Gå til innhold

Hva bør gjøres?


org

Anbefalte innlegg

Sønnen vår på 4 år (snart 4 1/2) prøver nå å slutte med nattbleie. Han vil det selv.

Han har vært uten ca 1 uke nå, og tisset i sengen ofte (3 - 4 netter). Han våkner ikke av at senga er våt heller!

Så hva er mest rett - på med bleia igjen, eller ikke?

Å begynne med bleie igjen ville bli et nederlag for ham...men han tisser jo ut senga si igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et utrolig ømtålig tema og det er om ikke umulig, så i hvertfall veldig vanskelig å gi noen råd. Sønnen din er fortsatt for liten til å kalles sengevæter, rett og slett fordi det er normalt at de tisser i sengen i denne alderen. Sønnen din ønsker selv å slutte med bleier, men klarer ikke å forhindre at han tisser på seg. Dere vil gjerne la ham prøve og det er riktig, men har liten mulighet til å påvirke tissingen hans. Når han ikke engang våkner av at han tisser på seg, tror jeg rett og slett han sover så tungt at det er lite dere kan gjøre, alderen hans tatt i betraktning.

Så da gjenstår jo egentlig bare valget om han skal få bleia på igjen, eller om dere skal la ham slippe. Problemet her er at ingen kan garantere hvor lang tid det vil ta før han blir tørr. Kan skje neste uke, eller flere år. Sønnen min er 7 år og bruker nattbleie, nå er det greit for ham, men i en periode var det sårt for ham når vi besluttet at han skulle ha bleie på. I ettertid har han vel innsett at dette var riktig siden han har fortsatt å tisse på seg i alle disse årene. Vi var av den oppfatningen av at ingen var tjent med at han tisset i sengen hver natt, og tok en upopulær avgjørelse. Noen ganger må vi som foreldre rett og slett ta slike avgjørelser. Uansett hva deres beslutning blir ønsker jeg dere lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syntes nesten du svarte på spørsmålet selv, at det er meningsløst uten bleie når han tisser så mye i sengen. Det er ikke så lenge siden han hadde bleie på at det vil være uvant for ham. Jo lengre dere venter, jo vanskligere vil det bli å få ham til å akseptere å ha på seg bleie igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2 år siden lovet vi 4 åringen vår at hun aldri skulle måtte ha bleie på seg igjen, selv om hun tisset i sengen. Gudene skal vite at vi angrer på det løftet i dag. Kommer ikke til å gi samme løfte overfor lillesøster om hun blir sengevæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

For det første så har han bare vært uten nattbleie i en uke, så han bør jo få litt sjanse her da...

Hvorfor ikke ta et tisselaken under madrassen, sånn at det ikke går ned i madrassen?

La han gå på toalettet før dere legger dere, ikke gi drikke før leggetid osv osv.

Har selv lest dette på nettet om pottetrening/dag og nattvæting.

Så er det jo også noe sånn alarmgreie som dere kan bruke som reagerer hver gang barnet tisser.

Dette er noe man må regne med den første tiden og jeg synes det er altfor tidlig å mase om å bruke bleie igjen etter bare 1 uke....

Kommer selv til å bruke disse rådene når den tid kommer. Det går jo an å prøve disse rådene en periode og se hvordan det går før man begynner å tenke på nattbleie igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har han bare vært uten nattbleie i en uke, så han bør jo få litt sjanse her da...

Hvorfor ikke ta et tisselaken under madrassen, sånn at det ikke går ned i madrassen?

La han gå på toalettet før dere legger dere, ikke gi drikke før leggetid osv osv.

Har selv lest dette på nettet om pottetrening/dag og nattvæting.

Så er det jo også noe sånn alarmgreie som dere kan bruke som reagerer hver gang barnet tisser.

Dette er noe man må regne med den første tiden og jeg synes det er altfor tidlig å mase om å bruke bleie igjen etter bare 1 uke....

Kommer selv til å bruke disse rådene når den tid kommer. Det går jo an å prøve disse rådene en periode og se hvordan det går før man begynner å tenke på nattbleie igjen.

Får man alarm-apparat til så små barn da? Trodde ungen måtte være mer enn 5 år jeg før man karakteriserer dem som sengevæter og det er aktuelt med behandling.

Ellers vil jeg si at når barnet tisser i sengen 3-4 netter i uken, så er det ikke klart til å slutte med nattbleie enda. Jo lengre tid man venter med å begynne med bleie igjen, jo verre blir det å få barnet til å akseptere at hun/han trenger å bruke bleie. Da kan man risikere at de nekter og så har man det gående med vask av sengetøy i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Novembermom

Får man alarm-apparat til så små barn da? Trodde ungen måtte være mer enn 5 år jeg før man karakteriserer dem som sengevæter og det er aktuelt med behandling.

Ellers vil jeg si at når barnet tisser i sengen 3-4 netter i uken, så er det ikke klart til å slutte med nattbleie enda. Jo lengre tid man venter med å begynne med bleie igjen, jo verre blir det å få barnet til å akseptere at hun/han trenger å bruke bleie. Da kan man risikere at de nekter og så har man det gående med vask av sengetøy i mange år fremover.

Etter det jeg har lest fra legen på dag/nattvæting så kan man få/bruke denne alarmmadrassen ( eller hva det nå er ) når barnet er så gammelt.

Når det gjelder nattbleie, så har barnet bare vært uten nattbleie i en uke og man må jo regne med uhell den første uken eller så.

Holder det på i flere uker, så bør man jo begynne å tenke på nattbleie igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til org. Jeg ser du allerede har fått svar fra andre foreldre. Det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Det er først etter fylte 5 år at man snakker om sengevæting. Når det gjelder bruk av bleie eller ikke på deres barn så er det vanskelig å råde dere til hva dere bør gjøre. Både alarmmatte og medisiner som kan brukes på sengevætere er for tidllig for barnet deres. Unngå drikke på kvelden. Dersom det blir vått i sengen fortsatt så ofte som dere beskriver kan jo trusebleier benyttes litt framover. De lærde strides på dette område, så dere må nesten føle litt på det selv hva dere synes er riktig. Prøv i hvertfall og jobb litt med å innøve gode dovaner på dagtid. Med det mener jeg at det er viktig å gå på toalettet minst 5 ganger pr dag.På større barn ser en nemlig at dette er viktig med tanke på sengevæting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...