Gjest vil at de skal ha kontakt med flere venner også Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Har to jenter og ei nabojente som stort sett er her hun også. Hun er midt i mellom miine i alder, nærmest den eldste da. Hun ble venninne med mi yngste i barnehagen dog, men det er nok hun eldste som er "gjevest" å være med. Hun står typisk i vinduet og følger med på når vi kommer hjem, og så er hun her rett etterpå. Hun ser rart på meg hvis jeg sier at hun må gå hjem (hvis vi har besøk av en familie for eksempel) - blir visst litt fornærmet Har ingenting i mot dette altså, sender henne hjem for å spise hvis vi ikke har nok middag, men har vi nok så får hun - osv. Men jeg skulle jo ønske at hun hadde litt flere enn vår eldste. Hun eldste mi har mange andre venninner også. Men nabojenta er ikke interressert i å PRØVE å bli kjent med dem eller noen andre i nabolaget for den saks skyld. Er de flere sammen så henvender hun seg KUN til mi eldste. Typsik - "Anna (mi eldste) skal meg og deg gjøre.... ?" altså selv om det er flere der. I dag var hun her før kl 10 og de satt alle 3 og så på film. Så ringer ei venninne av Anna og spør om Anna vil komme bort dit. Hun sier nei siden hun allerede har besøk. Men da sa jeg at hun kunne ringe og si at hun kom allikevel - og det gjorde hun. Var det frekt? Skal det alltid være først til mølla prinsippet så vinner jo alltid nabojenta. Og hun kan være med vår yngste (som ikke har så mange). Tenker jeg helt feil nå? Men hvis mi yngste en sjelden gang har med to klassevenninner hjem så syns jeg at de 3 kan leke sammen uten nabojenta. Blir det feil? Kjenner ikke så godt foreldrene til nabojenta (hun er ikke nærmeste nabo). Det som er så rart er jo at våre andre naboer som vi kjenner veldig godt nesten forholder seg til nabojenta som om det var VÅR unge :) vi får kommentarer og bemerkninger om ting hun har gjort og ikke gjort som om det var VI som var ansvarlige. Foreldrene er aldri ute i gata - de har mindre barn som de er opptatt med. Er det galt å prøve å begrense det litt slik at Anna også er med andre som går i klassen/trinnet? Nabojenta er jo ikke interressert i de andre, hun prøver bare å splitte om de er flere. Det er ikke noe STORT problem for som regel er jo bare nabojenta med yngstejenta vår hvis eldstejenta er "opptatt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Er helt enig i at du ikke bare kan la humla suse i forhold til dette. Noen forslag. Kanskje du gjør alt dette allerede. Hva mener jentene dine om dette? Særlig hun eldste. Synes hun det blir for mye, men klarer ikke å sette grenser? Synes hun det er greit? Forstår hun din missnøye med situasjonen? Tror noe av det viktigste her er at du er tydelige overfor alle tre jentene. Du får gi nabojenta helt _konkrete_ regler. Hint og mer difuse beskjeder har hun kanskje vanskelig for å forstå. F.eks. ikke komme på besøk før kl 10.30 i helgene. F.eks. ikke før kl 17.00 på vanlige hverdager. Forklar det med at dere ønsker å ha tid for dere selv, at man ikke alltid kan ha besøk. Altså helt plausible og fornuftige grunner. Vanlige sosiale spilleregler. Si at når de er flere, skal alle være sammen. Om hun ikke kan forholde seg til det, får hun dra hjem. Vær igjen veldig tydelig og helt konkret. Man kan føle seg uhøflig, ubekvem og plump med å være så direkte. Men i forhold til et barn som ser ut til å mangle noe av den grunnleggende sosiale forståelsen, er det ofte det mest barmhjertige. Missnøye barnet ikke forstår er vond og vanskelig å forholde seg til. Med din eldste jente kan du først og fremst snakke om hvordan hun opplever situasjonen. La henne få sette ord på tingene. Ut fra dette kan du snakke om grenser og grensesetting. At det går an å være tydelig og bestemt uten å være uhøflig og slem. Jenta di ser ut til å ha de riktige ryggmarksrefleksene. At hun ikke løper av gårde til en annen når hun alt har besøk, er en god holdning som hun bør få masse ros for. Samtidig kan du forklare for henne hvorfor det i forhold til denne nabojenta er andre ting gjelder. Når jeg tar denne typen samtale med mine barn er det viktig at jeg presiserer at dette blir mellom oss, og at de ikke skal diskutere det med andre. Den yngste jenta får du involvere etter behov. Når grunnforutsetningene for det vi regner som allminnelig høflighet og sosiale spilleregler er helt eller delvis bort, er det både viktig og riktig at man finner hensiktsmessige måter å skape fornuft i situasjonen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.