Gå til innhold

Kan jeg jobbe i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden

Joda, men det er bare historieløst. Mange mennesker har sloss for de rettighetene som du sannsynligvis tar for gitt, og egentlig er det greit med en markering for å støtte opp om de som har sørget for at du ikke må jobbe 7 dager i uken, eller 12 timer i døgnet.

Med vennlig hilsen

hmm. har en mann som jobber skift, han har 7 dagers uke, og i tillegg tre 12 timers skift på rad og rekke. hvor har du det fra at det ikke eksisterer? nå ble jeg nysgjerrig...

Fortsetter under...

hmm. har en mann som jobber skift, han har 7 dagers uke, og i tillegg tre 12 timers skift på rad og rekke. hvor har du det fra at det ikke eksisterer? nå ble jeg nysgjerrig...

Fordi han da jobber et sted som er unntatt fra vanlige regler, og blir kompensert for dette.

Med vennlig hilsen

Gjest høstløv

Nei, det synes jeg ikke du skal.

Det er som å demonstrere mot arbeidsfolk og deres rettigheter som har blitt kjempet fram gjennom mange år og som antagelig du tjener godt på i dag.

Da jeg bodde i Danmark så var det bare arbeiderne på gulvet, som hadde fri, vi som jobbet på kontor og ble kalt funksjonærer, hadde vanlig arbeidstid.

1. mai er ikke en offentlig høytidsdag i Danmark.

Annonse

Da jeg bodde i Danmark så var det bare arbeiderne på gulvet, som hadde fri, vi som jobbet på kontor og ble kalt funksjonærer, hadde vanlig arbeidstid.

1. mai er ikke en offentlig høytidsdag i Danmark.

Her var det fri for 50 år siden også. Og jeg er oppvokst med at faren min gikk i tog, mora mi og jeg sto og så på og jeg synes den dagen var like fin som 17.mai. Og jeg har gått i tog i mange år, helt til de snudde ruta og de gikk opp den bratteste bakken i Oslo. Da var det slutt med å gå i tog for min del.

Gjest harikkenickfortiden

Fordi han da jobber et sted som er unntatt fra vanlige regler, og blir kompensert for dette.

Med vennlig hilsen

Ja, det er jo klart. Men da må du ikke si at vi kan takke "noen" for at det nå ikke er noen som jobber 7 timers uke, og 12 timers skift. For det gjelder jo ikke alle. og hadde jeg vært i min jobb i dag, så måtte jeg også gått på jobb, hadde ikke hatt fri. Så det er ikke alle bedrifter som stopper opp i dag. og det er ikke snakk om å være "historieløs".

Annonse

Gjest har ikke

Ja, hvis du vil demonstrere din manglende solidaritet med vanlige mennesker, så kan du det.

Hvorfor er det å mise manglende solidaritet? Å holde på i hagen er da slett ikke å jobbe. At man har fått kortere arbeidstid og kortere arbeidsuke er jo nettopp for at man skal få tid til også å gjøre hyggelige ting - andre ting enn den jobben man har ellers i uka. Jeg ville tro at de fleste ser på slikt arbeid i hagen som en hyggelig hobby, og ikke jobb.

Hvorfor er det å mise manglende solidaritet? Å holde på i hagen er da slett ikke å jobbe. At man har fått kortere arbeidstid og kortere arbeidsuke er jo nettopp for at man skal få tid til også å gjøre hyggelige ting - andre ting enn den jobben man har ellers i uka. Jeg ville tro at de fleste ser på slikt arbeid i hagen som en hyggelig hobby, og ikke jobb.

Det har litt med tradisjoner å gjøre.

Med vennlig hilsen

Ja, det er jo klart. Men da må du ikke si at vi kan takke "noen" for at det nå ikke er noen som jobber 7 timers uke, og 12 timers skift. For det gjelder jo ikke alle. og hadde jeg vært i min jobb i dag, så måtte jeg også gått på jobb, hadde ikke hatt fri. Så det er ikke alle bedrifter som stopper opp i dag. og det er ikke snakk om å være "historieløs".

Neida, selvsagt er det folk som er på vakt i dag også. Poenget er at 12 timers arbeidsdag nå er noe som er relativt uvanlig, og som man blir kompensert for, i stedet for at det er normen.

Med vennlig hilsen

Neida, selvsagt er det folk som er på vakt i dag også. Poenget er at 12 timers arbeidsdag nå er noe som er relativt uvanlig, og som man blir kompensert for, i stedet for at det er normen.

Med vennlig hilsen

''Poenget er at 12 timers arbeidsdag nå er noe som er relativt uvanlig,''

Så _veldig_ uvanlig er det faktisk ikke. :o) Mange som jobber på anlegg er borte 14 dager i slengen og jobber da 12 timers arbeidsdager alle de dagene. Dette kompenseres da med 14-21 dager fri etterpå. Likedan med mange sjømenn.

Gjest sjøstjerna

1. Mai er den tradisjonelle dagen for å vise støtte til fagforeninger og andre som har sloss for arbeidernes rettigheter, slik som at du kun skal jobbe 5 dager i uken, 40 timers arbeidsuke (ikke 12 timer i døgnet), lønnssikkerhet, og veldig mange av de rettighetene man i dag tar for gitt.

Det er jo ikke noen garanti for at slikt alltid skal bestå. Det er alt for lett å miste rettigheter, og derfor er det viktig å markere støtte til dette.

Med vennlig hilsen

Dersom det var nær forestående fare for å miste rettigheter så ville folk løpt ut for å markere denne dagen. Og dermed fikk hage være hage.

Siden vi har det så bra, så er det mange ikke tenker så mye over 1,mai.

Noen forbereder konfirmasjon- og må bruke helga (siden det er jobb alle ukedager). Da er det lørdag (1mai) og søndag. Uansett hvilken dag de da jobber- så blir det jo feil om man skal være PK

Ergo mener jeg folk får jobbe dersom de vil innen rimelighetens grenser.

Gjest vinglepetter

Det har litt med tradisjoner å gjøre.

Med vennlig hilsen

Den Tradisjonen er ikke lenger det den var! 1 Mai har vel egentlig utspilt sin Rolle.Hvor er Arbeiderklassen oppi dette? Ikke i 1 Mai toget i hvertfall! Det er pampene som markerer seg,en ren politisk markering, som er lite troverdig idag! De juger oss Huden full der også.

Men så klart Det er kjempefint å heve sin Stemme,si ifra om ting som er feil og urettferdig, men det gjør vi jo HELE ÅRET! Det er Debatter-Debatter opp og ned iaviser og Tv, sånn var det ikke før!

Norge er ett sute og klagefolk,samme hvor bra vi har det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...