Lillemus Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Hva gjør man når man ser at barnet hadde hatt godt av å ta en paracet, men barnet nekter? Barnet gråter av smerte og har feber (men det er hodepinen som er verst), men nekter plent å ta noe som helst, verken oralt eller som stikkpille. Hadde det vært et lite barn hadde jeg tvangssatt stikkpille, men det gjør jeg bare ikke på en 9-åring, det hadde føltes som rene overgrepet for oss begge tror jeg. Jeg lot henne bestemme og heldigvis sovnet hun fort, sannsynligvis ganske utslitt etter en lang dag med feber, oppkast og til tider kraftig hodepine. ( Det er visst noe som går her for tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Har opplevd det samme flere ganger. Jeg sitter med henne til det er gjort. Deler opp tabletten i flere biter og ber henne svelge med saft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Datteren min var sånn før, at hun brakk seg ved tanken på ¨å svelge tabletter. Så jeg knuste tabletten mellom to skjeer og blandet pulveret sammen med et par skjeer med youghert. Slipper å svelge hel tablett, og yougherten fjerner tablettsmaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Så lenge det ikke egentlig har noe å si, altså når det nå ikke er antibiotika eller annen livsnødvendig medisin, men bare smertestillende og febernedsettende, ville jeg personlig ikke ha kjempet mye om det. Jeg lot gutten min la være her om dagen jeg også, det går noe sånt her også nå med oppkast og hodepine og feber. Han syns paracet smaker forferdelig, og det er jo i grunnen ingen ulempe at han er litt forsiktig med å ta tabletter syns jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Etter at smeltetablettene kom på markedet har det ikke vært noe problem å ta tabletter her i huset. De finnes bare i 250 mg, så de store barna må ta to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Etter at smeltetablettene kom på markedet har det ikke vært noe problem å ta tabletter her i huset. De finnes bare i 250 mg, så de store barna må ta to. Hun her nekter plent å ta alt - det være seg vanlig paracet, smeltetabletter, brusetabletter eller stikkpiller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Har opplevd det samme flere ganger. Jeg sitter med henne til det er gjort. Deler opp tabletten i flere biter og ber henne svelge med saft. Hun plages med oppkast også så om hun skulle svelget flere slurker saft på kort tid hadde det nok fort kommet opp igjen. ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Datteren min var sånn før, at hun brakk seg ved tanken på ¨å svelge tabletter. Så jeg knuste tabletten mellom to skjeer og blandet pulveret sammen med et par skjeer med youghert. Slipper å svelge hel tablett, og yougherten fjerner tablettsmaken. *hehe* Lille Frøken Kresen spiser ikke yoghurt må du skjønne. *sukker litt oppgitt* Dessuten vil hun ikke spise noe særlig nå fordi hun fort kaster opp igjen og det er både vondt og ekkelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Så lenge det ikke egentlig har noe å si, altså når det nå ikke er antibiotika eller annen livsnødvendig medisin, men bare smertestillende og febernedsettende, ville jeg personlig ikke ha kjempet mye om det. Jeg lot gutten min la være her om dagen jeg også, det går noe sånt her også nå med oppkast og hodepine og feber. Han syns paracet smaker forferdelig, og det er jo i grunnen ingen ulempe at han er litt forsiktig med å ta tabletter syns jeg... ''Han syns paracet smaker forferdelig, og det er jo i grunnen ingen ulempe at han er litt forsiktig med å ta tabletter syns jeg...'' Jeg er skjønt enig med deg i det og som du sier er det jo ingen livsviktig medisin hun nekter å ta. Men det er fryktelig vondt å se ungen sin ligge og gråte av smerte og spørre:"Hvorfor går det ikke over, mamma?!" *snufs* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 *hehe* Lille Frøken Kresen spiser ikke yoghurt må du skjønne. *sukker litt oppgitt* Dessuten vil hun ikke spise noe særlig nå fordi hun fort kaster opp igjen og det er både vondt og ekkelt. syltetøy, kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 syltetøy, kanskje? Spiser ikke syltetøy heller. Du aner ikke... Men jeg har i grunnen resignert og lar henne selv bestemme så lenge hun ikke er så syk at jeg vurderer sykehus. Husker selv da jeg var liten og min mormor ga meg globoid knust i en skje bringebærsyltetøy. Jeg kom halvveis opp loftstrappa etterpå før jeg snudde, styrtet ned på kjøkkenet og spydde i vasken. Merkelig nok er jeg fremdeles veldig glad i bringebær. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Aner ikke. 8-åringen min er helt lik. Ikke stikkpille, ikke flytended og ikke tablett. Da vil hun heller ha vondt i hodet. Har fått lurt i 10-åringen Paracet én gang, da påsto han til gjengjeld at hodepinen forsvant omtent i det tabletten traff bunnen av magesekken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Når det er snakk om paracet, lar jeg dem velge selv. Men (litt avhengig av situasjonen) jeg gir klar beskjed om at jeg ikke gidder høre klaging når de ikke vil ta smertestillende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 ''Han syns paracet smaker forferdelig, og det er jo i grunnen ingen ulempe at han er litt forsiktig med å ta tabletter syns jeg...'' Jeg er skjønt enig med deg i det og som du sier er det jo ingen livsviktig medisin hun nekter å ta. Men det er fryktelig vondt å se ungen sin ligge og gråte av smerte og spørre:"Hvorfor går det ikke over, mamma?!" *snufs* Jeg tror jeg hadde forklart nøye hva fordelen med den smertestillende er. Jeg hadde også sagt at det er frivillig å ta den, men at om hun ikke gjør det så bør hun heller ikke klage noe særlig - for du har faktisk mulighet til å hjelpe henne til å ha mindre vondt. Hun er så stor at hun kan ta konsekvenser av egne valg så lenge hun er velinformert. Kanskje du kan ta en prat med henne om dette en gang hun ikke har så vondt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Så lenge det ikke er snakk om viktige medisiner, ser jeg ingen grunn til å true i unger smertestillende. Og hvis så store barn sutrer over at det gjør vondt, kan de bli forklart at det finnes noe som lindrer - og forstå det. Vil de fremdeles ikke, så er det deres valg. Enkelt og greit. Jeg har selv en høy terskel (helt unødvendig høy, mener mange) for å ta smertestillende, så jeg kan til en viss grad ha en slags forståelse for at andre også vegrer seg. Men da får de forsåvidt også forholde seg til det valget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Så lenge det ikke er snakk om viktige medisiner, ser jeg ingen grunn til å true i unger smertestillende. Og hvis så store barn sutrer over at det gjør vondt, kan de bli forklart at det finnes noe som lindrer - og forstå det. Vil de fremdeles ikke, så er det deres valg. Enkelt og greit. Jeg har selv en høy terskel (helt unødvendig høy, mener mange) for å ta smertestillende, så jeg kan til en viss grad ha en slags forståelse for at andre også vegrer seg. Men da får de forsåvidt også forholde seg til det valget. ''Og hvis så store barn sutrer over at det gjør vondt, kan de bli forklart at det finnes noe som lindrer - og forstå det. Vil de fremdeles ikke, så er det deres valg. Enkelt og greit.'' Her var det dessverre ikke bare sutring. ( I tillegg er ungen sta som bare fy og det er fortvilende når hun nekter å ta smertestillende, selv om det er hennes eget valg så er det fryktelig å se at hun har så vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 ''Og hvis så store barn sutrer over at det gjør vondt, kan de bli forklart at det finnes noe som lindrer - og forstå det. Vil de fremdeles ikke, så er det deres valg. Enkelt og greit.'' Her var det dessverre ikke bare sutring. ( I tillegg er ungen sta som bare fy og det er fortvilende når hun nekter å ta smertestillende, selv om det er hennes eget valg så er det fryktelig å se at hun har så vondt. Jeg har all mulig forståelse både for sta unge og at det er vanskelig å se at de har det vondt, altså. Men som sagt: Såpass store unger må nesten få kjenne på dette selv, all den tid de ikke vil bøye seg for gode råd og veiledning, og det ikke dreier seg om livsviktige medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Det der kunne jeg glatt ha skrevet om min snart-seksåring *sukk* Hun er verdens største pyse når det kommer til tabletter, medisiner, fjerne flis i fingeren eller bare det å fjerne en plaster fra et nærmest ikke-eksisterende sår..... Jeg blir helt oppgitt noen ganger ;-) Til alt hell har hun aldri måttet gå på pencillin el *banker-hardt-i-bordet*. Jeg vet sannelig ikke hvordan det ville gått. Her i huset har vi flytende paracet med gode smaker og paracet-sugetabletter som smaker drops - men tror du hun skal prøve? Neida.... Jeg blir rett og slett sprø til tider!! Nå er det lenge siden hun har hatt såpass med feber at hun har trengt febernedsettende, men det har hendt at vi har tvunget i henne en stikkpille. Slett ikke moro, men må man, så må man. Jeg orker forøvrig ikke å gjøre det nå som hun har blitt så stor, så jeg skjønner godt at du ikke vil gi datteren din stikkpille mot hennes vilje.... Noen ganger har jeg lurt på om man kan bruke den gamle disprilen oppløst i brus uten at det gir smak? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Spiser ikke syltetøy heller. Du aner ikke... Men jeg har i grunnen resignert og lar henne selv bestemme så lenge hun ikke er så syk at jeg vurderer sykehus. Husker selv da jeg var liten og min mormor ga meg globoid knust i en skje bringebærsyltetøy. Jeg kom halvveis opp loftstrappa etterpå før jeg snudde, styrtet ned på kjøkkenet og spydde i vasken. Merkelig nok er jeg fremdeles veldig glad i bringebær. ) Sjokoladepålegg må vel være bankers? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Sjokoladepålegg må vel være bankers? Niks, heller ikke sjokoladepålegg. Brunost, prim og leverpostein er det eneste som går ned på påleggsfronten her. Og så kokt egg, men ikke noe av dette egner seg særlig til å gjemme medisin i. Godterier frister heller ikke når hun er så syk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.