Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener plassen for kvinnen er i hjemmet. Mannen skal være den som tjener penger til å forsørge barna og meg.

black wealch
Skrevet

Enig meg deg.

Men han tjener jo så dårlig. Derfor må jeg bidra med en litt større sum enn hva han tjener.

Også er det jo litt utviklende da, med en jobb :-)

;-)

Gjest ingen nick
Skrevet

Ja, slik er idealet, men virkeligheten er en helt annen, for de færreste familier kan leve på en inntekt.

I vårt moderne samfunn er mor ofte helt nødt til å ha arbeide utenfor hjemmet.

Skrevet

Enhver får nå velge som de selv ønsker.

Ingen har vel garanti for at en mann gidder å forsørge seg hele livet, så personlig synes jeg det er en risikosport.

tzatziki1365380058
Skrevet

Hehe... Din holdning, satt ut i livet, ville i alle fall begrenset svært mange kvinner og menn, basert på en forestilling om (nærmest) ufravikelige kjønnsroller. Kan være den kvinnerollen du definerer, gjør deg lykkelig, men den ville tatt livet av meg

Ellers er du vel ikke gammeldags - du er sikkert bare retro. Mye kulere det.... :)

Gjest segunda
Skrevet

Du er i hvert fall utrolig dum og naiv hvis du mener noe med dette innlegget som jeg tviler stort på.

Gjest segunda
Skrevet

Ja, slik er idealet, men virkeligheten er en helt annen, for de færreste familier kan leve på en inntekt.

Hvilken idyll forbinder du med at kvinner blir bundet til kjøkkenbenken igjen?

Gjest tvilsomt
Skrevet

Du er i hvert fall utrolig dum og naiv hvis du mener noe med dette innlegget som jeg tviler stort på.

oppmerksomhetssøkende person....

Skrevet

1) Hvilket "ideal"?

2) "mor" er ikke mer nødt å jobbe ute nå enn før, hvis man bare aksepterer samme levestandard som man hadde for 50 år siden. Hvor mange hadde TV og sydenferie da?

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hva gjoer du hvis du ikke lenger har noen mann?

Gjest lat eller?
Skrevet

Ikke gammeldags, men lat kanskje?

Gidder ikke jobbe?

Skrevet

Du er gammeldags som generaliserer at slik skal det være for alle. Men hvis det er kvinner som ønsker å være hjemme, mens mannen jobber så er jo det helt greit.

Gjest ingen nick
Skrevet

1) Hvilket "ideal"?

2) "mor" er ikke mer nødt å jobbe ute nå enn før, hvis man bare aksepterer samme levestandard som man hadde for 50 år siden. Hvor mange hadde TV og sydenferie da?

Med vennlig hilsen

Da vi giftet oss for 30 - 40 år siden, kunne vi ikke leve av bare en inntekt. Og det var ikke sydenferie vi trengte de ekstra pengene til. Vi hadde rett og slett ikke råd til å kjøpe sportsvogn til vårt barn. Jeg var nødt til å jobbe for at vi skulle kunne greie å betale for leilighet og ha penger til mat og klær.

Jeg liker å jobbe, så det gjør meg ingenting. Jobben jeg har er både meningsfull og spennende, synes jeg.

Gjest ingen nick
Skrevet

Hvilken idyll forbinder du med at kvinner blir bundet til kjøkkenbenken igjen?

Ingen blir bundet til kjøkkenbenken i vår moderne tidsalder. Vi har alle mulige moderne hjelpemidler, og å lage mat tar forholdsvis kort tid og krever liten innsats.

Skrevet

Da vi giftet oss for 30 - 40 år siden, kunne vi ikke leve av bare en inntekt. Og det var ikke sydenferie vi trengte de ekstra pengene til. Vi hadde rett og slett ikke råd til å kjøpe sportsvogn til vårt barn. Jeg var nødt til å jobbe for at vi skulle kunne greie å betale for leilighet og ha penger til mat og klær.

Jeg liker å jobbe, så det gjør meg ingenting. Jobben jeg har er både meningsfull og spennende, synes jeg.

Hei,

Jeg er helt enig med deg; poenget var mer at det ikke er vanskeligERE å leve på én inntekt nå enn før, bare at levestandarden må være som for "50 år" siden, og det er det få som er villige til å akseptere i dag.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, det synes jeg er gammeldags.

Forøvrig har da damer alltid jobbet. Det var kun i de øverste sosiale lag de _ikke_ jobbet, og muligens en periode i forrige århundre i middelklassen.

I min familie har alltid både mødrene og fedrene jobbet. Det har vært helt nødvendig for å overleve.

Gjest segunda
Skrevet

Ingen blir bundet til kjøkkenbenken i vår moderne tidsalder. Vi har alle mulige moderne hjelpemidler, og å lage mat tar forholdsvis kort tid og krever liten innsats.

Å være bundet til kjøkkenbenken er et begrep og handler ikke om hvor mye tid kvinner konkret bruker til å lage mat. Å være bundet til kjøkkenbenken handler om å være underkastet og avhengig av sin mann.

Hvis det tar så kort tid å lage mat og vaske tøy med moderne hjelpemidler forstår jeg ikke helt hva kvinner skal gjøre hele dagen hjemme.

Skrevet

Gammeldags og / eller nostalgisk. Men først og fremst er du vel ute etter å provosere.

Det er en myte at alt var så mye bedre på den tiden da dette var det vanlige. Man drømmer seg tilbake til 50-tallet da barna kom hjem til ferske boller, rent hus og en mor som hjalp dem med leksene og lagde middag slik at alt var prikkfritt til far ble mottatt som en konge etter endt arbeidsdag.

Spør de som vokste opp med en far som ikke var noen stødig familiemann, f.eks. en som drakk eller som stakk av etter en stund, hvor idyllisk barndommen deres var. Husker du Fred fra "Beatles", hvis du har lest den? Eller Oliver fra Vestlys serie om Ole Aleksander?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...