Gå til innhold

Kan jeg jobbe i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest speer

Den Tradisjonen er ikke lenger det den var! 1 Mai har vel egentlig utspilt sin Rolle.Hvor er Arbeiderklassen oppi dette? Ikke i 1 Mai toget i hvertfall! Det er pampene som markerer seg,en ren politisk markering, som er lite troverdig idag! De juger oss Huden full der også.

Men så klart Det er kjempefint å heve sin Stemme,si ifra om ting som er feil og urettferdig, men det gjør vi jo HELE ÅRET! Det er Debatter-Debatter opp og ned iaviser og Tv, sånn var det ikke før!

Norge er ett sute og klagefolk,samme hvor bra vi har det!

''Hvor er Arbeiderklassen oppi dette''

Gjør sine hager fine for sommeren.

Fortsetter under...

Den Tradisjonen er ikke lenger det den var! 1 Mai har vel egentlig utspilt sin Rolle.Hvor er Arbeiderklassen oppi dette? Ikke i 1 Mai toget i hvertfall! Det er pampene som markerer seg,en ren politisk markering, som er lite troverdig idag! De juger oss Huden full der også.

Men så klart Det er kjempefint å heve sin Stemme,si ifra om ting som er feil og urettferdig, men det gjør vi jo HELE ÅRET! Det er Debatter-Debatter opp og ned iaviser og Tv, sånn var det ikke før!

Norge er ett sute og klagefolk,samme hvor bra vi har det!

Jeg synes faktisk det er mye å ta tak i idag også jeg i arbeidslivet. Og skjønner ikke hvorfor folk er så likegyldige politisk.

Gjest sjøstjerna

Jeg synes faktisk det er mye å ta tak i idag også jeg i arbeidslivet. Og skjønner ikke hvorfor folk er så likegyldige politisk.

''Og skjønner ikke hvorfor folk er så likegyldige politisk.''

Vi har det så godt- og har lite å klage på. Kanskej derfor.

Annonse

''Og skjønner ikke hvorfor folk er så likegyldige politisk.''

Vi har det så godt- og har lite å klage på. Kanskej derfor.

Jeg tror det folk nå tar som en selvfølge er ting som kan bli tatt i fra oss igjen. Og så er det litt slik at de som nå ikke har det så bra og kaver i hverdagen ikke har ork å gjøre noe.

Men dol er vel ikke den riktige arenaen å ta opp slike ting når noen har samme sum i månedslønn som andre har i årslønn ;o)

filiokus81

Ja, hvis du vil demonstrere din manglende solidaritet med vanlige mennesker, så kan du det.

Å jobbe i hagen, gå tur på fjellet, male huset, vaske bilen, leke ute med ungene osv osv osv er jo nettopp slike ting man kan nyte når man har fri. Hadde man vært på jobb hadde man ikke hatt anledning til det ovennevnte. Det er ikke jobb, det er mer og mindre trivelige oppgaver tilhørende det private liv.

Jeg klarer ikke å se hva som er galt med å nyte fritiden sin slik man ønsker på 1.mai? Er ikke selve poenget at man har fri, og kan disponere sin egen tid?

Jeg følger min bestefars regel:

Hvis du absolutt skal jobbe utendørs (vaske bilen e.l.) på 1. mai, så pass på å gjøre det samtidig som 1.maitoget går. De som da ville hatt noe i mot det er sannsynligvis opptatt med toget.

Det samme gjelder søndager, gjør det i kirketida, for da er de som har noe i mot det i kirka og ser det ikke uansett...

Gjest Megler Smekk

Jeg følger min bestefars regel:

Hvis du absolutt skal jobbe utendørs (vaske bilen e.l.) på 1. mai, så pass på å gjøre det samtidig som 1.maitoget går. De som da ville hatt noe i mot det er sannsynligvis opptatt med toget.

Det samme gjelder søndager, gjør det i kirketida, for da er de som har noe i mot det i kirka og ser det ikke uansett...

''Det samme gjelder søndager, gjør det i kirketida, for da er de som har noe i mot det i kirka og ser det ikke uansett...''

Pleier å gjøre det ETTER kirketiden...

''Det samme gjelder søndager, gjør det i kirketida, for da er de som har noe i mot det i kirka og ser det ikke uansett...''

Pleier å gjøre det ETTER kirketiden...

''Pleier å gjøre det ETTER kirketiden..''

Enig. Jobbing (sånn som hagearbeide og sånt) på søndager skal foregå etter kirketiden som vel slutter kl. 13.

Gjest hoppalongpreben

''Pleier å gjøre det ETTER kirketiden..''

Enig. Jobbing (sånn som hagearbeide og sånt) på søndager skal foregå etter kirketiden som vel slutter kl. 13.

Ja, sånn er vel "regelen", men jeg er helt enig med ssi. Gjør det _i_ kirktiden, for da er jo folk i kirken likevel, og ser ikke hva som blir gjort.

Annonse

Ja, sånn er vel "regelen", men jeg er helt enig med ssi. Gjør det _i_ kirktiden, for da er jo folk i kirken likevel, og ser ikke hva som blir gjort.

Men helligsdagsfreden er jo ikke bare til vern og glede for kirkegjengere! Jeg går absolutt ikke i kirken, men vil svært gjerne nyte en stille og rolig søndag uten voldsomt hagearbeid som inkluderer bråkete maskiner!

hmm. har en mann som jobber skift, han har 7 dagers uke, og i tillegg tre 12 timers skift på rad og rekke. hvor har du det fra at det ikke eksisterer? nå ble jeg nysgjerrig...

''hmm. har en mann som jobber skift, han har 7 dagers uke, og i tillegg tre 12 timers skift på rad og rekke. hvor har du det fra at det ikke eksisterer? nå ble jeg nysgjerrig...''

''Ja, det er jo klart. Men da må du ikke si at vi kan takke "noen" for at det nå ikke er noen som jobber 7 timers uke, og 12 timers skift. For det gjelder jo ikke alle. og hadde jeg vært i min jobb i dag, så måtte jeg også gått på jobb, hadde ikke hatt fri. Så det er ikke alle bedrifter som stopper opp i dag. og det er ikke snakk om å være "historieløs".''

Dette må da være gode argumenter for å delta i en 1. mai-feiring og evt demonstrere under en parole?

Det er mye å gripe fatt i i Norge i dag mtp arbeidsforhold, likelønn, diskriminering i arbeidslivet osv, for ikke å snakke om arbeiderrettigheter i andre land! Det er tross alt den INTERNASJONALE arbeiderdagen...

Jeg tror det folk nå tar som en selvfølge er ting som kan bli tatt i fra oss igjen. Og så er det litt slik at de som nå ikke har det så bra og kaver i hverdagen ikke har ork å gjøre noe.

Men dol er vel ikke den riktige arenaen å ta opp slike ting når noen har samme sum i månedslønn som andre har i årslønn ;o)

''Jeg tror det folk nå tar som en selvfølge er ting som kan bli tatt i fra oss igjen.''

Det er jeg helt enig med deg i, og gjelder ikke bare rettigheter innen arbeidslivet, men likestilling og velferdsstaten også.

Folk tar det for gitt at de rettighetene man har i dag alltid vil være der. (Selv om man stemmer Frp...)

Men helligsdagsfreden er jo ikke bare til vern og glede for kirkegjengere! Jeg går absolutt ikke i kirken, men vil svært gjerne nyte en stille og rolig søndag uten voldsomt hagearbeid som inkluderer bråkete maskiner!

''Jeg går absolutt ikke i kirken, men vil svært gjerne nyte en stille og rolig søndag uten voldsomt hagearbeid som inkluderer bråkete maskiner!''

I den kommunen vi bygger hytte tar de helligdagsfreden svært alvorlig. Snøscooterkjøring på søndager må foregå før kl. 10 og etter kl. 16, mellom der er det ikke tillatt. Et durende dieselaggregat derimot kan gå i timesvis... Litt sprøtt og irriterende, det hadde vært en smule mer praktisk om man kunne kjøre fra kl. 14 f.eks., når man skal hjem igjen når dagene er som kortest og har et stykke å kjøre.

''Poenget er at 12 timers arbeidsdag nå er noe som er relativt uvanlig,''

Så _veldig_ uvanlig er det faktisk ikke. :o) Mange som jobber på anlegg er borte 14 dager i slengen og jobber da 12 timers arbeidsdager alle de dagene. Dette kompenseres da med 14-21 dager fri etterpå. Likedan med mange sjømenn.

Men du sier det jo selv: Dem som jobber så lange dager, blir kompensert for det med ekstra mye fri etterpå. Og det er nettopp fordi vi har bestemmelser om maksimal overtid i løpet av en bestemt periode. Sør sier jo ikke at de ikke finnes noen som jobber 12-timersdager _de dagene de jobber_, men at dette ikke lenger er normen at _alle_ arbeidsdagene er 12 timer lange.

Gjest hoppalongpreben

Nå var det vel ikke stille og rolig det var snakk om, men ting som kunne irritere kirkegjengere?

Helligdagsfreden (altså med støy) gjelder jo uansett hele dagen.

Jeg trodde det her var snakk om luking i hagen og andre slike stille aktiviteter, men det er mulig jeg misfordto helt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...