til deres egen økonomi, men også ungdommens økonomiske forståelse og magemål. En (manglende) holdning som kjører mange ut i økonomisk ruin, er manglende forståelse for at når det er tomt, så er det tomt. Man kan ikke bruke mer enn man har. Nå har dere en glimrende mulighet til å lære tenåringen dette. 2500,- per måned er nok i masse lassevis. Det er et spørsmål om prioriteringer. Vil h*n ha mer er det bare å brette opp armene å begynne å jobbe for det. Regn om kronene til timers arbeid etter skatt. Kanskje joggeskoene koster 4 timers arbeid. (Alt etter hvor dyre de er og hvor mye dere tjener.) Hva koster en kjøretime målt i arbeidstimer. Synes h*n det er riktig at du/dere skal jobbe i 17 timer for at h*n skal få pusse opp et rom som ikke trenger det? Hvor er viljen til egeninnsats? Hvem skal gjøre all jobben med oppussingen? Om disse tingene er så viktige å ha, må h*n enten ha vilje til å avstå fra andre ting for å oppnå det, og eller gjøre en egen innsats for å tjene pengene selv. Og hvor mange timer bak kassa på McDonalds vil de joggeskoene koste? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.