Gå til innhold

Til sør

Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Selvfølgeglig er det trist og leit, men det er mange mennesker som dør hver eneste dag. Å ta mer innover seg det som skjer nærmest er ikke uvanlig, men det er ikke særlig empatisk hvis du synes mer synd på naboen enn de som bor lengere vekk.

''Selvfølgeglig er det trist og leit, men det er mange mennesker som dør hver eneste dag. Å ta mer innover seg det som skjer nærmest er ikke uvanlig, men det er ikke særlig empatisk hvis du synes mer synd på naboen enn de som bor lengere vekk.''

Vet du i det hele tatt hva empati betyr?

Du utviser særdeles lite empati...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

7

• hidi, the scorpion

5

• frosken

3

• Mrs. Wallace

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

''men det er ikke særlig empatisk hvis du synes mer synd på naboen enn de som bor lengere vekk.''

Det er vel naturlig at det akkurat nå gjør større inntrykk på meg at naboen er uhelberedelig syk enn at en jeg ikke kjenner opplever verre saker? Og jeg er empatisk så det holder ;)

Det er ganske naturlig å ta mer innpå seg at naboen er syk, men det er ikke særlig empatisk å kjefte på andre som ikke kjenner naboen fordi de ikke gjør det. Det er egoisme.

Gjest segunda
Skrevet

''Selvfølgeglig er det trist og leit, men det er mange mennesker som dør hver eneste dag. Å ta mer innover seg det som skjer nærmest er ikke uvanlig, men det er ikke særlig empatisk hvis du synes mer synd på naboen enn de som bor lengere vekk.''

Vet du i det hele tatt hva empati betyr?

Du utviser særdeles lite empati...

Nå er du i stor grad usmakelig og det ikke for første gang.

Skrevet

Selvfølgeglig er det trist og leit, men det er mange mennesker som dør hver eneste dag. Å ta mer innover seg det som skjer nærmest er ikke uvanlig, men det er ikke særlig empatisk hvis du synes mer synd på naboen enn de som bor lengere vekk.

Det er da helt naturlig å syntes mer synt på noen du kjenner.

Gjest segunda
Skrevet

Men det er unaturlig å forlange at andre synes mest synd på den jeg synes synd på.

Skrevet

det er jeg ikke enig i. empati er ikke en egenskap som en bare kan skru av og på.

Skrevet

jeg kjenner ikke russejenta!

Skrevet

Men det er unaturlig å forlange at andre synes mest synd på den jeg synes synd på.

enig. en kan ikke bestemme over andres følelser.

Skrevet

Jeg kan love deg jeg ikke mangler empati - tvert i mot har jeg såpass mye empati for mine medmennesker at det heller gir vansker.

Poenget er ikke at jeg ikke har empati for kvinnen som ble truffet, men heller at det er så utrolig mange jeg leser om hver dag (jeg leser gjerne aviser fra Sør Afrika, Brasil, Singapore, osv), at man ikke kan involvere seg med alle.

Med vennlig hilsen

Så hvis din mor f.eks. får kreft. og hun må gjennom en haug med behandlinger, kvalme, operasjoner, og alt som følger med. har du empati med henne, eller sier/tenker du at hun må bare komme igjen dette, fordi det er andre som har det verre?

har nemlig en søster som er sånn. da vår far fikk kreft, vi visste ikke om han ville overleve. han måtte gjennom alt mulig, slet enormt. da kunne min søster få seg til å si: skjerp deg, ikke klag og syt, og syns synd på deg selv, tenk på alle de små barna som må igjennom det du må. du har ingenting å klage på!

Skrevet

Så hvis din mor f.eks. får kreft. og hun må gjennom en haug med behandlinger, kvalme, operasjoner, og alt som følger med. har du empati med henne, eller sier/tenker du at hun må bare komme igjen dette, fordi det er andre som har det verre?

har nemlig en søster som er sånn. da vår far fikk kreft, vi visste ikke om han ville overleve. han måtte gjennom alt mulig, slet enormt. da kunne min søster få seg til å si: skjerp deg, ikke klag og syt, og syns synd på deg selv, tenk på alle de små barna som må igjennom det du må. du har ingenting å klage på!

Selvsagt har jeg empati med de jeg kjenner, og som har det vondt.

Noe annet er å involvere seg emosjonelt med enhver katt og historie i avisen.

Du nevner nedenfor at empati ikke er noe man skrur av og på (eller noe slikt), men det som er relevant her er vel heller hvordan man velger hvem man involverer seg emosjonelt med.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

det er jeg ikke enig i. empati er ikke en egenskap som en bare kan skru av og på.

Jeg har aldri skrevet at empati er en egenskap som kan skrus av og på, men jeg forstår ikke hvorfor du trekker frem et enkelt tilfelle og krever av andre at de skal vise mer sympati/empati i det tilfellet enn alle andre.

Gjest segunda
Skrevet

enig. en kan ikke bestemme over andres følelser.

Akkurat og derfor synes jeg det var unødvendig av deg å starte denne tråden.

Skrevet

Jeg har aldri skrevet at empati er en egenskap som kan skrus av og på, men jeg forstår ikke hvorfor du trekker frem et enkelt tilfelle og krever av andre at de skal vise mer sympati/empati i det tilfellet enn alle andre.

det var helt tilfeldig at det ble innlegg om russejenta. jeg satt og leste om det på nettet.

Skrevet

Akkurat og derfor synes jeg det var unødvendig av deg å starte denne tråden.

det var nå egentlig et innlegg som var øremerket sør. se overskriften. var bare litt spent på hva han ville svare.

Gjest segunda
Skrevet

det var helt tilfeldig at det ble innlegg om russejenta. jeg satt og leste om det på nettet.

Du satt og leste om en tilfeldig ulykke og tenkte at dette kunne du bruke til å harselere med sør. Det er lite empatisk tanke.

Ingen har oppskrift på empati og det vet du godt.

Skrevet

det var nå egentlig et innlegg som var øremerket sør. se overskriften. var bare litt spent på hva han ville svare.

og du har jammen litt av hans holdninger, du synes ikke at det var noe å skrive om her på dol, men samtidig så svarer du meg.

Skrevet

Du satt og leste om en tilfeldig ulykke og tenkte at dette kunne du bruke til å harselere med sør. Det er lite empatisk tanke.

Ingen har oppskrift på empati og det vet du godt.

empatisk tanke? har sør det vondt? har han det vanskelig? da har jeg empati for ham.

Gjest segunda
Skrevet

Det kan ofte hjelpe å tenke på andre som har det verre. Da ser man de positive sidene ved livet og det er livsnødvendig. Jeg antar at det var det din søster prøvde å formidle. Hun brukte rett og slett overlevelsesmekanisme i en vanskelig situasjon.

Gjest segunda
Skrevet

empatisk tanke? har sør det vondt? har han det vanskelig? da har jeg empati for ham.

Jeg vet ingenting om sør har det vondt eller ikke, men harselering er ikke empatisk handling. Empati handler ikke om å synes synd på de som har det vondt, det er sympati. Empati er å sette seg i andres situasjoner.

Skrevet

Det kan ofte hjelpe å tenke på andre som har det verre. Da ser man de positive sidene ved livet og det er livsnødvendig. Jeg antar at det var det din søster prøvde å formidle. Hun brukte rett og slett overlevelsesmekanisme i en vanskelig situasjon.

hun bruker de ordene så og si alltid. ingen må klage på noe som helst, fordi andre har det verre. men selv kan hun sitte og fortelle hvor forferdelig vondt hun har i ryggen osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...