Gå til innhold

Elektronisk reisekort i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest gert ert
Skrevet

Jeg bruker i dag papirbilletter som stemples en gang pr mnd. Det kjøres hard på at man skal benytte det nye systemet med elektroniske reisekort, men i følge han som driver kiosken der jeg vanligvis handler mnd-kort så må man registrere kortet for hver eneste reise.

Er det noen som har kjennskap til dette? Må man scanne kortet før hver reise, og hva skjer dersom man ikke har gjort det(selv om man har betalt)? Hvis man registrere hver eneste reise så ser jeg ingen fordeler med det elektroniske opplegget, ihvertfall ikke for oss reisende.

Skrevet

på bussen må du det, men tror ikke du må det på toget så vidt jeg vet..

jeg har også papirbilletten, og vil ha det så lenge jeg kan :)

Gjest verinoca
Skrevet

Flexuskortet mener du?

Jeg "bipper" det mot leseren bare når jeg må, dvs når jeg går på vanlige busser og må passere sjåføren. Gjør det ikke på bane, trikk eller leddbuss.

Synes ikke de behøver all denne informasjonen om meg, det spiller ingen rolle så lenge kortet er aktivert.

Gjest gert ert
Skrevet

Flexuskortet mener du?

Jeg "bipper" det mot leseren bare når jeg må, dvs når jeg går på vanlige busser og må passere sjåføren. Gjør det ikke på bane, trikk eller leddbuss.

Synes ikke de behøver all denne informasjonen om meg, det spiller ingen rolle så lenge kortet er aktivert.

Ja, det er vel flexus jeg mener. Så man trenger ikke å registrere hver eneste reise uten å risikere å få bot.

Gjest verinoca
Skrevet

Ja, det er vel flexus jeg mener. Så man trenger ikke å registrere hver eneste reise uten å risikere å få bot.

Nei, jeg skjønner ikke hvordan de skal se at du ikke har registrert sist reise.

Det eneste som kommer opp i displayet er dato og klokkeslett for når gyldigheten utløper.

Skjønner at det blir enklere for dem om alle går over til dette de sparer penger på å trykke opp papirbilletter og distribusjon gjennom kiosker osv. Men jeg er imot at de skal registrere hvor vi beveger oss, så derfor "bipper" jeg bare når jeg må. .-)

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2746968.ece

Det er en databrikke i kortet. Men foreløpig(?) er bare den konstante valideringen ønsket av statistiske hensyn.

Det er imidlertid mange som har fått bot fordi kortet har vært utløpt, men brukeren har oversett dette ved valideringen. Mange at automatene er slitt og viser uklar informasjon. Pass på at det ikke gjelder en måned, men 30 dager.

Gjest verinoca
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2746968.ece

Det er en databrikke i kortet. Men foreløpig(?) er bare den konstante valideringen ønsket av statistiske hensyn.

Det er imidlertid mange som har fått bot fordi kortet har vært utløpt, men brukeren har oversett dette ved valideringen. Mange at automatene er slitt og viser uklar informasjon. Pass på at det ikke gjelder en måned, men 30 dager.

''Det er imidlertid mange som har fått bot fordi kortet har vært utløpt, men brukeren har oversett dette ved valideringen.''

Dette skjønte jeg ikke helt - ved første validering etter utløp vil kortet helt automatisk laste inn nye 30 dager.

Det som imidlertid kan være mulig, er å la være å aktivere de nye 30 dagene. Men dette vil oppdages ved en kontroll, da utløpsklokkeslettet vil være identisk som ved sjekk, + 30 dager.

Skrevet

''Det er imidlertid mange som har fått bot fordi kortet har vært utløpt, men brukeren har oversett dette ved valideringen.''

Dette skjønte jeg ikke helt - ved første validering etter utløp vil kortet helt automatisk laste inn nye 30 dager.

Det som imidlertid kan være mulig, er å la være å aktivere de nye 30 dagene. Men dette vil oppdages ved en kontroll, da utløpsklokkeslettet vil være identisk som ved sjekk, + 30 dager.

Jeg har bare hørt at flere har fått problemer ved kontroll, etter at de har _trodd_ de har validert slik de skulle, men oversett et eller annet. Men dette kan også skyldes startvansker hos kontrollørene.

Hvis du søker på nettet, finner du flere historier om folks erfaringer med kontroll av Flexus. Men de er jo svært subjektive.

Gjest hoppla
Skrevet

Poenget med dette systemet er vel ikke bare at det skal være fordeler for de reisende. Det er ingen selvfølge at man skal kunne hoppe på buss, trikk og t-bane uten å vise billett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...