Lillemus Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Det der kunne jeg glatt ha skrevet om min snart-seksåring *sukk* Hun er verdens største pyse når det kommer til tabletter, medisiner, fjerne flis i fingeren eller bare det å fjerne en plaster fra et nærmest ikke-eksisterende sår..... Jeg blir helt oppgitt noen ganger ;-) Til alt hell har hun aldri måttet gå på pencillin el *banker-hardt-i-bordet*. Jeg vet sannelig ikke hvordan det ville gått. Her i huset har vi flytende paracet med gode smaker og paracet-sugetabletter som smaker drops - men tror du hun skal prøve? Neida.... Jeg blir rett og slett sprø til tider!! Nå er det lenge siden hun har hatt såpass med feber at hun har trengt febernedsettende, men det har hendt at vi har tvunget i henne en stikkpille. Slett ikke moro, men må man, så må man. Jeg orker forøvrig ikke å gjøre det nå som hun har blitt så stor, så jeg skjønner godt at du ikke vil gi datteren din stikkpille mot hennes vilje.... Noen ganger har jeg lurt på om man kan bruke den gamle disprilen oppløst i brus uten at det gir smak? ''Noen ganger har jeg lurt på om man kan bruke den gamle disprilen oppløst i brus uten at det gir smak?'' Skulle tro det? Vi fikk jo det da vi var mindre, hvis vi ikke fikk globoid da. Paracet brusetabletter finnes også, smaker ikke så verst om man blander dem ut i saft, men da må jo barnet drikke og holde på safta da.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Jeg tvinger dem heller ikke i slike tilfeller. Men gjør det klart at det finnes noe som hjelper og at det er et valg med konsekvenser. Minstemann gikk gjennom en ukes penicillinkur mot lungebetennelse ved hjelp av tabletter i syltetøy da han var 6 1/2 år. Men han liker det syltetøyet i utgangspunktet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Så lenge det bare er snakk om smertestillende, og ikke nødvendig medisin, så ville jeg ikke truet det i barnet. En 9-åring er stor nok til å skjønne konsekvensene av å takke nei. Det er også en nyttig lærdom at man ikke alltid trenger å være smertefri. Det er høyt nok forbruk av smertestillende som det er i Norge. Å kunne takle litt (ufarlig) smerte er godt å ta med seg senere i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Kender problemstillingen for at sige det sådan. En af mine har pollenallergi og da vi fik det konstateret så jeg for mig at det kunne blive vanskeligt, for da må man faktisk spise en tablet hver dag i længere tid. Far i huset har samme allergi og han driver med et pudsig greie med at pladsere tabletten ind i et stykke brød, eller i en teske med syltetøj, som et andet lille barn. Men barnet som aldrig har villet ta paracet har jo overrasket stort, hun svelger faktisk sine allergitabletter med en slurk med vand. Så sammenlignet med faren som sidder ved siden af hende med sine tabletter, så har hun det meget enklere nu. Det havde jeg aldrig troet med det udgangspunkt vi havde - som ligner det du beskriver. Så du kan prøve at snakke med din datter når hun er blevet frisk. Prøv at udfordre hende på at tage en tablet som hun skyller ned med vand. Ikke noget dill-dall med alternative varianter, men ret og slet på normalt voksen-maner. Da kan man øve med drops i tilsvarende størrelse indtil man får lært at skylle tabletten ned. Og så findes der fine relativt små smertestillende tabletter som er belagt med noget som gør overfladen glat og slugbar - som I da kan have i beredskab til næste gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Prøvd flytende ibux med jordbærsmak? mange kan ha problemer med å svelge piller.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Prøvd flytende ibux med jordbærsmak? mange kan ha problemer med å svelge piller.. Hm... Det skal jeg sannelig få tak i til en senere anledning, det kan være verdt et forsøk. Nå fortrenger jeg glatt den gangen jeg brukte en halvtime (eller var det en time?) på å få i henne en dose flytende markmiddel... Da hun kom til pappan uka etter og skulle ta oppfølgingsdosen fikk hun målebegeret av stemora, sa "skål!" og drakk det hele.... *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Niks, heller ikke sjokoladepålegg. Brunost, prim og leverpostein er det eneste som går ned på påleggsfronten her. Og så kokt egg, men ikke noe av dette egner seg særlig til å gjemme medisin i. Godterier frister heller ikke når hun er så syk. Ikke så enkelt da, nei.... Niåringen min er også fryktelig kresen, så jeg føler med deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 ''Noen ganger har jeg lurt på om man kan bruke den gamle disprilen oppløst i brus uten at det gir smak?'' Skulle tro det? Vi fikk jo det da vi var mindre, hvis vi ikke fikk globoid da. Paracet brusetabletter finnes også, smaker ikke så verst om man blander dem ut i saft, men da må jo barnet drikke og holde på safta da.... Tror dette må være løsningen for oss, så jeg får prøve det neste gang... Ikke lett når man ikke holder på det man drikker/spiser, så håper hun er bedre idag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Ikke så enkelt da, nei.... Niåringen min er også fryktelig kresen, så jeg føler med deg Hun er et ekte dol-barn vet du og ekte dol-barn spiser jo ikke sjokoladepålegg. ;o) Hun er litt kvikkere nå så jeg krysser fingrene for at det verste er over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trude66 Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 ''Han syns paracet smaker forferdelig, og det er jo i grunnen ingen ulempe at han er litt forsiktig med å ta tabletter syns jeg...'' Jeg er skjønt enig med deg i det og som du sier er det jo ingen livsviktig medisin hun nekter å ta. Men det er fryktelig vondt å se ungen sin ligge og gråte av smerte og spørre:"Hvorfor går det ikke over, mamma?!" *snufs* Når hun er såpass stor må hun bare få ta konsekvensen med større smerter når hun nekter å ta tablett. Medisin tas ikke fordi det er godt eller vi har lyst på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Hun er et ekte dol-barn vet du og ekte dol-barn spiser jo ikke sjokoladepålegg. ;o) Hun er litt kvikkere nå så jeg krysser fingrene for at det verste er over. I krig, kjærlighet og ved sykdom er alt tillatt ;-P Godt hun virker bedre idag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Paracet er jo aldri livsnødvendig, så jeg ville ikke tvunget mitt barn til det. De får bestemme selv om de skal få smertestillende - de skjønner jo at jeg vil dem, så stort sett vil de etter litt overtalelse ha. Men ikke alltid. Gjelder det derimot antibiotika eller annen viktig medisin er det imidlertid ingen bønn. Mine på snart syv og ni nekter stikkpiller, og vil heller svelge pille. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Paracet er jo aldri livsnødvendig, så jeg ville ikke tvunget mitt barn til det. De får bestemme selv om de skal få smertestillende - de skjønner jo at jeg vil dem, så stort sett vil de etter litt overtalelse ha. Men ikke alltid. Gjelder det derimot antibiotika eller annen viktig medisin er det imidlertid ingen bønn. Mine på snart syv og ni nekter stikkpiller, og vil heller svelge pille. ''Gjelder det derimot antibiotika eller annen viktig medisin er det imidlertid ingen bønn.'' Det går ganske greit her også, hun tar det i alle fall, men vanlig smertestillende vil hun ikke ha. I det lange løp er det kanskje like greit. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 ''Gjelder det derimot antibiotika eller annen viktig medisin er det imidlertid ingen bønn.'' Det går ganske greit her også, hun tar det i alle fall, men vanlig smertestillende vil hun ikke ha. I det lange løp er det kanskje like greit. ) Manglet et lite "vel" i mitt innlegg over, men du skjønte vel tegninga! (at jeg vil dem _vel_, skulle det stå) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Manglet et lite "vel" i mitt innlegg over, men du skjønte vel tegninga! (at jeg vil dem _vel_, skulle det stå) *humrer* Skjønte det manglet et "vel" eller et "godt" der ja. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det der kunne jeg glatt ha skrevet om min snart-seksåring *sukk* Hun er verdens største pyse når det kommer til tabletter, medisiner, fjerne flis i fingeren eller bare det å fjerne en plaster fra et nærmest ikke-eksisterende sår..... Jeg blir helt oppgitt noen ganger ;-) Til alt hell har hun aldri måttet gå på pencillin el *banker-hardt-i-bordet*. Jeg vet sannelig ikke hvordan det ville gått. Her i huset har vi flytende paracet med gode smaker og paracet-sugetabletter som smaker drops - men tror du hun skal prøve? Neida.... Jeg blir rett og slett sprø til tider!! Nå er det lenge siden hun har hatt såpass med feber at hun har trengt febernedsettende, men det har hendt at vi har tvunget i henne en stikkpille. Slett ikke moro, men må man, så må man. Jeg orker forøvrig ikke å gjøre det nå som hun har blitt så stor, så jeg skjønner godt at du ikke vil gi datteren din stikkpille mot hennes vilje.... Noen ganger har jeg lurt på om man kan bruke den gamle disprilen oppløst i brus uten at det gir smak? Jmf felleskatalogen tydeligvis ingen god ide :-( "Det er antatt at det er en sammenheng mellom Reyes syndrom og acetylsalisylsyre brukt ved feber forårsaket av virusinfeksjoner hos barn (influensa og vannkopper). Sikkerhet og effekt hos barn Husker godt avisoppslagene fra 80-tallet med unger som gikk fra normale til sterkt hjerneskade grunnet Reyes :-( http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/reyes-syndrom-33920.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Jmf felleskatalogen tydeligvis ingen god ide :-( "Det er antatt at det er en sammenheng mellom Reyes syndrom og acetylsalisylsyre brukt ved feber forårsaket av virusinfeksjoner hos barn (influensa og vannkopper). Sikkerhet og effekt hos barn Husker godt avisoppslagene fra 80-tallet med unger som gikk fra normale til sterkt hjerneskade grunnet Reyes :-( http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/reyes-syndrom-33920.html Au da. Vi bruker bare paracet og den finnes også i mikstur ser jeg, får prøve den fremfor Ibux. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Au da. Vi bruker bare paracet og den finnes også i mikstur ser jeg, får prøve den fremfor Ibux. Vesla ville ikke ha miksturen, men smeltetabeletter knust til pulver og blandet med funlight (æsj) fungerte tydeligvis bra i dag da hun hadde veldig vondt i hodet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Jmf felleskatalogen tydeligvis ingen god ide :-( "Det er antatt at det er en sammenheng mellom Reyes syndrom og acetylsalisylsyre brukt ved feber forårsaket av virusinfeksjoner hos barn (influensa og vannkopper). Sikkerhet og effekt hos barn Husker godt avisoppslagene fra 80-tallet med unger som gikk fra normale til sterkt hjerneskade grunnet Reyes :-( http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/reyes-syndrom-33920.html Jøss! Takk for link og info. Dette har jeg aldri hørt om (husker det iallefall ikke). Da blir det definitivt ikke annet enn paracet eller ibux på oss... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Det finnes flytende Paracet som smaker veldig godt. Det blir jo litt større mengder til et så stort barn, men det fungerer:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.