Gå til innhold

lettvint mat

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Neste uke får jeg besøk fra utlandet. De blir bare en dag i Oslo, og jeg tenker å vise dem rundt i Oslo først før jeg tar dem med hjem. Jeg vil gjerne servere reker og hvitvin, men sannsynligvis har de aldri smakt det før så jeg har lyst å ha flere alternativer. Jeg tenkte spekemat, men da passer ikke hvitvin til. Krabbe? Kald laks? Ost?

Det kan ikke ta lang tid. Jeg vil bare plukke maten ut av kjøleskapet når vi kommer hjem.

Skrevet

Et lite tips: nå aner ikke jeg hvilken "type" mennesker du har invitert, men det er ikke alle som er vant med at maten kommer "innpakket", slik som reker og krabber. Det kan ta lang tid for dem å komme seg over sjokket! ;-)

Med vennlig hilsen

filiokus81
Skrevet

Røkelaks med eggerøre?

Støttes!

Gjest segunda
Skrevet

Et lite tips: nå aner ikke jeg hvilken "type" mennesker du har invitert, men det er ikke alle som er vant med at maten kommer "innpakket", slik som reker og krabber. Det kan ta lang tid for dem å komme seg over sjokket! ;-)

Med vennlig hilsen

De er vant til litt av hvert, og jeg er ikke redd for "sjokket";-) Det jeg ikke vet er om de liker smaken og derfor vil jeg ha flere alternativer uten å bruke for mye tid på det.

Gjest segunda
Skrevet

Røkelaks med eggerøre?

Takk for tips;-) Har vært innpå tanken.

Gjest Elextra
Skrevet

De fleste har vel smakt reker, men mange utlendinger har ikke fått reker servert med skallet på ;).

I Normandie og Bretagne spiser de småreker (annen type enn de norske) med hode og skallet på.... må innrømme at jeg ikke er så begeistret for akkurat det.

Gjest liker å være anonym
Skrevet

Røkelaks med eggerøre?

Og litt spekeskinke som variasjon. Mmmm...

Persille1365381127
Skrevet

Spekemat går egentlig helt greit det, og da kan du ha røkelaks & eggerøre også :)

Om du har tid til å lage noe på forhånd kan du lage lakseruller; smør philadelphia på lompe eller lefse, legg på røkelaks i skiver, strø over fersk dill og sitronpepper - og rull sammen. Del i passe biter :)

Gjest segunda
Skrevet

Spekemat går egentlig helt greit det, og da kan du ha røkelaks & eggerøre også :)

Om du har tid til å lage noe på forhånd kan du lage lakseruller; smør philadelphia på lompe eller lefse, legg på røkelaks i skiver, strø over fersk dill og sitronpepper - og rull sammen. Del i passe biter :)

Takk for tips. Dette er spennende. Det går vel an å lage det kvelden før og ha det klart i kjøleskapet?

Skrevet

Lag små snitter m/laks/eggerøre, kjøttpålegg etc. Evt. lag noe liknende med lefse m/pålegg i porsjonsbiter m/coctailpinne.

mariaflyfly
Skrevet

Takk for tips. Dette er spennende. Det går vel an å lage det kvelden før og ha det klart i kjøleskapet?

Den blir bare bedre hvis den får en natt i kjøleskapet pakka inn i tett plast. Så venter du med å dele opp i biter til rett før servering.

Jeg lager også slike, da bytter jeg ut dillen med finhakka rødløk, for jeg liker ikke dill.. ;)

Persille1365381127
Skrevet

Jada, det går helt fint. Jeg har spist dem både to og tre dager etter dagen de har blitt servert også. Bare du oppbevarer dem kaldt og under plast så holder de seg fint :)

Jeg synes det er godt med sashimi også, eller salma-laks - og litt Soyasaus dryppet over. Ellers alt likt.

Skrevet

''Jeg tenkte spekemat, men da passer ikke hvitvin til.''

Hvorfor MÅ det være hvitvin til den lettvinte maten, da?

Og dessuten: Noen mener jo at hvitvin går utmerket til spekemat:

''Hva drikker vi til spekematen?

Øl er det tradisjonelle svaret. Og øl er alltid godt og leskende til spekemat. Men det finnes mer eksperimentelle forslag, som også funker bra: ”Lettere hvite viner skal du prøve til spekemat,” sier Christer Berens til Matprat.

”Gjerne italienske. Saltet tar bort syrligheten, så dette blir en deilig syntese. Ellers er også musserende vin å anbefale, men et hett tips er sherry! Sherry og spekemat; det er godt det!” forteller Christer Berens til Matprat. ''

http://www.matogdrikke.no/content/view/4105/10296/

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg tenkte spekemat, men da passer ikke hvitvin til.''

Hvorfor MÅ det være hvitvin til den lettvinte maten, da?

Og dessuten: Noen mener jo at hvitvin går utmerket til spekemat:

''Hva drikker vi til spekematen?

Øl er det tradisjonelle svaret. Og øl er alltid godt og leskende til spekemat. Men det finnes mer eksperimentelle forslag, som også funker bra: ”Lettere hvite viner skal du prøve til spekemat,” sier Christer Berens til Matprat.

”Gjerne italienske. Saltet tar bort syrligheten, så dette blir en deilig syntese. Ellers er også musserende vin å anbefale, men et hett tips er sherry! Sherry og spekemat; det er godt det!” forteller Christer Berens til Matprat. ''

http://www.matogdrikke.no/content/view/4105/10296/

Jeg skal ha hvitvin fordi rekene er det viktigste på bordet. Hvis noen ber om øl så skal det finnes i kjøleskapet. Takk for tips skal lese mer om hvitvin og spekemat....

Skrevet

Jeg skal ha hvitvin fordi rekene er det viktigste på bordet. Hvis noen ber om øl så skal det finnes i kjøleskapet. Takk for tips skal lese mer om hvitvin og spekemat....

Å sånn ja:-) Trodde du skulle ha rekene én dag og 'noe annet lettvint' en annen dag :-)

Gjest segunda
Skrevet

Å sånn ja:-) Trodde du skulle ha rekene én dag og 'noe annet lettvint' en annen dag :-)

Neida de blir bare en dag og rekene skal de smake som noe spesielt norsk, men jeg vil ha flere alternativer siden jeg ikke vet om de liker rekene.

Kanskje liker de ingenting, men det får bli deres problem.-)

Gjest prust
Skrevet

Den blir bare bedre hvis den får en natt i kjøleskapet pakka inn i tett plast. Så venter du med å dele opp i biter til rett før servering.

Jeg lager også slike, da bytter jeg ut dillen med finhakka rødløk, for jeg liker ikke dill.. ;)

Liker du ikke dill?

Hmmmm - skuff.

Dill minner meg om barndommens sommere i Sverige - når vi fikk smörgåstårta :-)))))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...