Gå til innhold

Til sør

Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

og du har jammen litt av hans holdninger, du synes ikke at det var noe å skrive om her på dol, men samtidig så svarer du meg.

Jeg har mine egne holdninger, om de er sammenfallende med sørs er noe helt annet. Ja jeg synes det er på sin plass å svare deg når du skriver slikt på Åpent forum. Jeg er ikke inne på deres private chat.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

7

• hidi, the scorpion

5

• frosken

3

• Mrs. Wallace

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

hun bruker de ordene så og si alltid. ingen må klage på noe som helst, fordi andre har det verre. men selv kan hun sitte og fortelle hvor forferdelig vondt hun har i ryggen osv.

Kan ikke du ta det opp med henne?

Skrevet

hun bruker de ordene så og si alltid. ingen må klage på noe som helst, fordi andre har det verre. men selv kan hun sitte og fortelle hvor forferdelig vondt hun har i ryggen osv.

Men det er noe helt forskjellig.

Det jeg snakker om er ikke "meg vs. andre", men "andre vs. andre". Jeg sier ikke at ikke skal bry seg om katter fordi jeg har det verre. ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jeg vet ingenting om sør har det vondt eller ikke, men harselering er ikke empatisk handling. Empati handler ikke om å synes synd på de som har det vondt, det er sympati. Empati er å sette seg i andres situasjoner.

empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv

dette står i ordboka. hvordan kan jeg vite hva sør tenker, annet enn den kveruleringa han driver med. har han empati/ evne til å innleve seg i et annet menneskes tanker? og ingen andre enn en selv kan vite hva en føler og tenker. det nytter ikke om sør skriver: du har feil, og jeg har rett, når det er snakk om følelser. om han mener at kattedrap er fælt, men ikke fælt nok til at en kan bli oppskaket, så er det hans mening. han kan ikke ta fra andre folks følelser med å si at det finnes verre ting. alle vet at det finnes verre ting.

'

min svigerinne sa etter å ha mistet sin eneste sønn i en bilulykke:" det finnes ikke en himmel og et helvete. helvete er her på jord. en kan ikke ha det verre en det jeg har det nå." og jeg forstår henne godt. det hadde tatt seg ut hvis jeg skulle sagt: jammen tenk på alt det andre fæle som skjer i verden. Nei, min empati for henne, gjorde at jeg forsto henne, og var enig med henne.

Gjest harikkedunickgidderikkejegheller
Skrevet

Så hvis din mor f.eks. får kreft. og hun må gjennom en haug med behandlinger, kvalme, operasjoner, og alt som følger med. har du empati med henne, eller sier/tenker du at hun må bare komme igjen dette, fordi det er andre som har det verre?

har nemlig en søster som er sånn. da vår far fikk kreft, vi visste ikke om han ville overleve. han måtte gjennom alt mulig, slet enormt. da kunne min søster få seg til å si: skjerp deg, ikke klag og syt, og syns synd på deg selv, tenk på alle de små barna som må igjennom det du må. du har ingenting å klage på!

Syns dere leser sør veldig ensidig og vrangt for tiden, han sier da ingenting som gjør ditt spørsmål betimelig. Jeg leser han dithen at han peker på et par viktige momenter:

1. Man gjør lurt i å sortere og filtrere. Man kan forstå at enkeltpersoner har det vondt, men bør ikke ta personer man ikke kjenner sin skjebne så langt innover seg at man blir helt satt ut.

2. Man bør venne seg til å perspektivere, slik at en ikke gjør små ting store.

Jeg er helt enig med sør i dette. Media kjemper om vår oppmerksomhet, og det kan ikke være sunt å lese aviser uten filter. Alle som lider har det vondt, men man kan og bør ikke ta alles skjebne innover seg.

Skrevet

Syns dere leser sør veldig ensidig og vrangt for tiden, han sier da ingenting som gjør ditt spørsmål betimelig. Jeg leser han dithen at han peker på et par viktige momenter:

1. Man gjør lurt i å sortere og filtrere. Man kan forstå at enkeltpersoner har det vondt, men bør ikke ta personer man ikke kjenner sin skjebne så langt innover seg at man blir helt satt ut.

Jeg er helt enig med sør i dette. Media kjemper om vår oppmerksomhet, og det kan ikke være sunt å lese aviser uten filter. Alle som lider har det vondt, men man kan og bør ikke ta alles skjebne innover seg.

Takk! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv

dette står i ordboka. hvordan kan jeg vite hva sør tenker, annet enn den kveruleringa han driver med. har han empati/ evne til å innleve seg i et annet menneskes tanker? og ingen andre enn en selv kan vite hva en føler og tenker. det nytter ikke om sør skriver: du har feil, og jeg har rett, når det er snakk om følelser. om han mener at kattedrap er fælt, men ikke fælt nok til at en kan bli oppskaket, så er det hans mening. han kan ikke ta fra andre folks følelser med å si at det finnes verre ting. alle vet at det finnes verre ting.

'

min svigerinne sa etter å ha mistet sin eneste sønn i en bilulykke:" det finnes ikke en himmel og et helvete. helvete er her på jord. en kan ikke ha det verre en det jeg har det nå." og jeg forstår henne godt. det hadde tatt seg ut hvis jeg skulle sagt: jammen tenk på alt det andre fæle som skjer i verden. Nei, min empati for henne, gjorde at jeg forsto henne, og var enig med henne.

'''min svigerinne sa etter å ha mistet sin eneste sønn i en bilulykke:" det finnes ikke en himmel og et helvete. helvete er her på jord. en kan ikke ha det verre en det jeg har det nå" '' Sidestiller du din svigerinnes situasjon med en tilfeldig jente du har lest om men ikke kjenner, og som _kanskje_ kan bli blind?

Jeg syns det er veldig rart om de to opplevelser framkaller samme følelse i deg, og det er det jeg leser at også sør syns også. Så sier sør: Dersom det _er_ sånn at dette framkaller samme følelse bør du øve deg på å filtrere og perspektivere. Din svigerinnes erfaring med å miste sin eneste sønn _bør_ ikke framkalle samme følelse hos deg som en tilfeldig persons døde katt eller en tilfeldig skadd jente gjør.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hold deg til sak og ikke person!

Skrevet

Hold deg til sak og ikke person!

Eh... lest trådstarters første innlegg der h*n henvender seg til sør fordi h*n vil ha en forklaring på hva h*n skal føle?

Sør og sørs meninger er vel strengt tatt saken i denne tråden, så om du ikke har noe annet å melde: ti.

hidi, the scorpion
Skrevet

'''min svigerinne sa etter å ha mistet sin eneste sønn i en bilulykke:" det finnes ikke en himmel og et helvete. helvete er her på jord. en kan ikke ha det verre en det jeg har det nå" '' Sidestiller du din svigerinnes situasjon med en tilfeldig jente du har lest om men ikke kjenner, og som _kanskje_ kan bli blind?

Jeg syns det er veldig rart om de to opplevelser framkaller samme følelse i deg, og det er det jeg leser at også sør syns også. Så sier sør: Dersom det _er_ sånn at dette framkaller samme følelse bør du øve deg på å filtrere og perspektivere. Din svigerinnes erfaring med å miste sin eneste sønn _bør_ ikke framkalle samme følelse hos deg som en tilfeldig persons døde katt eller en tilfeldig skadd jente gjør.

Til Sørs tvilling, deg, hvem gidder å lese dine referater av Sør...

Skrevet

Til Sørs tvilling, deg, hvem gidder å lese dine referater av Sør...

Du kjære :)

Skrevet

Ikke sant;)

;-) God natta!

Gjest segunda
Skrevet

'

Nå spinner du dine tanker rundt det som Sør kunne ha sagt til det at du nesten tror at han har sagt det.

Det er en del i denne nettverdenen som beskylder meg for å lyve om min brors bilulykke hvor han mistet sin datter og hans sønn er lam fra livet siden og sitter i rullestol. Det er ikke Sør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...