Gå til innhold

fratrekk på selvangivlesen ifht strøm

Anbefalte innlegg

Gjest revmatikeren
Skrevet

Jeg har for første gang tenkt å skrive av strøm på selvangivelsen. Siden jeg er revmatiker og har stort behov for varme, så bader jeg endel og huset er varmt og godt. Jeg har hørt tidligere at man kan skrive av høye utgifter pga sykdom, men har aldri selv prøvd meg på dette.. Hvor skal da dette stå ?? og hvor høy må summen være ??

Skrevet

Jeg vet at det finnes et punkt for ekstra høye sykdomsutgifter. Dette er et fast beløp. Men jeg husker dessverre ikke hvor du skal føre det opp.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg vet at det finnes et punkt for ekstra høye sykdomsutgifter. Dette er et fast beløp. Men jeg husker dessverre ikke hvor du skal føre det opp.

Post 3.5.4 Særfradrag for uvanlig store sykdomskostnader.

Minimumsbeløp er kr. 9.180, og har en høyere kostnader kan en få fradrag for faktiske utgifter og det er ikke noe maksimumsbeløp.

Skrevet

Minimumsbeløp er kr. 9.180, og har en høyere kostnader kan en få fradrag for faktiske utgifter og det er ikke noe maksimumsbeløp.

Og der dukket det opp nøyaktig informasjon:-)

Skrevet

Og der dukket det opp nøyaktig informasjon:-)

Høstløv er god på skatteting:-)

Gjest revmatikeren
Skrevet

Men om jeg skal føre opp strømutgifter, hvor mye av det kan jeg sette opp da.? har regninger på 26 000 ifht strøm, men hva er "normalt" forbruk mon tro ?? Jeg kan vel ikke føre opp hele beløpet ?

Skrevet

Strøm bruker du jo uansett så tror neppe du kan skrive av alt, men at du kan det vet jeg.

Gjør det selv, på post 3.5.4 , men som det står må du opp i beløp over 9180 ca, alt over det får du avskrevet.

Du har sikkert også andre utgifter med din sykdom vil jeg tro.

Påfør alt+ legeattest, så går det superfint.

Selv skrev jeg 4000 på strømmen i år.

Good luck.

Gjest høstløv
Skrevet

Men om jeg skal føre opp strømutgifter, hvor mye av det kan jeg sette opp da.? har regninger på 26 000 ifht strøm, men hva er "normalt" forbruk mon tro ?? Jeg kan vel ikke føre opp hele beløpet ?

Du kan føre opp en viss prosentandel av utgiftene til oppvarming. Akkurat hvor mye er jeg ikke helt klar over, men jeg vet at det er skrevet om det i bladet til Revmatikerforeningen.

Gjest revmatikeren
Skrevet

finner ikke post 3.5.4 jeg!

Det står post 3.5.1 Særfradrag.. ( dette har jeg)

så kommer det rett til 4.2 i selvangivelsen.

Siden jeg har særfradrag, så kan jeg kanskje ikke trekke av noe ?

Gjest revmatikeren
Skrevet

Strøm bruker du jo uansett så tror neppe du kan skrive av alt, men at du kan det vet jeg.

Gjør det selv, på post 3.5.4 , men som det står må du opp i beløp over 9180 ca, alt over det får du avskrevet.

Du har sikkert også andre utgifter med din sykdom vil jeg tro.

Påfør alt+ legeattest, så går det superfint.

Selv skrev jeg 4000 på strømmen i år.

Good luck.

gadd ikke å føre dette opp. fant ut at jeg kunne trekke fra 750,- og så måtte jeg ha dratt til legen for å skaffe legeerklæringen. Men kanskje noe å tenke på for neste år....

Takk for all hjelp ang infoen,,

Gjest høstløv
Skrevet

finner ikke post 3.5.4 jeg!

Det står post 3.5.1 Særfradrag.. ( dette har jeg)

så kommer det rett til 4.2 i selvangivelsen.

Siden jeg har særfradrag, så kan jeg kanskje ikke trekke av noe ?

Jo, du kan få begge særfradragene samtidig.

Leverer du elektronisk, så må du legge til posten 3.5.4, og da kan du legge ved dokumentasjon som en fil.

Leverer du på papir skriver du opp fradraget på baksiden og legger ved dokumentasjon på papir.

Gjest høstløv
Skrevet

Nå har jeg snakket med en revmatiker, som har ført opp fradrag for ekstra utgifter til oppvarming, dette fikk han godtatt på ligningen for i fjor.

Det regnes med 5% av utgiftene for hver grad som boligen blir oppvarmet ekstra. Vanlig temperatur i bolig er 19 grader og hvis du varmer opp boligen til 23 grader, så gir det en merkostnad på 20% av totale kostnader til strøm og evt. annen oppvarming.

Gjest lauring
Skrevet

Nå har jeg snakket med en revmatiker, som har ført opp fradrag for ekstra utgifter til oppvarming, dette fikk han godtatt på ligningen for i fjor.

Det regnes med 5% av utgiftene for hver grad som boligen blir oppvarmet ekstra. Vanlig temperatur i bolig er 19 grader og hvis du varmer opp boligen til 23 grader, så gir det en merkostnad på 20% av totale kostnader til strøm og evt. annen oppvarming.

''Vanlig temperatur i bolig er 19 grader''

Er ikke dette noe lavt? Ville tro vanlig innetemperatur er et par og tjue.

Gjest høstløv
Skrevet

''Vanlig temperatur i bolig er 19 grader''

Er ikke dette noe lavt? Ville tro vanlig innetemperatur er et par og tjue.

Det var det revmatikerne lærte på kurs, og jeg siterte bare det som vennen min fortalte.

Gjennomsnittstemperatur i vanlige boliger ligger vel på sirka 19 grader, fordi en ofte skrur ned for varmen om natten, her i huset skrur vi termostatene ned på 15 grader om natten, og opp igjen om morgenen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...