Gå til innhold

Å være russ-ikke bare morro

Anbefalte innlegg

Gjest Russ anno 2010
Skrevet

Datteren min er russ. Hun er med på en russebuss. En jentebuss. Den er allerede betalt og det var selvfølgelig ikke billig.Hun har jobbet livet av seg i lange tider. Har sett at hun er sliten. Først skolerevy, deretter russebuss.

I dag skulle de dele ut reklamematereiell i skoletiden, men det visste ikke jeg.

Jeg får en telefon fra veninna hennes:

- Hvor er "Kari"? - Hun dro til legen for å hente en resept og deretter dro hun vel til skolen, regner jeg med.

- Hun skulle vært her og hvis hun ikke kommer nå får hun en skyhøy bot. (bitchy stemme)

- Javel, men hun må nesten få lov til å dra til legen og til skolen.

- Jeg ringer henne!

Senere på dagen: Hun kommer hjem og forteller at de skulle ha mattedag og at hun var misfornøyd med mattetentamen, da hun ligger i vippeposisjon og nå var hun redd for at hun mistet julekarakteren. Derfor prioriterte hun mattedagen i et håp om at hun kommer opp i matteeksamen og at hun kan gjøre det bedre der.

Læreren ble veldig glad da hun kom, men hun får en bot på 1000 kr for å prioritere skolen. De jentene som skulket skolen får selvfølgelig ingen bot.

Rettferdig? Selvfølgelig ikke!

Kjære vene! Er det slik det å være russ nå til dags, tenker jeg.

Penger til å betale boten med har hun ikke, så da blir det enda mer utlegg på oss foreldre i så fall.

Hvordan håndtere dette? Ville dere punget for dette?

Skrevet

Er det noe alternativt å ta det opp med foreldrene til de andre russejentene? Jeg synes jo det er forkastelig å bli straffet for å prioritere skolen!

Gjest synes nå jeg
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt....hvem har bestemt at de skal dele ut reklamen i skoletiden, er skolen med på dette??

Jeg ville tatt en prat med de ansvarlige på skolen, dette høres jo helt merkelig ut.

Gjest Russ anno 2010
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt....hvem har bestemt at de skal dele ut reklamen i skoletiden, er skolen med på dette??

Jeg ville tatt en prat med de ansvarlige på skolen, dette høres jo helt merkelig ut.

''Jeg ville tatt en prat med de ansvarlige på skolen, dette høres jo helt merkelig ut''

Jentene hadde sagt fra til læreren på forhånd. Læreren hadde svart at hun ikke likte det og _håpet_ at de kom på skolen isteden.

Lærerene har ingenting med skolebussen å gjøre. Boten går til bussen som hun allerede har betalt sin andel av.

Gjest min russetid
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende i min russetid. En av jentene på bilen skulle bestemme "alt". En gang hadde hun bestemt at vi skulle gjøre ett eller annet, husker ikke hva, uten å ha informert meg på forhånd. Jeg fikk vite det på slutten av skoledagen, men den kvelden var jeg opptatt og kunne ikke. Da fikk jeg ei skyllebøtte uten like, noe som førte til at jeg sa jeg ikke skulle bli med på bilen lenger. De aller fleste på bilen var mine venninner, bortsett fra bitchen, som jeg ikke kjente noe særlig fra før. Ingen av venninnene mine støttet meg, men flere av dem klaget bak bitchens rygg om oppførselen hennes.

Dette skjedde før selve russetiden. Når vi reiste rundt på treff endte det med at jeg fikk sitte på med bilen likevel, for bitchen var nesten aldri med, eller hun var ikke med på de gangene jeg hadde lyst. En av jentene jeg hang mest med på vgs har jeg ingen kontakt med i dag pga russetiden. Det viste seg at jeg ikke var kul nok å henge med, selv om jeg hadde vært det de tre siste årene.

Jenta di kan ta et møte med alle jentene på bussen og bli enige om kjøreregler for hvordan arbeid og innbetalinger skal foregå. Skolearbeid går først, det må det bli enighet om. Det er ikke verdt å miste venninner over noe sånt.

Skrevet

Skal de ha slike "regler" så synes jeg de får definere hva som er gyldig fravær og.

Drømmer om at russefeiring skal forbys....(hvisker)

Mrs. Wallace
Skrevet

''Rettferdig? Selvfølgelig ikke!''

Hvis jentene på russebussen har blitt enige om de reglene, er det forsåvidt rettferdig at hun får bot for å droppe avtalen - selv om avtalen er helt borti natta dum og ufornuftig i første omgang, og aldri burde vært gjort.

At russ har noen merkelige prioriteringer mtp fravær i russetida, er dessverre slett ikke uvanlig. Men å kontraktsfeste noe sånt, er vel ikke fullt så vanlig. Dere bør i hvert fall ta en prat med henne og høre hvor tydelig betingelsene for deltakelse på russebussen er og i hvilken grad de er blitt enige om dette, alle sammen.

Med mindre hun har blitt rundlurt eller grovt manipulert av de andre på bussen, ville jeg slett ikke betalt de tusene kronene for henne, i hvert fall. Kanskje lagt ut beløpet, men da med en klar avtale om tilbakebetaling.

Skrevet

Det er en helt dustete regel, i likhet med veldig mye annet som vedtas i forbindelse med russebusser. Men det er ikke så veldig mye å gjøre med den, hvis den først er vedtatt. De har sikkert andre regler som noen er uenige i, også. Hvis de ikke hadde hatt et rigid system, hadde sikkert noen lurt seg unna både det ene og det andre i løpet av året.

Det er mye tull og intriger med jentebusser, forhåpentligvis lærer de ørlite grann av dem.

Om dere skal betale boten eller ikke, kommer vel helt an på hva slags opplegg dere har rundt russefeiringen i sin helhet. Hvis dere skal sponse dette tullet med X tusen uansett, er det jo greit å forskuttere noe av det nå. Det blir vel et oppgjør til høsten igjen, når de forhåpentligvis får solgt bussen.

Det er klart det er slitsomt å både være på buss og ta eksamen. Datteren min valgte bort buss av nettopp slike grunner, inkludert de økonomiske. Det reduserte selvfølgelig feiringen, men det er vanskelig å få med seg alt her i livet.

Gjest Elextra
Skrevet

Helt enig at det var håpløst med en slik regel, det spørs bare litt hva du som forelder får gjort med dét. Synes jeg ser reaksjonene om en av foreldrene skulle begynne å legge seg opp i hva og hvordan vi styrte reglene rundt russebilen vår da jeg selv var russ.... foreldre hadde ikke mye de skulle si der, nei!

Om du skal sponse jenta litt, synes jeg dette er en grei ting å bidra med - det var jo egentlig fint at hun prioriterte skolen, selv om det kostet. Men hun bør kanskje samtidig oppfordres til å ta opp en revurdering av disse reglene med de andre på bussen.

Skrevet

Jeg ville blitt like irritert som deg over dette,- og så ville jeg stukket til datteren min en tusenlapp ;-) Shit happens.

Skrevet

Er det noe alternativt å ta det opp med foreldrene til de andre russejentene? Jeg synes jo det er forkastelig å bli straffet for å prioritere skolen!

Er det ikke voksne mennesker da? Hvorfor skal foreldrene blande seg inn?

Skrevet

Hva er det for en skrullete regel om å betale bot??! Hvem har bestemt det? Har aldri hørt om sånne russeregler før.

Det er da ingen som ble skadelidende, hverken fysisk, psykisk eller økonomisk av at jenta di ikke møtte opp på reklameutdeling eller hva det var, så hvorfor i all verden skal hun betale 1000 kroner fordi hun var på skolen i stedet for å skulke?? Makan til idioti!

Gjest Russ anno 2010
Skrevet

Takk for svar. Det er uaktuelt å blande seg inn i det. De er 18-19 år og voksne.

Jeg skal først høre med datteren min hva slags regler de har. Det eneste jeg vet så langt er at hun ikke vil betale dette, noe jeg tolker dit hen at det ikke finnes noen regel om bot, men dette må jeg spørre henne om.

Ettersom jeg har skjønt er det bare den ene jenta hun har problemer med.

Skrevet

Hva er det for en skrullete regel om å betale bot??! Hvem har bestemt det? Har aldri hørt om sånne russeregler før.

Det er da ingen som ble skadelidende, hverken fysisk, psykisk eller økonomisk av at jenta di ikke møtte opp på reklameutdeling eller hva det var, så hvorfor i all verden skal hun betale 1000 kroner fordi hun var på skolen i stedet for å skulke?? Makan til idioti!

Det er vel sikkert en bot jentene har bestemt seg imellom - enten betaler man seg ut (og pengene legges i en felleskasse for bussinnehaverne) - eller så deltar man i dugnaden med å dele ut reklame...

Gjest Elextra
Skrevet

''Er det noe alternativt å ta det opp med foreldrene til de andre russejentene?''

Er vel litt søkt å ta opp slike ting med foreldrene til 18-19 år gamle jenter...

Skrevet

Er det ikke voksne mennesker da? Hvorfor skal foreldrene blande seg inn?

Tja, synes kanskje ikke at 18-19-åringer er spesielt modne... Og når dustete regler potensielt kan få alvorlige konsekvenser, så synes jeg det kan være på sin plass å ta en snakk som foreldre også.

Selvsagt kan man ikke pålegge dem våre meninger, men man kan kanskje samtale litt?

Skrevet

''Er det noe alternativt å ta det opp med foreldrene til de andre russejentene?''

Er vel litt søkt å ta opp slike ting med foreldrene til 18-19 år gamle jenter...

Skjønner hva du mener, men jeg tror at jeg som foreldre hadde satt pris på å kunne samtale med andre foreldre til min datters jevnaldrende når konsekvensene av dustete regler kan være ganske alvorlige.

Og jeg må ærlig si at 18-19-åringer ikke nødvendigvis er særlig fornuftige...

Gjest Russ anno 2010
Skrevet

Det var flere som ikke hadde mødt opp.

Noen var på skolen og noen lå hjemme med bakrus. Alle skulle få bot.

Regelen er slik at de får bot hvis de kommer for sent til russebussmøtene. Disse har vært etter skoletiden. Dette var ikke et russebussmøte.

Ingen har tenkt å betale boten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...