Gå til innhold

Hvem er det som kjøper sååå dyrt?

Gjest jakkene

Anbefalte innlegg

Gjest jakkene

Skulle kjøpe ny vårjakke til tiåringen min her en dag.

Gikk inn i en sportsbutikk og så en veldig god og fin bergansjakke men jeg fikk omtrent sjokk når jeg så prisen. Den kostet 3 300 kr. Da var det ikke aktuelt. Jeg undres bare på hvem er det som i det hele tatt kjøper en så dyr jakke til en tiåring? Er det virkelig noen med normal inntekt som kjøper så dyre plagg til barna sine? Kunne noen av dere funnet på å kjøpe så dyrt? Evt. hva er begrunnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Bare se på Luksusfellen, så får du svar på alt.

Hehe - skulle akkurat svare det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke jakke til 3300 til meg selv engang ;-) Og i hvertfall ikke til niåringen som vokser fra den i løpet av året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løvinne71

Det kunne ikke falt meg inn å kjøpe en så dyr jakke til en 10 åring!

Ikke til meg selv engang!

I mine øyne er det ikke noen "verdi" i klær. De er jo slite og bruksgjenstander som stadig må byttes ut. - ihvertfall til barn!

Men det finnes faktisk mange folk med veldig mye penger.

Og det finnes folk som vurderer status utifra dyre merkeklær - og dermed kjøper det selvom de ikke har råd...

Luksusfellen er et glimrende eksempel på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg kjøpte ny vårjakke til min 11-åring i forrige uke - ei flott Skogstad soft-shell jakke, til 200 kr :-)

Den var riktignok satt ned fra ca 500 kr - så det var et kupp :-)

Men - jeg er enig med deg - synes det er helt vilt med så høye priser for barneklær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Nei, det ville jeg ikke betalt for en jakke som kan brukes i 1 år eller 2.

Kan ikke huske at jeg noen gang har kjøpt en så dyr jakke til meg selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig vårjakke - nei, ikke planer. Ligger stort sett på 2-500,- og prøver å utnytte salg i både sportsbutikker og Lindex/Cubus. Fix fra Lindex er faktisk veldig bra!

Sportsklær - der har vi spandert ganske dyre skiklær på guttungen og oss selv, ungene kjører aktivt alpint. Har handla Phenix-dresser til størstemann og oss voksne, mens lillesøstra arver. handler forøvrig også dette på salg, evt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Bare se på Luksusfellen, så får du svar på alt.

Hehe, det tenkte jeg også på, særlig på innslaget som ble omtalt her på DOL for en uke eller to siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det har jeg også lurt på når jeg er ute etter klær til barna.

Jeg er blant de som enkelte ganger har kjøpt Reimajakker og -dresser. Tror en Reimajakke kostet noe sånt som 800-900, og jeg følte det var nær smertegrensen når det gjalt barneklær!

Jeg kunne kanskje vurdert en jakke til meg selv til den prisen om det f.eks. gjalt høyfjellsutstyr, og jeg var på strabasiøse turer (hvilket jeg ikke er for tiden, lite kompatibelt med små barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandolaika

Jeg kjøper ikke så dyre klær hverken til meg selv eller til barna. Jeg ville ikke gitt mer enn max 500 kr. for en vårjakke til et barn på 10 år.

Jeg skulle kjøpe joggesko til minste på 7 her nettopp. Fikk helt sjokk jeg, 500-600 kr. for et par joggesko var ikke uvanlig. Hos meg går grensa der på rundt 300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandolaika

I mine øyne er det ikke noen "verdi" i klær. De er jo slite og bruksgjenstander som stadig må byttes ut. - ihvertfall til barn!

Og det finnes folk som vurderer status utifra dyre merkeklær - og dermed kjøper det selvom de ikke har råd...

"I mine øyne er det ikke noen "verdi" i klær. De er jo slite og bruksgjenstander som stadig må byttes ut. - ihvertfall til barn!"

Helt enig med deg. Hvor mye bedre kan en vårjakke til 3000 kr. være enn en til 500 kr. liksom? Kan umulig være verdt det.

Hadde jeg hatt så mye penger at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av dem, så kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jubalong70

Jeg er helt enig med det. Synes det samme om Reima-dresser som folk betaler nærmere 2000,- for småbarn... (Veldig lite dol-korrekt nå...)

Vi er av dem som nok kunne hatt råd til å kjøpe slike klær, men det kunne ikke falle meg inn å gjøre det likevel. Som noen andre sier, det er jo ikke noe "verdi" i klær. Og særlig ingen verdi i barneklær. De vokser jo ut av dem i løpet av et par sesonger (eller fortere).

Jeg kjøper heller ikke slike dyre klær til meg selv. Har ei Bergans jakke som jeg betalte 2000,- for. Synes det var sinnsykt dyrt, men bruker jakka MYE hele året. Og jeg kommer ikke til å vokse ut av den ;)

Jeg ser at det er mange som kjøper dyre merkeklær til ungene som går på skolen vår. Jeg vet at det i noen klasser er tendenser til mobbing pga merker (altså mobbing av elever som ikke har visse merker på klærne), og det må jeg si jeg synes er forkastelig!

Det kan virke som om endel foreldre oppdrar ungene sine til å bli fantastiske kandidater for "Luksusfellen" og lignende programmer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg kjøper ikke så dyre klær hverken til meg selv eller til barna. Jeg ville ikke gitt mer enn max 500 kr. for en vårjakke til et barn på 10 år.

Jeg skulle kjøpe joggesko til minste på 7 her nettopp. Fikk helt sjokk jeg, 500-600 kr. for et par joggesko var ikke uvanlig. Hos meg går grensa der på rundt 300 kr.

Vi kjøper heller ikke dyre klær til ungene, egentlig ikke til oss voksne heller. Men vi har alltid kjøpt relativt dyre sko til ungene, og også oss selv, men vi selv har jo så klart skoenen lenger enn barna. Kjøpte joggesko til sønnen min i forrige uke, de kostet 699,- og er nok ofte det vi havner på i sko til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Nei, så dyr jakke får ikke guttungen av meg. Unntaket på dyre klær, er dersom han er aktivt med på noe som krever det, så jeg har kjøpt relativt dyre fjellsko til han, siden vi har støl.

Jeg kjenner noen som er veldig opptatt av merket, både folk som har god økonomi, og dem som ikke har det. Jeg har aldri helt forstått det, men så er jeg heller ikke opptatt det. Jeg er opptatt av at det skal være behagelige og bruksvennlige klær, innenfor en OK pris. Vi har jo bare ett barn, så her kan det ikke gå videre til nestemann heller.

Selv har jeg kjøpt meg bergansjakker, og betalt endel. Har kjøpt fjorårets modell og spart litt slik. Jeg bruker jo jakkene mine i åresvis, så det er ikke noe jeg kjøper hver sesong akkurat.

Så lenge det er rimeligere varer, som er gode, kjøper jeg heller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

De fleste med det jeg antar du kaller normal inntekt vil ikke ta seg råd til så dyr jakke til et barn. Det må noen med langt over de grensene som kalles normalinntekter som jeg ville kanskje heller kalle gjennomsnittsinntekter.

Det finnes noen som har så mye penger at det spiller ingen rolle om jakken koster 300 eller 3000 kroner. Det er nok derfor slike plagg blir produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Kunne noen av dere funnet på å kjøpe så dyrt? '' *rister på hodet*

Nei, det er for dyrt. Jeg har betalt drøye 1000-lappen for ei jakke, men det er ei skikkelig vinterjakke. Det synes jeg var skrekkelig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var veldig mye. Så jeg holder meg til Helly Hansen. Flotte jakker/buksertil mer normale priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg kjøper innimellom så dyre klær til meg selv. Jeg har f.eks kjøpt meg skikkelig skiklær, og de kostet 3-5.000 per del.

Men; jeg er en del ute i fjellet, og trenger ordentlig klær til det. Dessuten er det noen år siden jeg sluttet å vokse, så de plaggene jeg investerte i for tre år siden holder fortsatt. Nå ser jeg at det begynner å bli slitt enkelte steder (bla på knærne, står på snowboard), men jeg tror jeg skal klare å passere fem sesonger.

Da er ikke 4.000 kroner så mye lenger, når jeg har vært varm og tørr hele tiden :)

Men til Billa? ALDRI! Hun skal få når hun slutter å (for)bruke to størrelser i sesongen. Før det får hun klare seg med det som er varmt og tørt i de alle fleste tilfeller, og tåler å bli brukt av et aktivt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...