Gå til innhold

Hoste i en uke

Speak

Anbefalte innlegg

Snuppa på 10 har hosta i en uke nå. Vært hjemme fra skolen og stort sett ligget på sofaen.

Vi var hos legen på torsdag og fikk Efedrin, men det fungerer tydeligvis ikke.

Så jeg etterlyser noen gode råd. Hva gjør jeg for å bli kvitt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du får henne til å drikke kamille-te, så er det et at de få kjerringrådene jeg praktiserer med godt utbytte selv. Det er visstnok noe i kamille-teen som virker svært hostestillende.

Hoster hun opp slim eller har hun kun tørrhoste? Dersom det er tørrhoste, så hadde jeg kanskje lurt på om hun reagerte på pollen.

Stusset forøvrig på at det jeg antok var en usedvanlig langvarig vårdugnad...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan demper hosten.

Hosting irriterer, irritasjon gir lettere infeksjon, infeksjon fører til hosting...

Gi henne også rikelig med drikke, gjerne på flaske og få henne til å drikke små hyppige slurker. For henne med halsdrops som demper hosten. Oppmunter henne til å gjøre hva hun kan for å la være å hoste. Drikk, halsdrops, tenk på noe annet osv...

God bedring!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Bare en ting som slo meg: Det kan ikke være allergi? Det er kraftig spredning av bjørkepollen her i Oslo om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

filiokus81

Jeg ville tatt henne med tilbake til legen. Når det er såpass langvarig skader det ikke å utelukke bakteriell infeksjon, det lar seg jo godt behandle med antibiotika.

I forhold til hosten i seg selv er det vesentlig om den er produktiv (altså om det kommer opp slim) eller ikke. Er det produktiv gir du henne noe slimløsende, er det tørrhoste kan hun få hostedempende. Spør på apoteket, de kan hjelpe deg der :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruH

Mannen hoster på tredje uka nå. Hoster så han brekker seg innimellom. Han har vært hos legen og fikk beskjed om virus, så må bare vente til det gir seg. Han fikk noe hostedempende på resept, som hjelper litt. Tror det er noe som går nå for flere kolleger har det også på samme måten. Krysser fingrene for at jeg slipper unna. Pleier ikke å bli forkjøla, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt henne med tilbake til legen. Når det er såpass langvarig skader det ikke å utelukke bakteriell infeksjon, det lar seg jo godt behandle med antibiotika.

I forhold til hosten i seg selv er det vesentlig om den er produktiv (altså om det kommer opp slim) eller ikke. Er det produktiv gir du henne noe slimløsende, er det tørrhoste kan hun få hostedempende. Spør på apoteket, de kan hjelpe deg der :o)

Reseptfri hostedempende hostesaft hadde ingen virkning. Tok ny tur til legvakta i går kveld og fikk Cosylan. Erfaringen er at den hjelper raskt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting som slo meg: Det kan ikke være allergi? Det er kraftig spredning av bjørkepollen her i Oslo om dagen.

Jeg har tenkt tanken, men symptomene stemmer veldig bra med forkjølelse.

(Startet med feber, lett hoste og masse snørr. Gått over i tørrhoste. Veldig slækk hele tiden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan demper hosten.

Hosting irriterer, irritasjon gir lettere infeksjon, infeksjon fører til hosting...

Gi henne også rikelig med drikke, gjerne på flaske og få henne til å drikke små hyppige slurker. For henne med halsdrops som demper hosten. Oppmunter henne til å gjøre hva hun kan for å la være å hoste. Drikk, halsdrops, tenk på noe annet osv...

God bedring!

mvh

Var på legevakta i går og fikk Cosylan. Men "problemet" med denne hostesaften er at det kan samle seg slim i lungene (fordi man ikke hoster det opp) og det kan føre til lungebetennelse.

Men den blir kjøpt inn i dag så får vi håpe at det hjelper:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får henne til å drikke kamille-te, så er det et at de få kjerringrådene jeg praktiserer med godt utbytte selv. Det er visstnok noe i kamille-teen som virker svært hostestillende.

Hoster hun opp slim eller har hun kun tørrhoste? Dersom det er tørrhoste, så hadde jeg kanskje lurt på om hun reagerte på pollen.

Stusset forøvrig på at det jeg antok var en usedvanlig langvarig vårdugnad...*s*

Ser at de har endret overskriften min nå *ler*

Det er tørrhoste.

Fikk Cosylan på legevakta i går, så da blir det nok bedre. Men jeg skal kjøpe med Kamomillete i dag også. Ho er glad i te, så det går nok bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på legevakta i går og fikk Cosylan. Men "problemet" med denne hostesaften er at det kan samle seg slim i lungene (fordi man ikke hoster det opp) og det kan føre til lungebetennelse.

Men den blir kjøpt inn i dag så får vi håpe at det hjelper:-)

Slim hoster man stort sett opp okke som.

Cosylan demper irritasjonshosten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slim hoster man stort sett opp okke som.

Cosylan demper irritasjonshosten.

mvh

Cosylan har fungert strålende tidligere. Men jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk når jeg fikk greie på at det kunne føre til lungebetennelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan har fungert strålende tidligere. Men jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk når jeg fikk greie på at det kunne føre til lungebetennelse....

Slikt kan man jo bli skeptisk av. Fikk du vite noe om hvor stor faren for lungebetennelse er, og hvorfor det gir økt fare?

Min er erfaring er at slim hoster jeg opp. Det er i veien. Cosylan demper stort sett bare den unyttige hosten.

Legen ville nok ikke skrevet det ut om h*n mente det var stor fare for å utvikle lungebetennelse.

Fortsatt god bedring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slikt kan man jo bli skeptisk av. Fikk du vite noe om hvor stor faren for lungebetennelse er, og hvorfor det gir økt fare?

Min er erfaring er at slim hoster jeg opp. Det er i veien. Cosylan demper stort sett bare den unyttige hosten.

Legen ville nok ikke skrevet det ut om h*n mente det var stor fare for å utvikle lungebetennelse.

Fortsatt god bedring.

mvh

De to legene som var på legevakta på vår første tur fortalte dette. Grunnen var at man stopper å hoste, og at slimet (?) da ikke kommer opp og legger seg i lungene i stedet.

De sa ikke noe om hvor stor sannsynlighet det var.

Neste gang var det en ny lege, og ha skrev ut Cosylan uten at jeg spurte.

Ho hoster fortsatt, men har jo bare brukt denne 1 døgn nå. Så nå må det jo bli bedre snart da!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamillete gikk ned på høykant. Ho syntes den var kjempegod. Vet ikke den virker bedre enn andre te-typer, men ho var fornøyd i hvert fall:-)

Varmt er tydeligvis lindrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to legene som var på legevakta på vår første tur fortalte dette. Grunnen var at man stopper å hoste, og at slimet (?) da ikke kommer opp og legger seg i lungene i stedet.

De sa ikke noe om hvor stor sannsynlighet det var.

Neste gang var det en ny lege, og ha skrev ut Cosylan uten at jeg spurte.

Ho hoster fortsatt, men har jo bare brukt denne 1 døgn nå. Så nå må det jo bli bedre snart da!!!!

Ja, håper virkelig hun blir bra snart.

Vår fastlege skriver forresten ut Cosylan uten å blunke. (Han vet vi ikke drikker det som saft, da.)

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamillete gikk ned på høykant. Ho syntes den var kjempegod. Vet ikke den virker bedre enn andre te-typer, men ho var fornøyd i hvert fall:-)

Varmt er tydeligvis lindrende.

Så bra at hun likte kamillete:-) I følge den legen som i sin tid anbefalte det til meg, så skal det være et bestemt virkningsstoff i teen som virker hostedempende - men jeg har aldri lest noe om dette.

Håper hun snart blir helt bra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at hun likte kamillete:-) I følge den legen som i sin tid anbefalte det til meg, så skal det være et bestemt virkningsstoff i teen som virker hostedempende - men jeg har aldri lest noe om dette.

Håper hun snart blir helt bra igjen!

Urter kan ha en del positive virkninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...