Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest FruH
Skrevet

Min mor har i alle år stelt i hagen, men nå er hun dessverre borte. Og det er opp til meg å holde hagen ved like, så godt jeg kan iallefall. Hva skal jeg gjøre med rosene? Nå er det bare noe tørre pinner som står rett opp. Skal de klippes helt ned eller hva? Har prøvd å søke litt på nett, men det ble jeg ikke klokere av. Og i alle nettsider står det om klase og stilk, sommer høst osv så jeg blir bare enda mer forvirret. Aner jo ikke hva slags roser det er heller. Noen store rosa som lukter godt, noen gule og en rød. Det er litt av hvert

Gjest Elextra
Skrevet

Håper du får noen gode svar, kunne trenge noen gode rosetips selv :-)

(og - sorry - ingen tips her)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

I blader står det hvordan du skal behandle forskjellige type roser. Ikke les for mye av dem om du ikke har tenkt å bli gartner.

Beskjær dem, men ikke helt ned til jorden. Jeg gjorde der for 14 dager siden. Du bør gjøre det nå. Går så bra så:-)

Gjest FruH
Skrevet

I blader står det hvordan du skal behandle forskjellige type roser. Ikke les for mye av dem om du ikke har tenkt å bli gartner.

Beskjær dem, men ikke helt ned til jorden. Jeg gjorde der for 14 dager siden. Du bør gjøre det nå. Går så bra så:-)

''Ikke les for mye av dem om du ikke har tenkt å bli gartner.

''

He, he. Min mor var gartner. Det er derfor hagestell alltid har vært hennes hobby, og jeg har gladelig sluppet unna. Jeg har nemlig ikke arvet min mors grønne fingre. Heller min fars sorte, for i likhet med meg tok han livet av de fleste blomster han kom borti.

Hvor mye skal jeg klippe på hver busk? Eller hvor lange bør de skuddene som sitter igjen være?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''

He, he. Min mor var gartner. Det er derfor hagestell alltid har vært hennes hobby, og jeg har gladelig sluppet unna. Jeg har nemlig ikke arvet min mors grønne fingre. Heller min fars sorte, for i likhet med meg tok han livet av de fleste blomster han kom borti.

Hvor mye skal jeg klippe på hver busk? Eller hvor lange bør de skuddene som sitter igjen være?

Jeg er ingen ekspert. Jeg lot det være igjen 25-30 cm:-)

Skrevet

''

Beskjær ned til første levende knopp.

Klipp litt og litt slik at du ikke plutselig har fjernet en hel levende gren.

Lange rette grener kalles klong, og skal fjernes helt da de stjeler næring fra resten av planten.

Ino1365381263
Skrevet

Jeg har lært at rosene ikke skl skjæres før det garantert ikke er mer nattefrost.... så kanskje litt tidlig enda?? (avhengig av hvor du bor da)

Gjest Elextra
Skrevet

Beskjær ned til første levende knopp.

Klipp litt og litt slik at du ikke plutselig har fjernet en hel levende gren.

Lange rette grener kalles klong, og skal fjernes helt da de stjeler næring fra resten av planten.

Er det slik at man skal beskjære slik at det blir skrå kutteflater, og at vinkelen på gjenstående kuttflate helst ikke skal være horisontal?

Skrevet

Er det slik at man skal beskjære slik at det blir skrå kutteflater, og at vinkelen på gjenstående kuttflate helst ikke skal være horisontal?

Ja du skal kutte i vinkel ned fra knoppen.

Skrevet

De klippes bare helt ned om du synes den har blitt for stor og vanskelig å håndtere. Se etter skudd. Behold de grenene som har fine skudd og som vokser slik du ønsker at rosen skal vokse. Min erfaring er at man kan "klippe inn" de fleste grener. Klipp bort det som er dødt - brunt. Man klipper sjeldent for mye.

Skrevet

Jeg har lært at rosene ikke skl skjæres før det garantert ikke er mer nattefrost.... så kanskje litt tidlig enda?? (avhengig av hvor du bor da)

Rosene skal beskjæres når bjørka har museører :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...