cathlin Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Hvis man hadde hatt et eget fly og skulle reist fra Oslo, rundt kloden og tilbake til Oslo igjen, hvor ville det lønt seg å fløyet? Tenker tidsmessig. Kanskje opp på skrå langs kloden, og ned på skrå? 0 Siter
Sør Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Er dette en tråd om meg? ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Hva mener du med "lønt seg"? Minst tid? Det vil, i prinsippet, ta like mange timer (når du er tilbake i Oslo) enten du flyr østover, vestover, sør- eller nordover. Det er dog noen små forskjeller - hvis du skal fly hurtigst mulig bør du planlegge flyreisen slik at du får medvind mest mulig av tiden. Sist jeg reiste til Hong Kong hadde vi 250 km/t medvind, og det gjør selvsagt at bakkehastigheten er *mye* hurtigere. En annen sak er at jorden ikke er rund som en ball, men litt "fetere" rundt midjen, så det ville vært bedre å fly via polene, enn rundt Ekvator. Rundt Ekvator er det også ofte mye turbulens. Med vennlig hilsen 0 Siter
cathlin Skrevet 27. april 2010 Forfatter Skrevet 27. april 2010 Er dette en tråd om meg? ;-) Med vennlig hilsen Ja, tenkte jeg skulle inspirere deg til å ta deg en flytur. 0 Siter
cathlin Skrevet 27. april 2010 Forfatter Skrevet 27. april 2010 Hva mener du med "lønt seg"? Minst tid? Det vil, i prinsippet, ta like mange timer (når du er tilbake i Oslo) enten du flyr østover, vestover, sør- eller nordover. Det er dog noen små forskjeller - hvis du skal fly hurtigst mulig bør du planlegge flyreisen slik at du får medvind mest mulig av tiden. Sist jeg reiste til Hong Kong hadde vi 250 km/t medvind, og det gjør selvsagt at bakkehastigheten er *mye* hurtigere. En annen sak er at jorden ikke er rund som en ball, men litt "fetere" rundt midjen, så det ville vært bedre å fly via polene, enn rundt Ekvator. Rundt Ekvator er det også ofte mye turbulens. Med vennlig hilsen Minst tid. Ja, tenker på formen til jordkloden, hvor det ville lønne seg å reise. Kanskje opp til nordpolen, men og på skå langs et eller annet sted. 0 Siter
Sør Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Minst tid. Ja, tenker på formen til jordkloden, hvor det ville lønne seg å reise. Kanskje opp til nordpolen, men og på skå langs et eller annet sted. Hei, Tenk deg jorden som en ball, og du skal begynne på et punkt, og så skal du formodentlig krysse "motsatt punkt" (altså, på motsatt side), og så tilbake igjen. Da er det jo helt likegyldig hvordan du flyr der, så lenge det er i en rett linje. Alle muligheter (hvis man ser bort fra vind, og at ikke jorden er en perfekt sfære) er like lange. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Ja, tenkte jeg skulle inspirere deg til å ta deg en flytur. Jeg flyr så ofte at jeg har vondt i ørene av det. I de siste månedene har jeg vært i Hong Kong, Singapore, Indonesia, Thailand, Tyskland, Sverige, Sveits, og sikkert flere steder jeg ikke husker. Med vennlig hilsen 0 Siter
frosken Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Jeg synes du skal lese boken Muleum av Erlend Loe. 0 Siter
cathlin Skrevet 27. april 2010 Forfatter Skrevet 27. april 2010 Jeg synes du skal lese boken Muleum av Erlend Loe. Javel, dr. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Hva mener du med "lønt seg"? Minst tid? Det vil, i prinsippet, ta like mange timer (når du er tilbake i Oslo) enten du flyr østover, vestover, sør- eller nordover. Det er dog noen små forskjeller - hvis du skal fly hurtigst mulig bør du planlegge flyreisen slik at du får medvind mest mulig av tiden. Sist jeg reiste til Hong Kong hadde vi 250 km/t medvind, og det gjør selvsagt at bakkehastigheten er *mye* hurtigere. En annen sak er at jorden ikke er rund som en ball, men litt "fetere" rundt midjen, så det ville vært bedre å fly via polene, enn rundt Ekvator. Rundt Ekvator er det også ofte mye turbulens. Med vennlig hilsen Du glemmer jo jordrotasjonen! Husker ikke helt hvordan dette var, men det er i alle fall ikke en rett linje over en av polene som gir den korteste banen. 0 Siter
Sør Skrevet 27. april 2010 Skrevet 27. april 2010 Du glemmer jo jordrotasjonen! Husker ikke helt hvordan dette var, men det er i alle fall ikke en rett linje over en av polene som gir den korteste banen. Atmosfæren roterer jo også! Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. april 2010 Skrevet 28. april 2010 Atmosfæren roterer jo også! Med vennlig hilsen Det er jo irrelevant? 0 Siter
Sør Skrevet 28. april 2010 Skrevet 28. april 2010 Det er jo irrelevant? Ikke hvis man flyr, for da flyr man med en hastighet som er relativ til atmosfæren rundt flyet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. april 2010 Skrevet 28. april 2010 Ikke hvis man flyr, for da flyr man med en hastighet som er relativ til atmosfæren rundt flyet. Med vennlig hilsen Enig i det... Men dette må jeg gruble litt mer på når jeg har tid! 0 Siter
Sør Skrevet 28. april 2010 Skrevet 28. april 2010 Enig i det... Men dette må jeg gruble litt mer på når jeg har tid! Er det ikke noe du skal gjøre i dag? Med vennlig hilsen 0 Siter
cathlin Skrevet 28. april 2010 Forfatter Skrevet 28. april 2010 Enig i det... Men dette må jeg gruble litt mer på når jeg har tid! Jeg tror at det ville lønne seg å fly -ikke- i en rett linje. Særlig hvis man ikke nødvendigvis måtte via et eksakt punkt på motsatt side av kloden. Jeg må spørre en geomatikk-person. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.