Gå til innhold

Irriterer meg litt over en barnehageansatt...


Gjest frustrert fruemor

Anbefalte innlegg

Hvorfor irritere deg over dette? Jeg tenker at du bør være glad for at den barnehageansatte virkelig _ser_ datteren din og ønsker å være til hjelp for at hun skal få en sunn utvikling :)

Det er ikke sikkert du har grunn til å bekymre deg i det hele tatt, men det er jo veldig greit å være obs på noe som eventuelt _kan_ bli et problem etterhvert?

Jeg ser ikke dette som en måte å kritisere deg eller datteren din på, men en måte å informere deg på. Du velger selv hva du vil bruke informasjonen til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    13

  • Persille1365381127

    11

  • trollemor;o)

    4

  • BobbyPeru

    4

Hvorfor irritere deg over dette? Jeg tenker at du bør være glad for at den barnehageansatte virkelig _ser_ datteren din og ønsker å være til hjelp for at hun skal få en sunn utvikling :)

Det er ikke sikkert du har grunn til å bekymre deg i det hele tatt, men det er jo veldig greit å være obs på noe som eventuelt _kan_ bli et problem etterhvert?

Jeg ser ikke dette som en måte å kritisere deg eller datteren din på, men en måte å informere deg på. Du velger selv hva du vil bruke informasjonen til :)

For mange av slike observasjoner og kommentarer og man tviler på om førskolelæreren ser barnet i det hele tatt...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange av slike observasjoner og kommentarer og man tviler på om førskolelæreren ser barnet i det hele tatt...

mvh

Det kan nok også være sant, men jeg ville ikke automatisk trodd at den barnehageansatte var etter meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Avvik...

Skrekk og gru, vi snakker om barn, ikke ting.

mvh

Jada, og du skjønte hva jeg mente - så du trenger ikke henge deg opp i enkeltord.

Og om du har et bedre ord enn avvik for å beskrive avvik i utvikling (uten å bruke en hel side) - så fortell meg gjerne om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok også være sant, men jeg ville ikke automatisk trodd at den barnehageansatte var etter meg ;)

Jeg ville heller ikke trodd at den barnehageansatte var ute etter meg. Fikk ikke inntrykk av at trådstarter tror det heller.

Men tilliten min til den ansatte ville blitt svekket og gjort det langt vanskeligere å sammarbeide om det skulle oppstå tyngre ting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, og du skjønte hva jeg mente - så du trenger ikke henge deg opp i enkeltord.

Og om du har et bedre ord enn avvik for å beskrive avvik i utvikling (uten å bruke en hel side) - så fortell meg gjerne om det :)

Ord både uttrykker, underbygger og skaper holdninger.

Et langt bedre ord er problem, enkelt og greit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

Det kan nok også være sant, men jeg ville ikke automatisk trodd at den barnehageansatte var etter meg ;)

Jeg har ikke sagt at hun var ute etter meg,

men føler hun fokuserer litt vel på mye negative ting.

I stedet for å komme med forslag til løsning, si hva de gjør med saken osv...

og å komme med hva positive ting som har skjedd i løpet av dagen, det er jo kjekt å vite det og.

Når jeg snakker med de andre ansatte høres det ut som jenta mi stortrives og leker fint med de andre barna.

Føler hun her bare er ute etter å finne problemer.

Neste gang har jeg lyst til å spørre henne hva konkret de har tenkt å gjøre med saken.

Hjelper jo ikke bare fortelle meg om de ikke gjør noe med det, for det er i barnehagen hun er mesteparten av dagen og skal fungere sammen med andre barn. Hun er så liten ennå at det er begrenset hva jeg kan fortelle henne....

Jo jeg syns det er fint å bli informert, men det finnes jo grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jubalong, du har alltid så fornuftige svar :)

Mye rett i det du sier.

Ja, hun er enebarn foreløpig, så er jo vant til å være hjemme, bli dullet med mamma og pappa, eller leke seg for seg selv, er veldig flink til å finne på ting selv og det er jo en fin egenskap.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at hun var ute etter meg,

men føler hun fokuserer litt vel på mye negative ting.

I stedet for å komme med forslag til løsning, si hva de gjør med saken osv...

og å komme med hva positive ting som har skjedd i løpet av dagen, det er jo kjekt å vite det og.

Når jeg snakker med de andre ansatte høres det ut som jenta mi stortrives og leker fint med de andre barna.

Føler hun her bare er ute etter å finne problemer.

Neste gang har jeg lyst til å spørre henne hva konkret de har tenkt å gjøre med saken.

Hjelper jo ikke bare fortelle meg om de ikke gjør noe med det, for det er i barnehagen hun er mesteparten av dagen og skal fungere sammen med andre barn. Hun er så liten ennå at det er begrenset hva jeg kan fortelle henne....

Jo jeg syns det er fint å bli informert, men det finnes jo grenser...

Ok, jeg skjønner litt mer nå. Synes du skal spørre hva hun konkret tenker bør skje i denne saken og spør henne også om det har skjedd _noe_positivt med datteren din i barnehagen ;)

Det kan kanskje være andre foreldre som opplever det samme mht sine barn og denne pedagogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ord både uttrykker, underbygger og skaper holdninger.

Et langt bedre ord er problem, enkelt og greit.

mvh

Vel, avvik og problem er ikke det samme. Et avvik fra normen betyr at man ikke følger normkurven helt systematisk, det trenger ikke være et problem av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, avvik og problem er ikke det samme. Et avvik fra normen betyr at man ikke følger normkurven helt systematisk, det trenger ikke være et problem av den grunn.

Men om det ikke er noe problem, hva i hele vide verden er vitsen med å gnåle om det da?

I veldig mange sammenhenger brukes ordet avvik om ting som ikke går som de skal. På et sykehus er avvik betegnelsen for noe som ikke blir gjort som det burde. Man kaller det aldri et avvik om noe går bedre enn forventet eller man gjør noe bedre enn planlagt.

Avvik har man i produksjonslinjer. I militære prosedyrer. I kvalitetssikring. Avvik har man der man har en meget snever definert norm for hva som er påkrevd og riktig. (Noe som selvsagt er helt nødvendig i mange situasjoner.)

For meg er avvik et teknisk og kaldt ord, uegnet til å bruke på mennesker, ikke minst barn. Og i min begrensede statistikk er det en sammenheng mellom bruken av slike tekniske produktord og fagfolks manglende evne til å se en stor eller liten person som et helt menneske.

Avvik er et negativt ord. Når det brukes på barn indikerer man at barnet (kanskje) ikke er som det skal. Og det ut fra en stadig snevrere norm for hva som er bra, ønskelig og normalt.

Vi trenger virkelig ikke mer standardisering av barn og barndom enn vi allerede har.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tante nusse

Når jeg møter slike tenker jeg at her har vi enda en av disse litt overivrige damene det finnes så mange av i skoler og barnehager. De er gjerne nyutdanna (evt nylig steget i gradene) og har alt de har lært ferskt i minne. Nå brenner de etter å bruke det de kan, eller de er ute etter høyere stillinger. Jeg kaller dem überflinkiser. De kan være litt irriterende, men det er jo samtidig godt det finnes folk som går grundig til verks.

Er du sikker på at alt står bra til med ungen er det ikke grunn til å gjøre annet enn å følge litt med mener jeg.

Jeg synes de burde være litt mer forsiktige med å skremme opp foreldrene til småbarn. En er ganske sårbar da, og ofte også uerfaren. Jeg kom også ut for en slik de første årene sønnen min gikk i barnehagen, og jeg var til tider bekymret for framtida hans selv om jeg følte at alt var helt normalt med ungen. I dag er han en av de sterkeste elevene på sitt trinn, og det gir meg en viss glede at den tidligere barnehageansatte nå jobber i skolen og får se ham blomstre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

At det finnes merkelige barnehageansatte, det kan jeg skrive under på. For mange år siden, da min eldste var liten, så søkte jeg ham inn i barnehage. begrunnet søknaden med at han fungerte ikke så bra sosialt, og trengte å få være med mange barn., for å prøve å øve opp de sosiale egenskapene hans. Kom ikke inn første år jeg søkte, men neste. Alt vel. ungen vantrivdes veldig. Jeg hadde skikkelig vondt av ham.

Det verste var at en av pedagogene alltid kom med stikkpiller til meg; alt som hun synes var galt med ungen. På foreldre konferanse fikk jeg høre at "han trakk seg alltid vekk, likte best å leke alene". og så ser hun så anklagende på meg.Da sa jeg at det var jo av den grunn jeg søkte ham inn i barnehagen, osv. Ble helt oppgitt. Følte meg som verdens verste mor. Trodde jo at barnehageansatte skulle hjelpe ungen med problemene, ikke bare avdekke dem.

Uansett, nå er ungen voksen. har hatt store problemer hele oppveksten. har vært innom ppt, to omganger med psykolog osv. i en alder av noen og tjue, fant endelig en kjempegod psykolog en diagnose. Han har autisme!

At ikke barnehageansatte tok tak i det, eller skolen. har bedt om hjelp til han i alle år....har visst at noe har vært galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Men om det ikke er noe problem, hva i hele vide verden er vitsen med å gnåle om det da?

I veldig mange sammenhenger brukes ordet avvik om ting som ikke går som de skal. På et sykehus er avvik betegnelsen for noe som ikke blir gjort som det burde. Man kaller det aldri et avvik om noe går bedre enn forventet eller man gjør noe bedre enn planlagt.

Avvik har man i produksjonslinjer. I militære prosedyrer. I kvalitetssikring. Avvik har man der man har en meget snever definert norm for hva som er påkrevd og riktig. (Noe som selvsagt er helt nødvendig i mange situasjoner.)

For meg er avvik et teknisk og kaldt ord, uegnet til å bruke på mennesker, ikke minst barn. Og i min begrensede statistikk er det en sammenheng mellom bruken av slike tekniske produktord og fagfolks manglende evne til å se en stor eller liten person som et helt menneske.

Avvik er et negativt ord. Når det brukes på barn indikerer man at barnet (kanskje) ikke er som det skal. Og det ut fra en stadig snevrere norm for hva som er bra, ønskelig og normalt.

Vi trenger virkelig ikke mer standardisering av barn og barndom enn vi allerede har.

mvh

''Men om det ikke er noe problem, hva i hele vide verden er vitsen med å gnåle om det da?''

Fordi et avvik kan gjøre en forberedt på et potensielt problem. Eller en potensiell utfordring. Eller at man må sette inn ekstra tiltak for å tilrettelegge bedre. Et avvik kan like gjerne være et barn som ligger langt over/foran kurven - og dermed må tilbys mer utfordrende oppgaver, annen læring, eldre gruppe, fremskyndet skolestart, etc.

''Man kaller det aldri et avvik om noe går bedre enn forventet eller man gjør noe bedre enn planlagt.''

Det stemmer ikke. I barnehagen kan det være avvik i begge retninger, og det samme i it-bransjen der jeg jobber. Om mine prosjekter ligger foran planen, så melder jeg avvik på statusmøtet slik at vi kan allokere ressursene annerledes enn opprinnelig planlagt. Det samme gjelder selvfølgelig om jeg ligger etter, eller om det har kommet uforutsette hendelser. Avvik betyr bare annerledes enn plan/norm/kurve - det betyr ikke feil eller problem.

''For meg er avvik et teknisk og kaldt ord, uegnet til å bruke på mennesker, ikke minst barn. Og i min begrensede statistikk er det en sammenheng mellom bruken av slike tekniske produktord og fagfolks manglende evne til å se en stor eller liten person som et helt menneske.''

Det er din subjektive tolkning, og det er helt greit. Men det er ikke dermed sagt det er fasiten.

''Avvik er et negativt ord. Når det brukes på barn indikerer man at barnet (kanskje) ikke er som det skal. Og det ut fra en stadig snevrere norm for hva som er bra, ønskelig og normalt.''

Som jeg forklarte over; nei, det er det ikke.

''Vi trenger virkelig ikke mer standardisering av barn og barndom enn vi allerede har.''

Og nettopp derfor vurderer vi hvert barn som et enkeltstående individ, slik at dette barnet kan få tilrettelagt akkurat det det trenger for å ha best mulig utgangspunkt. Det kan være støtte når det henger litt etter, eller det kan være ekstraoppgaver når det ligger foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du er litt vel bombastisk i uttalelsene dine :)

I dette tilfellet var det ingen fare, og barnet utviklet seg innen normen til slutt. Men OM det ikke hadde skjedd, så hadde det vært veldig fint at barnehagen var forberedt på dette og visste hvordan de skulle håndtere det.

Det er ofte slik at de som utvikler grovmotorikk sent utvikler finmotorikk tidlig, eller er veldig gode på språk. Det kan innimellom virke som om barna velger seg et fokusområde, og blir gode på det :)

Men det er helt riktig at det skal observeres, i tilfelle det dukker opp avvik som må håndteres.

"Det er ofte slik at de som utvikler grovmotorikk sent utvikler finmotorikk tidlig, eller er veldig gode på språk. Det kan innimellom virke som om barna velger seg et fokusområde, og blir gode på det :)"

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Vel, avvik og problem er ikke det samme. Et avvik fra normen betyr at man ikke følger normkurven helt systematisk, det trenger ikke være et problem av den grunn.

Det er riktig at avvik er ikke det samme som problem. Autisme blir definert som avvik fra normalen, men det er ikke et problem.

Autister avviker mye fra barn som utvikler seg etter normalkurven, men jeg håper ingen ser på dem som problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men om det ikke er noe problem, hva i hele vide verden er vitsen med å gnåle om det da?

I veldig mange sammenhenger brukes ordet avvik om ting som ikke går som de skal. På et sykehus er avvik betegnelsen for noe som ikke blir gjort som det burde. Man kaller det aldri et avvik om noe går bedre enn forventet eller man gjør noe bedre enn planlagt.

Avvik har man i produksjonslinjer. I militære prosedyrer. I kvalitetssikring. Avvik har man der man har en meget snever definert norm for hva som er påkrevd og riktig. (Noe som selvsagt er helt nødvendig i mange situasjoner.)

For meg er avvik et teknisk og kaldt ord, uegnet til å bruke på mennesker, ikke minst barn. Og i min begrensede statistikk er det en sammenheng mellom bruken av slike tekniske produktord og fagfolks manglende evne til å se en stor eller liten person som et helt menneske.

Avvik er et negativt ord. Når det brukes på barn indikerer man at barnet (kanskje) ikke er som det skal. Og det ut fra en stadig snevrere norm for hva som er bra, ønskelig og normalt.

Vi trenger virkelig ikke mer standardisering av barn og barndom enn vi allerede har.

mvh

"For meg er avvik et teknisk og kaldt ord, uegnet til å bruke på mennesker, ikke minst barn. Og i min begrensede statistikk er det en sammenheng mellom bruken av slike tekniske produktord og fagfolks manglende evne til å se en stor eller liten person som et helt menneske."

Avvik forekommer i menneskes utvikling. Det blir ikke brukt av fagfolk om "hele mennesker". Ingen mennesker defineres som avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe kritikk i det du skriver. Hun påpeker det hun oppfatter som noen karakteristika ved din datters væremåte og atferd. Det er jobben deres og betyr at de bryr seg. Vi har opplevd, og opplever, lignende ting, men prøver å se det som konstruktive tilbakemeldinger.

I dag har det jo blitt slik, både i skolen og i barnehagen, at vi som foreldre forlanger at de ansatte skal ta ansvar og gjøre en framifrå jobb. Men vi blir sure når feedbacken blir direkte og personlig. Det må være vanskelig å være ansatt i "myke sektorer" nå om dagen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"Det er ofte slik at de som utvikler grovmotorikk sent utvikler finmotorikk tidlig, eller er veldig gode på språk. Det kan innimellom virke som om barna velger seg et fokusområde, og blir gode på det :)"

Hvor har du dette fra?

Ikke kvalitativ forskning, bare egne erfaringer og observasjoner :)

De barna vi har hatt som har ligget litt etter på enkelte motoriske ting (eksempelvis gåing), har ligget langt fremme på andre områder (eksempelvis snakking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er riktig at avvik er ikke det samme som problem. Autisme blir definert som avvik fra normalen, men det er ikke et problem.

Autister avviker mye fra barn som utvikler seg etter normalkurven, men jeg håper ingen ser på dem som problemer.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...