Gå til innhold

Øreverk - hva gjør jeg?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi på to år har nok fått øreverk i natt. Nå har hun 39 i feber, og er veldig rød på det ene øret. Hun sier "vondt i øret", og smågråter litt, så det er nok ikke godt.

I natt fikk hun ei stikkpille slik at hun skulle få sove litt, men skal jeg fortsette å "fore på" med smertestillende? Hun har som sagt en del feber nå, men sitter og ser på film.

Hva annet kan jeg gjøre for at hun skal ha det så godt som mulig? Er det stor variasjon i smertene ved øreverk? Og hvor lang tid varer det? Har liksom ingen peiling merker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når hun ligger må hun ha hodet litt høyt, bøker under sengebena i fotenden f.eks.

Nesespray for å holde trykket nede kan være lurt. Hold henne varm, men ikke sånn at hun blir for varm. Husker jeg syntes det var godt å holde min mormors ull-lue mot øret. :o)

Om det ikke blir bedre i løpet av et par dager tar dere en tur til legen, men de er vel ganske restriktive med å gi antibiotika mot ørebetennelse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun ligger må hun ha hodet litt høyt, bøker under sengebena i fotenden f.eks.

Nesespray for å holde trykket nede kan være lurt. Hold henne varm, men ikke sånn at hun blir for varm. Husker jeg syntes det var godt å holde min mormors ull-lue mot øret. :o)

Om det ikke blir bedre i løpet av et par dager tar dere en tur til legen, men de er vel ganske restriktive med å gi antibiotika mot ørebetennelse nå.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øreverk er jo kjempevondt, så jeg hadde gitt smertestillende hvis hun gråter og gir uttrykk for at det er vondt.

Hvis det ikke går over ganske kjapt hadde jeg tatt henne til legen så han kan se om det bør behandles. Jeg hadde ikke risikert at f.eks trommehinna sprakk fordi jeg ventet for lenge med legebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Har ørebarn

Jeg ville ikke tatt noen sjanser, men gått til legen.

Så ville jeg sørga for å ha Rinexin i huset (reseptbelagt, virker avsvellende, ikke antibiotika).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!

Og ikke vær redd for å gi smertestillende! Mye drikke og hvis du har en varmeflaske så hold den mot det vonde øret. Lindrer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste behandling mot ørebetennelse er smertestillende! Ikke vær redd for å gi litt ekstra et døgns tid, dersom det da ikke har blitt bedre er det legebesøk neste. Dersom det kommer væske må man gå tidligere. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi paracet, dosér ut fra vekt og gi med faste intervaller slik at du gir hele døgndosen i løpet av dagen. Da slipper hun å miste effekten helt, og få smertetopper.

Sove med hodeenden av sengen hevet.

Nesespray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...