Gå til innhold

Trampoline, dårlige erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca
Skrevet

Ungene elsker naboenes trampoline. Det eneste de vil er å hoppe, hoppe og hoppe - og slukner som lys når kvelden er her ;-)

Vi lurer litt på å rett og slett skaffe oss en selv. Men kjenner til alvorlige trampolineulykker, slik at vi blir litt skeptiske til om det er å be om trøbbel.

Hva sier dere, genialt eller trøblete?

Gjest FruH
Skrevet

Vi har en på 4 m i hagen og er kjempefornøyd. Er tumleplass for egne barn med venner. Bare husk på vektbegrensing , er som regel 100 kg, slik at ikke mer enn to hopper om gangen, og sikkerhetsnett.

Skrevet

Her klarer ikke jeg å være subjektiv, men jeg kjenner to som har brukket nakken på trampoline og det har skremt meg så mine unger har ikke fått lov. Ikke den regelen jeg har håndhevet mest, men de har i hvert fall aldri gjort det så jeg har sett på.

Skrevet

Det er en risiko da flere har omkommet ved bruk av trampoline. Et sikkerhetsnett er en betryggelse å bruke.

Gjest verinoca
Skrevet

Her klarer ikke jeg å være subjektiv, men jeg kjenner to som har brukket nakken på trampoline og det har skremt meg så mine unger har ikke fått lov. Ikke den regelen jeg har håndhevet mest, men de har i hvert fall aldri gjort det så jeg har sett på.

Vi kjenner også noen som har brukket nakken og sluppet unna rullestolen med pur flaks. Så det setter et lite negativt fortegn på det hele.

Gjest verinoca
Skrevet

Det er en risiko da flere har omkommet ved bruk av trampoline. Et sikkerhetsnett er en betryggelse å bruke.

Vil selvgsagt kjøpe en med sikkerhetsnett, og forsøke holde kun to der inne av gangen. Men er litt redd for at det er å skape merarbeid for seg selv - stå og være trampolinevakt halve dagen. Klart man kan jo gi ungene streng beskjed så de lærer regelen selv.

Man har jo også litt mer kontroll om ungene hopper i egen hage enn hos alle andre naboer. Vi må jo holde oss i nærheten og følge med åkke som. :-)

Skrevet

Vi kjenner også noen som har brukket nakken og sluppet unna rullestolen med pur flaks. Så det setter et lite negativt fortegn på det hele.

Det har ikke de jeg kjenner gjort så det er derfor jeg er skeptisk. Men jeg skjønner jo at jeg er reddere enn normalt så derfor er jeg ikke noe streng når jeg ikke er tilstede

trollemor;o)
Skrevet

Genialt! Har hatt trampoline uten sikkerhetsnett i fem år og og ikke opplevd en eneste liten skade. Alt er jo farlig om en skal tenke slik....

trollemor;o)
Skrevet

Vil selvgsagt kjøpe en med sikkerhetsnett, og forsøke holde kun to der inne av gangen. Men er litt redd for at det er å skape merarbeid for seg selv - stå og være trampolinevakt halve dagen. Klart man kan jo gi ungene streng beskjed så de lærer regelen selv.

Man har jo også litt mer kontroll om ungene hopper i egen hage enn hos alle andre naboer. Vi må jo holde oss i nærheten og følge med åkke som. :-)

Hvor gamle er ungene?

Skrevet

Genialt. :o) Visst kan det skje ulykker, men det kan det med sykkel, ski, treklatring, fotball, slalom og alt mulig annet også.

Sett trampolina så flatt som overhodet mulig og ha sikkerhetsnett og noen enkle regler (antall på trampolina i gangen) så går det nok fint. Noen velger å grave ned trampolina slik at duken er i flukt med bakken, men husk at hullet under må være minst like høyt som beina på trampolina for duken går jo ned når man hopper på den!

Skrevet

Har lest at kun en person skal hoppe av gangen. At to eller flere hopper samtidig er ikke trygt, mener jeg!

Gjest her vil vi ikke ha tram poline
Skrevet

En jente i familien ødela håndleddet sitt og det tok mange måneder før den ble i orden igjen. Var umulig å skrive med og bruke aktivt. Hånden kunne vært ødelagt for livet ifølge legen.

Hvis du spør i helsevesenet så er statistikken slik at det er mye mer skader på trampoline enn andre sporter.

Gjest verinoca
Skrevet

Hvor gamle er ungene?

Snart 3,5 og 6. 3-åringen må naturlig nok holdes under oppsyn, og helst være alene der inne. Spørs om det er mulig å få til.

Gjest verinoca
Skrevet

Det har ikke de jeg kjenner gjort så det er derfor jeg er skeptisk. Men jeg skjønner jo at jeg er reddere enn normalt så derfor er jeg ikke noe streng når jeg ikke er tilstede

''derfor er jeg ikke noe streng når jeg ikke er tilstede''

Hehe, hadde jo vært godt gjort, i grunn ;o))

Skrevet

Trampoline er fin trening for alle. Vår eldste har problemer med balansen, men på trampolina glemmer han det og får kjempefin trening av kroppen.

Vi har sikkerhetsnett og bare unger som er omtrent like tunge samtidig. De får ikke ha leker i trampolina, som feks fotballer og hoppetau.

Det er mye som kan være farlig. Jeg kjenner flere som har blitt påkjørt, og fått alvorlige skader. Kan likevel ikke nekte ungene å være i trafikken, bare lære dem litt om det og håpe på at det går bra.

Skrevet

Å, kjempekjekt. Takk!

http://www.jumpking.no/index.cfm?id=157785

Testen jeg linket til var ganske gammel, men det var i hvert fall disse som kom best ut. Ikke de billigste, men TUV godkjenning gjør at det blir en sånn jeg kjøper dersom det blir aktuellt.

De har ovale trampoliner også. Bedre for to?

Gjest Tatjana
Skrevet

Da vi fikk trampoline opplevde jeg at "halve bygda" kom strømmende til vår hage for å hoppe. Til og med unger jeg aldri hadde sett før. Men dette var før "alle" hadde trampoline. Så vi innførte strenge regler, og jeg bestemte at kun barnas venner fikk lov å bruke den - og da bare hvis foreldrene ga dem lov. Jeg brukte et par uker på å være streng trampolinevakt den sommeren, men så gikk det seg til.

Vi har aldri hatt noen ulykker, men vi har som sagt strenge regler. Og jeg er ganske oppsatt på at de blir overholdt. For øvrig har jeg hoppet litt sjøl og det er god trim, selv om jeg blir en smule sjøsjuk av det ;-).

brilleslangen
Skrevet

Har lest at kun en person skal hoppe av gangen. At to eller flere hopper samtidig er ikke trygt, mener jeg!

Det sto anbefalt kun en av gangen på en lapp på trampolina vår da den var ny. Men i nærområdet var regelen om max tre samtidig så gjennomført at jeg ikke så noen hensikt i å prøve å ende på det.Ville neppe gått inn... Men skal de prøveseg på triks av ymse slag praktiseres regelen en av gangen...

Så langt ingen uhell hos oss..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...