hoppsideisi Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Har en jente på 9 år som er så skiftende i humøret. Skrev et innlegg tidligere om at hun blir så fort sint for småting(det er iallefall småting slik jeg ser det!) Vi krangler mye ifht lekser, tøy, innetider og egentlig det meste og jeg synes hun er vanskelig å ha med å gjøre. Er de veldig eksplosive i denne alderen , noen med erfariing? Hva gjorde du isåfall? Hun har alltid vært temperamentsfull men nå har det økt på syntes jeg....hjelpe meg....Synes jeg takler henne på en rolig og bestemt måte men det "virker ikke"...tips? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Mi 9 årige jente er snill som dagen er lang for tiden. 7 åringen derimot..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Pinessen på snart seks...vel, "pinessen" sier vel egntlig det meste. ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Min jente blir 9 aar til sommeren. Hun er en solstraale og enkel og ha med aa gjoere, saa jeg kan ikke si jeg har samme erfaringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg har ei jente på 9 og ei på 10. Så langt så virker det som om det virkelig starter å brytes litt i den alderen. De prøver ut mer for å finne ut hvor grensene går. Det kan se ut som om det fungerer greit hos oss at vi er veldig tydelige på hvor grensene våre er, og hva konsekvensen blir om de blir brutt. I tillegg vet de at vi ikke tolererer tull og sutring - så de gir seg fort med det. En annen ting jeg har funnet ut at blir mer og mer viktig, er å ta seg tid til å snakke med dem - både når de er i godt humør, men særlig når de er sinte/triste/oppbragte osv. Jeg har hatt noen virkelig gode samtaler med jentene mine (en og en) når de har vært ute av seg og jeg har prioritert å gå ned på rommet for virkelig å høre hva det er som plager dem. Ofte er det noe helt annet enn det de har reagert på overfor oss som foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 9-åringen her kan tilte for en bagatell, men er vanligvis blid og grei. Hun har temperement og det kommer tydelig frem rett som det er. ) Jeg lar henne bare rase for jeg vet at hun bare prøver ut grensene (for hundreogørtendegang - jeg skjønner ikke at hun gidder!) og gir seg og kommer og be om unnskyldning etterpå. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg har gutt da, men han er en kruttønne om dagen, og har vært det en stund. Grei gutt, men han sliter med å tøyle temperamentet sitt nå. Han tester grenser. Jeg holder mine grenser, jeg snakker rolig. Prater med han både når han er sinna, og når han er rolig. Jeg venter på resultatet... ;o) Det er forøvrig flere på hans alder som også er små vepser om dagen, så han er ikke unik i klassen på skolen akkurat på dette. (han tar bare ut sinne hjemme, er roligheten selv på skolen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Min snart 10 åring har vært slik siden hun ble født egentlig... så det regnes vel ikke? Leksekranglingen gjør hverdagen til et lite helvete for oss alle. Nå har vi funnet ut at hun har nattlig epileptisk hjerneaktivitet, som kan være skylden i noe av oppførselen hennes, så hun blir nå medisinert....men vi har ikke akkurat merket store forskjellen - dessverre. Lillesøster på snart 7 er blid som en sol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Min snart 10 åring har vært slik siden hun ble født egentlig... så det regnes vel ikke? Leksekranglingen gjør hverdagen til et lite helvete for oss alle. Nå har vi funnet ut at hun har nattlig epileptisk hjerneaktivitet, som kan være skylden i noe av oppførselen hennes, så hun blir nå medisinert....men vi har ikke akkurat merket store forskjellen - dessverre. Lillesøster på snart 7 er blid som en sol. Kan jeg spørre hva nattlig epileptisk hjerneaktivitet går ut på og hvordan dere fant det ut? Jeg har en liten kar med mye "rart" for seg på natta, og har tenkt litt utvidet om det, men ikke fått noe å "henge det på". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 9-årsalderen er vel en av "trassalderne" litt på samme måte som 3 og 6? (Har inntrykk av at det går i 3-årssykluser med 3-6-9-12 i barndommen) Husker guttungen hadde en periode da han var 9 at han var mer "tander" enn før, men det varte ikke så lenge. Litt humørsvingninger og mer krangling/kverulering. -litt spent på hun som nå er 8, det kan nok bli større utfordring ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 9-årsalderen er vel en av "trassalderne" litt på samme måte som 3 og 6? (Har inntrykk av at det går i 3-årssykluser med 3-6-9-12 i barndommen) Husker guttungen hadde en periode da han var 9 at han var mer "tander" enn før, men det varte ikke så lenge. Litt humørsvingninger og mer krangling/kverulering. -litt spent på hun som nå er 8, det kan nok bli større utfordring ja... ''9-årsalderen er vel en av "trassalderne" litt på samme måte som 3 og 6? '' Vel... Hos min midterste (jente) startet det i 3 årsalderen, og har holdt på i 6 år nå... ;-) Kanskje hun tok alt i ett? *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 ''9-årsalderen er vel en av "trassalderne" litt på samme måte som 3 og 6? '' Vel... Hos min midterste (jente) startet det i 3 årsalderen, og har holdt på i 6 år nå... ;-) Kanskje hun tok alt i ett? *s* De fleste følger vel ikke helt denne boka... http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1335132 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=178973 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Min snart 10 åring har vært slik siden hun ble født egentlig... så det regnes vel ikke? Leksekranglingen gjør hverdagen til et lite helvete for oss alle. Nå har vi funnet ut at hun har nattlig epileptisk hjerneaktivitet, som kan være skylden i noe av oppførselen hennes, så hun blir nå medisinert....men vi har ikke akkurat merket store forskjellen - dessverre. Lillesøster på snart 7 er blid som en sol. Jeg vil tro at et oppførselsmønster som har eksistert i 9 år antakeligvis ikke forsvinner over natta på tross av medisinering. Både medisinering og arbeid med oppførselen - og mye tid må man nok ha - ikke gi opp håpet enda :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.