Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man hadde hatt et eget fly og skulle reist fra Oslo, rundt kloden og tilbake til Oslo igjen, hvor ville det lønt seg å fløyet? Tenker tidsmessig.

Kanskje opp på skrå langs kloden, og ned på skrå?

Skrevet

Hva mener du med "lønt seg"? Minst tid?

Det vil, i prinsippet, ta like mange timer (når du er tilbake i Oslo) enten du flyr østover, vestover, sør- eller nordover.

Det er dog noen små forskjeller - hvis du skal fly hurtigst mulig bør du planlegge flyreisen slik at du får medvind mest mulig av tiden. Sist jeg reiste til Hong Kong hadde vi 250 km/t medvind, og det gjør selvsagt at bakkehastigheten er *mye* hurtigere.

En annen sak er at jorden ikke er rund som en ball, men litt "fetere" rundt midjen, så det ville vært bedre å fly via polene, enn rundt Ekvator. Rundt Ekvator er det også ofte mye turbulens.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er dette en tråd om meg? ;-)

Med vennlig hilsen

Ja, tenkte jeg skulle inspirere deg til å ta deg en flytur.

Skrevet

Det vil, i prinsippet, ta like mange timer (når du er tilbake i Oslo) enten du flyr østover, vestover, sør- eller nordover.

Det er dog noen små forskjeller - hvis du skal fly hurtigst mulig bør du planlegge flyreisen slik at du får medvind mest mulig av tiden. Sist jeg reiste til Hong Kong hadde vi 250 km/t medvind, og det gjør selvsagt at bakkehastigheten er *mye* hurtigere.

En annen sak er at jorden ikke er rund som en ball, men litt "fetere" rundt midjen, så det ville vært bedre å fly via polene, enn rundt Ekvator. Rundt Ekvator er det også ofte mye turbulens.

Med vennlig hilsen

Minst tid.

Ja, tenker på formen til jordkloden, hvor det ville lønne seg å reise. Kanskje opp til nordpolen, men og på skå langs et eller annet sted.

Skrevet

Minst tid.

Ja, tenker på formen til jordkloden, hvor det ville lønne seg å reise. Kanskje opp til nordpolen, men og på skå langs et eller annet sted.

Hei,

Tenk deg jorden som en ball, og du skal begynne på et punkt, og så skal du formodentlig krysse "motsatt punkt" (altså, på motsatt side), og så tilbake igjen.

Da er det jo helt likegyldig hvordan du flyr der, så lenge det er i en rett linje. Alle muligheter (hvis man ser bort fra vind, og at ikke jorden er en perfekt sfære) er like lange.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, tenkte jeg skulle inspirere deg til å ta deg en flytur.

Jeg flyr så ofte at jeg har vondt i ørene av det. I de siste månedene har jeg vært i Hong Kong, Singapore, Indonesia, Thailand, Tyskland, Sverige, Sveits, og sikkert flere steder jeg ikke husker.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg synes du skal lese boken Muleum av Erlend Loe.

Skrevet

Jeg synes du skal lese boken Muleum av Erlend Loe.

Javel, dr.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Du glemmer jo jordrotasjonen!

Husker ikke helt hvordan dette var, men det er i alle fall ikke en rett linje over en av polene som gir den korteste banen.

Skrevet

Du glemmer jo jordrotasjonen!

Husker ikke helt hvordan dette var, men det er i alle fall ikke en rett linje over en av polene som gir den korteste banen.

Atmosfæren roterer jo også!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Atmosfæren roterer jo også!

Med vennlig hilsen

Det er jo irrelevant?

Skrevet

Det er jo irrelevant?

Ikke hvis man flyr, for da flyr man med en hastighet som er relativ til atmosfæren rundt flyet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ikke hvis man flyr, for da flyr man med en hastighet som er relativ til atmosfæren rundt flyet.

Med vennlig hilsen

Enig i det...

Men dette må jeg gruble litt mer på når jeg har tid!

Skrevet

Enig i det...

Er det ikke noe du skal gjøre i dag?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig i det...

Jeg tror at det ville lønne seg å fly -ikke- i en rett linje. Særlig hvis man ikke nødvendigvis måtte via et eksakt punkt på motsatt side av kloden. Jeg må spørre en geomatikk-person.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...