Gå til innhold

7 åring som lyver

Gjest tips mottas gjerne

Anbefalte innlegg

Gjest tips mottas gjerne

Hva gjør man med ei jente på 7 som stadig lyver - med troverdige ærlige øyne, men det viser seg stadig at det hun sier ikke er sant, fordi man får høre av andre som har vært i situasjonen, eller fordi du selv har sett på i smug. (eksempel kan være hvis hun har ødelagt noe, gjort noe galt, dultet søsteren sin hardt men påstår det var omvendt).

Hvis hun tas i å lyve, eller blir snakket alvorlig til, kan hun hyle og holde seg for ørene og løpe på rommet sitt, forurettet.

Noen forslag til hvordan takle dette? Er bekymret hvis hun fortsetter med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske vanlig problem.

Forklar henne at når hun lyver slutter folk å tro på det hun sier. La henne erfare at hun faktisk mister troverdighet ved at dere dobbeltsjekker det hun sier. Tror på søsken før henne.

Ikke la henne løpe fra problemet. Hold henne fast når hun vil flykte til rommet. Ta hendene fra ørene. Fortell henne at dere vet at hun lyver og at det ikke går an å hyle og furte seg fra det.

La det komme negative konsekvenser i form av redusert tillit/frihet, tap av privilegier eller annet ubehag. Forsøker hun å lyve seg fra noe galt hun har gjort bør den negative konsekvensen av dette forsterkes.

Belønn ærlighet. Men ikke med å si at nå var du flink som ikke løy. Dette oppleves bare som at dere ser på henne som en som lyver.

Belønningen skal være det som er logiske konsekvenser av ærlighet. Kommer hun av seg selv å sier jeg mistet O'Boy-pakken på teppet, lar man være å bli sint. Og takker i stedet for at hun sier ifra så problemet kan løses.

Noen ganger lyver barn fordi de tror de kommer til å få kjeft når de ikke ville fått det. Hjelp henne å se hvor bortkastet det kan være å lyve.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hva hun lyver om. Sønnen min på 10 hadde en sånn periode i 7 års alder. Han overdrev og løy om ting han hadde lest, sett osv. Jeg leste i en bok om barneopdragelse at dette er ganske vanlig. De lyver og tror på det selv i den alderen. Jeg snakket mye med han om det, men det ble ikke bedre umiddelbart. Nå har han helt sluttet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...