Gå til innhold

Kan jeg jobbe i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

''Jeg går absolutt ikke i kirken, men vil svært gjerne nyte en stille og rolig søndag uten voldsomt hagearbeid som inkluderer bråkete maskiner!''

I den kommunen vi bygger hytte tar de helligdagsfreden svært alvorlig. Snøscooterkjøring på søndager må foregå før kl. 10 og etter kl. 16, mellom der er det ikke tillatt. Et durende dieselaggregat derimot kan gå i timesvis... Litt sprøtt og irriterende, det hadde vært en smule mer praktisk om man kunne kjøre fra kl. 14 f.eks., når man skal hjem igjen når dagene er som kortest og har et stykke å kjøre.

''Snøscooterkjøring på søndager må foregå før kl. 10 ''

GRØSS!!!!!

Husker forresten en gang naboen til mitt barndomshjem startet sirkelsaga klokka 8 en søndagsmorgen for å kappe opp småtrær til ved, og det var attpåtil den sønadegn hvor man hadde stilt klokka om våren, så "egentlig" var klokka bare 7...

Fortsetter under...

''Jeg tror det folk nå tar som en selvfølge er ting som kan bli tatt i fra oss igjen.''

Det er jeg helt enig med deg i, og gjelder ikke bare rettigheter innen arbeidslivet, men likestilling og velferdsstaten også.

Folk tar det for gitt at de rettighetene man har i dag alltid vil være der. (Selv om man stemmer Frp...)

Jeg regner med at det hadde blitt ganske mye hyl og skrik hvis man plutselig skulle jobbe 45 timers uke, menn fikk bedre betalt enn kvinner, 14 dagers ferie, selvbestemt abort skulle forsvinne, kvinner kom bak menn i jobbekøen osv.

Jeg har sett og demonstrert for alle disse forandringene og jeg skjemmes over at folk ikke tar mer vare på rettighetene sine.

Men du sier det jo selv: Dem som jobber så lange dager, blir kompensert for det med ekstra mye fri etterpå. Og det er nettopp fordi vi har bestemmelser om maksimal overtid i løpet av en bestemt periode. Sør sier jo ikke at de ikke finnes noen som jobber 12-timersdager _de dagene de jobber_, men at dette ikke lenger er normen at _alle_ arbeidsdagene er 12 timer lange.

Det jeg kommenterte var at Sør sier det er svært uvanlig med 12-timers arbeidsdager i dag, det er det ikke. :o)

Gjest vinglepetter

Jeg synes faktisk det er mye å ta tak i idag også jeg i arbeidslivet. Og skjønner ikke hvorfor folk er så likegyldige politisk.

Det er helt sikkert mye å ta fatt i:o)

Tenker på de som ikke har noen jobb å gå til.Som ikke får spist seg mette,som ikke klarer å betale de vanligste utgifter ....som sliter med Sykdom uten å få den hjelpen de har Krav på..o.s.v

Jeg blir mett hverdag-kan betale regningene mine også unne meg litt ekstra ,så jeg er fornøyd...men det er slettens ikke alle som ville ha vært i mine Sko!

mariaflyfly

Å jobbe i hagen, gå tur på fjellet, male huset, vaske bilen, leke ute med ungene osv osv osv er jo nettopp slike ting man kan nyte når man har fri. Hadde man vært på jobb hadde man ikke hatt anledning til det ovennevnte. Det er ikke jobb, det er mer og mindre trivelige oppgaver tilhørende det private liv.

Jeg klarer ikke å se hva som er galt med å nyte fritiden sin slik man ønsker på 1.mai? Er ikke selve poenget at man har fri, og kan disponere sin egen tid?

Helt enig.

Den Tradisjonen er ikke lenger det den var! 1 Mai har vel egentlig utspilt sin Rolle.Hvor er Arbeiderklassen oppi dette? Ikke i 1 Mai toget i hvertfall! Det er pampene som markerer seg,en ren politisk markering, som er lite troverdig idag! De juger oss Huden full der også.

Men så klart Det er kjempefint å heve sin Stemme,si ifra om ting som er feil og urettferdig, men det gjør vi jo HELE ÅRET! Det er Debatter-Debatter opp og ned iaviser og Tv, sånn var det ikke før!

Norge er ett sute og klagefolk,samme hvor bra vi har det!

Problemet er vel at hagearbeid tradisjonelt ble brukt som en anti-arbeiderbevegelse-demonstrasjon. Så hvis du arbeider i hagen kan det fort bli tolket som en demonstrasjon mot det vi faktisk feirer på 1. mai.

Selv synes jeg jeg vi i det minste bør stoppe opp litt på 1. mai og rette en takknemlig tanke mot dem som har stått på barrikadene for at vi har fått de rettighetene vi har i arbeidslivet.

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

''hmm. har en mann som jobber skift, han har 7 dagers uke, og i tillegg tre 12 timers skift på rad og rekke. hvor har du det fra at det ikke eksisterer? nå ble jeg nysgjerrig...''

''Ja, det er jo klart. Men da må du ikke si at vi kan takke "noen" for at det nå ikke er noen som jobber 7 timers uke, og 12 timers skift. For det gjelder jo ikke alle. og hadde jeg vært i min jobb i dag, så måtte jeg også gått på jobb, hadde ikke hatt fri. Så det er ikke alle bedrifter som stopper opp i dag. og det er ikke snakk om å være "historieløs".''

Dette må da være gode argumenter for å delta i en 1. mai-feiring og evt demonstrere under en parole?

Det er mye å gripe fatt i i Norge i dag mtp arbeidsforhold, likelønn, diskriminering i arbeidslivet osv, for ikke å snakke om arbeiderrettigheter i andre land! Det er tross alt den INTERNASJONALE arbeiderdagen...

Min bedre halvdel har vært organisert i Lo i 25 år. De fleste på hans arbeidsplass er organisert. Skiftplanen er godkjent den, og sånn har de hatt det i mange år. De blir jo kompensert med noen dager fri, det er jo det som er fint.

men synes ikke det er rett og si at vi da må takke for at noen har slåss for rettighetene sånn at vi IKKE skal jobbe 7 dagers uke, og 12 timers skift, når det faktisk er folk som må jobbe slik, ellers mister de jobben.

jeg har ingen "følelser" for 1. mai, annet enn når det lander på en ukedag, så er det fint at ungene får en fridag fra skolen.

Min bedre halvdel har vært organisert i Lo i 25 år. De fleste på hans arbeidsplass er organisert. Skiftplanen er godkjent den, og sånn har de hatt det i mange år. De blir jo kompensert med noen dager fri, det er jo det som er fint.

men synes ikke det er rett og si at vi da må takke for at noen har slåss for rettighetene sånn at vi IKKE skal jobbe 7 dagers uke, og 12 timers skift, når det faktisk er folk som må jobbe slik, ellers mister de jobben.

jeg har ingen "følelser" for 1. mai, annet enn når det lander på en ukedag, så er det fint at ungene får en fridag fra skolen.

*kremt*

Poenget er jo at han ikke jobber 12 timer i døgnet, 365 dager i året.

Poenget er gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

''hmm. har en mann som jobber skift, han har 7 dagers uke, og i tillegg tre 12 timers skift på rad og rekke. hvor har du det fra at det ikke eksisterer? nå ble jeg nysgjerrig...''

''Ja, det er jo klart. Men da må du ikke si at vi kan takke "noen" for at det nå ikke er noen som jobber 7 timers uke, og 12 timers skift. For det gjelder jo ikke alle. og hadde jeg vært i min jobb i dag, så måtte jeg også gått på jobb, hadde ikke hatt fri. Så det er ikke alle bedrifter som stopper opp i dag. og det er ikke snakk om å være "historieløs".''

Dette må da være gode argumenter for å delta i en 1. mai-feiring og evt demonstrere under en parole?

Det er mye å gripe fatt i i Norge i dag mtp arbeidsforhold, likelønn, diskriminering i arbeidslivet osv, for ikke å snakke om arbeiderrettigheter i andre land! Det er tross alt den INTERNASJONALE arbeiderdagen...

''Min bedre halvdel har vært organisert i Lo i 25 år. De fleste på hans arbeidsplass er organisert. Skiftplanen er godkjent den, og sånn har de hatt det i mange år. De blir jo kompensert med noen dager fri, det er jo det som er fint.

jeg har ingen "følelser" for 1. mai, annet enn når det lander på en ukedag, så er det fint at ungene får en fridag fra skolen.''

Jeg gjentar:

''Dette må da være gode argumenter for å delta i en 1. mai-feiring og evt demonstrere under en parole?

Det er mye å gripe fatt i i Norge i dag mtp arbeidsforhold, likelønn, diskriminering i arbeidslivet osv, for ikke å snakke om arbeiderrettigheter i andre land! Det er tross alt den INTERNASJONALE arbeiderdagen...''

Vel overstått 1. mai :-)

Gjest vinglepetter

Problemet er vel at hagearbeid tradisjonelt ble brukt som en anti-arbeiderbevegelse-demonstrasjon. Så hvis du arbeider i hagen kan det fort bli tolket som en demonstrasjon mot det vi faktisk feirer på 1. mai.

Selv synes jeg jeg vi i det minste bør stoppe opp litt på 1. mai og rette en takknemlig tanke mot dem som har stått på barrikadene for at vi har fått de rettighetene vi har i arbeidslivet.

Fritidens pris er...at Folket jobber seg i hjæl isteden og Barna går for lut og kaldt vann, fordi mor må også ut i Arbeidslivet.Jeg hadde heller villet jobbet 10-12 timer, så Mor kunne vært hjemme med ungene de første årene!

Vet ikke om det er så mye å takke for!

Fritidens pris er...at Folket jobber seg i hjæl isteden og Barna går for lut og kaldt vann, fordi mor må også ut i Arbeidslivet.Jeg hadde heller villet jobbet 10-12 timer, så Mor kunne vært hjemme med ungene de første årene!

Enten er du meget dårlig i matte og/eller så er du veldig historieløs.

Det er fullt mulig å leve som "for 60 år siden" på én lønn, hvis du ikke skal ha TV, datamaskin, telefon, spiser gammelt brød, og bor i en kald, uisolert leilighet.

Det er også godt mulig at "Mor" du snakker om ønsker noe mer for både seg og ungene.

Med vennlig hilsen

Gjest speer

Enten er du meget dårlig i matte og/eller så er du veldig historieløs.

Det er fullt mulig å leve som "for 60 år siden" på én lønn, hvis du ikke skal ha TV, datamaskin, telefon, spiser gammelt brød, og bor i en kald, uisolert leilighet.

Det er også godt mulig at "Mor" du snakker om ønsker noe mer for både seg og ungene.

Med vennlig hilsen

''Det er fullt mulig å leve som "for 60 år siden" på én lønn, hvis du ikke skal ha TV, datamaskin, telefon, spiser gammelt brød, og bor i en kald, uisolert leilighet. ''

Kommer litt ann på hvor god gasje man har da.

''Det er også godt mulig at "Mor" du snakker om ønsker noe mer for både seg og ungene.''

Det kan også være at Mor faktisk ønsker å være hjemme for å ta seg av barn og hus.

Annonse

''Jeg hadde heller villet jobbet 10-12 timer, så Mor kunne vært hjemme med ungene de første årene!''

Slik at barna så faren sin kun i helgene og da som en utslitt kar? Og slik at mor var bundet til heimen hele tiden og ikke hadde noe voksenliv i det hele tatt uten å skaffe barnevakt? Og som ikke så annet til mannen sin enn en mann som dro grytidlig og kom hjem sent og sannsynligvis var helt utslitt og ikke orket noe som helst?

Jeg tror muligens du vil slite litt for å finne en kvinne som vil gå med på det der. Jeg hadde blånektet. Av flere grunner.

Gjest Elextra

''Pleier å gjøre det ETTER kirketiden..''

Enig. Jobbing (sånn som hagearbeide og sånt) på søndager skal foregå etter kirketiden som vel slutter kl. 13.

''Jobbing (sånn som hagearbeide og sånt) på søndager skal foregå etter kirketiden som vel slutter kl. 13.''

Mener du virkelig dette?

Jeg er ikke religiøs og har ingen betenkeligheter med å gjøre hagearbeid søndager, uansett tid på dagen. Nå henger jeg ikke klesvask ute, men jeg ville ikke hatt betenkeligheter med det på søndager heller.

Noen mener jo at man ikke skal gjøre hagearbeid eller annet arbeid noen tid på søndag. Men selv min nabo som er prest gjør hagearbeid etter at han har kommet fra kirken søndager *S*.

Gjest husker ikke

''Jobbing (sånn som hagearbeide og sånt) på søndager skal foregå etter kirketiden som vel slutter kl. 13.''

Mener du virkelig dette?

Jeg er ikke religiøs og har ingen betenkeligheter med å gjøre hagearbeid søndager, uansett tid på dagen. Nå henger jeg ikke klesvask ute, men jeg ville ikke hatt betenkeligheter med det på søndager heller.

Noen mener jo at man ikke skal gjøre hagearbeid eller annet arbeid noen tid på søndag. Men selv min nabo som er prest gjør hagearbeid etter at han har kommet fra kirken søndager *S*.

Selvfølgelig gjør han (og amneg andre også) det. Jeg tror ikke på noen måte Gud har villet at vi skulle bruke søndagene til å kjede oss - fordi det ikke var noen som helst ting det var lov til å gjøre. Poenget er vel mer at man skal holde på med ting man trives med, og ting som er annerledes enn det man gjør alle de andre dagene.

Gjest Elextra

Selvfølgelig gjør han (og amneg andre også) det. Jeg tror ikke på noen måte Gud har villet at vi skulle bruke søndagene til å kjede oss - fordi det ikke var noen som helst ting det var lov til å gjøre. Poenget er vel mer at man skal holde på med ting man trives med, og ting som er annerledes enn det man gjør alle de andre dagene.

''Poenget er vel mer at man skal holde på med ting man trives med, og ting som er annerledes enn det man gjør alle de andre dagene.''

Nettopp.

''Det er fullt mulig å leve som "for 60 år siden" på én lønn, hvis du ikke skal ha TV, datamaskin, telefon, spiser gammelt brød, og bor i en kald, uisolert leilighet. ''

Kommer litt ann på hvor god gasje man har da.

''Det er også godt mulig at "Mor" du snakker om ønsker noe mer for både seg og ungene.''

Det kan også være at Mor faktisk ønsker å være hjemme for å ta seg av barn og hus.

Vel, det avhengte jo også hvor god lønn folk hadde for 60 år siden, også.

Mødre for 60 år siden hadde ikke oppvaskmaskin, vaskemaskiner, osv osv. Faktisk brukte de ikke mer tid med ungene da enn det mødre gjør nå. Forskjellen er vel kanskje mest at nå gjør fedre det som oftest i tillegg.

Nostalgi var bedre før!

Gjest Elextra

''.Jeg hadde heller villet jobbet 10-12 timer, så Mor kunne vært hjemme med ungene de første årene!''

Temmelig antikvarisk tankegang, spør du meg. Barna er hjemme hos mor, gata er tom fordi alle andre barn er i barnehagen, og far ser knapt barna sine; når han omsider kommer fra jobb er han utslitt og barna i seng.

Kaller du dette et lykkelig familieliv? Og tror du egentlig de fleste kvinner ønsker å ha det slik?

Når jeg leser om et slikt syn sender jeg en vennlig tanke til de kvinner og andre som har stått på barikadene og kjempet for velferdsordningene og likestillingen vi har i dag!

''Jeg hadde heller villet jobbet 10-12 timer, så Mor kunne vært hjemme med ungene de første årene!''

Slik at barna så faren sin kun i helgene og da som en utslitt kar? Og slik at mor var bundet til heimen hele tiden og ikke hadde noe voksenliv i det hele tatt uten å skaffe barnevakt? Og som ikke så annet til mannen sin enn en mann som dro grytidlig og kom hjem sent og sannsynligvis var helt utslitt og ikke orket noe som helst?

Jeg tror muligens du vil slite litt for å finne en kvinne som vil gå med på det der. Jeg hadde blånektet. Av flere grunner.

Men tenk så mye trening du hadde fått!

Ingen støvsuger, så du måtte bruke krefter på å vaske. Ingen oppvaskmaskin. Ingen vaskemaskin. Ingen bil, så du måtte bære alle varene hjem. Ingen telefon. Ingen TV.

;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...