Gå til innhold

Ingen 17. mai feiring i barnehagen!

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg er skikkelig skuffet over barnehagen vår, og er sjeleglad for at vi nå bare har knappe 2 mnd igjen med barnehagebarn.

Det har vært mange ting, men i dag toppet det seg for meg da jeg fikk vite at det ikke blir noen 17. mai feiring i barnehagen i år :-(

Så lenge vi har hatt barn i barnehagen (i 10 år), så har barnehagene alltid gått i tog siste hverdag før 17. mai - korpset har kommet og spilt, og mange foreldre, besteforeldre og naboer har stått langs ruta der alle bydelens barnehager går i langt tog.

I år er jo siste vanlige hverdag før 17. mai onsdag 12., og det var i folkge barnehagen altfor lenge før hoveddagen....

Skikkelig kjipt. De forsvarer det med at det skal settes opp et barnehagetog på skolen på 17. mai, samtidig med det lokale arrangementet som skal være der, men det blir jo noe helt annet. Vanligvis er det fest og glede på barnehagen en dag eller tre før, og så følger barnehagebarna med på lasset på det skolebarna gjør på selve dagen....

Åååååååååhhhhrrgghhhh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er barnehagen stengt fredag 14., da?

Jeg kan være litt enig i at onsdag 12. er i tidligste laget. Men de kunne jo gjort _noe_ allikevel. Dessuten synes jeg de skulle gjort et eller annet for de (få?) barna som kommer i barnehagen fredag 14. Kanskje ikke tatt noe som de andre syntes det var tragisk å gå glipp av, men et eller annet koselig.

Samtidig synes jeg det er positivt at det skjer noe for barna under skolealder i felles regi også. Det er altfor mange steder (f.eks. i vår del av byen) at de ikke får være med på noe som helst før de går på skolen.

Hvis dette er en av flere ting som har "gått nedover" i barnehagen deres, skjønner jeg at du er skuffet. Men epoken er snart over, tydeligvis? Det er rart etter så mange år. Vi forholdt oss til samme barnehage i årene 92 - 97 og 2000 - 05 og kommer alltid til å betrakte den som "vår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå vet jo ikke jeg mye om hva det ellers har vært i barnehagen, men skjønner ikke at akkurat dette var så mye å bære seg over. Blir jo tidlig å feire 12. mai...

Men så har barna (eller jeg) aldri vært spesielt opptatt av 17-mai-feiringen i barnehagen (selv om de jo syntes alt som ligner på fest er gøy). Skjønner det har vært gjort mer ut av denne barnehage-17. mai'en hos dere enn hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...er dette så ille...? Hva er poenget med 17.mai-tog på 12. eller 14.mai? Jeg for min del har aldri skjønt at barnehagene skal ha 17.mai tog før selve dagen----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Her er jeg helt på linje med barnehagen deres: Synes det er noe skikkelig tull med "17.mai-feriring" den 12.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Her er jeg helt på linje med barnehagen deres: Synes det er noe skikkelig tull med "17.mai-feriring" den 12.mai.

Tull med 17maifeiring 12 mai ja..... helt enig

....samme med luciafeiring den 11 eller 14 desember... I vår barnehage harde aldri hatt 17-maifeiring... De pynter med flagg evt lager 17mai-sløyfe eller noe, men det er alt...

Og hvis luciadagen13 desember faller på en dag det ikke er barnehagedag, blir det heller ingen luciafeiring i barnehagen. Synes det er helt greit jeg...

Ting får skje den dagen det skal skje og ferdig med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss skal de ha en feiring 12. mai og det stod på planen allerede da barnehagen åpnet i august! Trodde det var slik overalt, jeg. Det er det lokale skolekorpset og flere barnehager i området som går sammen i et lite tog.

Barna pynter seg litt og har med flagg, også er det leker og pølser og kake/is i barnehagen etterpå.

Dette er noe barna virkelig ser frem til, og det er jo kjempestas å gå i tog med barnehagen og se folk langs ruta stå med flagg og hilse og se på! Jeg prøver å få med meg dette, og ser at det er mange hjemmeværende med små barn, pensjonister, besteforeldre og noen foreldre som står langsmed ruta.

Jeg hadde også syntes det var leit om dette ble kuttet ut et år som jeg hadde hatt barnehagebarn.

Men, du får bare bite det i deg, og fokusere på det positive med at hun likevel får gått i tog på selveste 17. mai...

Tror nok det er slik jeg ville ha tenkt. Og siden det er siste året hun går i barnehage, hadde jeg ikke giddet å bry meg med å ta det opp heller..

Vær glad til for at du snart er ferdig med barnehagetiden. Jeg må si jeg gleder meg til min yngste begynner på skole om 2 år, da har vi hatt barn i barnehage i 13 år sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Skjønner i grunn godt at de synes det er for tidlig å gå i 17. mai tog 12. mai da.

I barnehagen mine barn gikk har det aldri vært noe tog før 17. mai, men barnehagen har vært med å gått i toget 17. mai. Da må vi foreldre være med i toget så klart. Og det har da vært koselig.

Men husker fra mine år i skolekorpset, da hadde vi tog sammen med skolen og barnehagene i bydelen siste hverdag før 17. mai. Hvor vi også var innom sykehjemmet og spilte for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt de kunne gått et øvelsestog for de minste den 12. mai selv om det er tidlig..

Håper de skl gå i podens barnehage, for vi er i utlandet på 17. mai i fjor, så blir egentlig ingen feiring på oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen som dattera mi gikk i, hadde de aldri 17. mai-feiring. Visste ikke at det var vanlig å ha i barnehager?

Helt greit, syns jeg. Barna kommer uansett til å få sin dose med 17. mai-feringer i løpet av skoleårene ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva med i år

Synes godt de kunne gått et øvelsestog for de minste den 12. mai selv om det er tidlig..

Håper de skl gå i podens barnehage, for vi er i utlandet på 17. mai i fjor, så blir egentlig ingen feiring på oss..

''for vi er i utlandet på 17. mai i fjor''

Hehe - i år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg til min 4-åring feirer de aldri 17.mai.

I bhg hvor jeg jobber, pleier vi å gå i tog (men jeg synes det er stusselig, for vi har ingen musikk) og ha leker og pølser og is etterpå. I år dropper vi toget (det synes jeg er like greit, som sagt - grunnen er at det er så lenge før 17.mai). Men vi skal ha "mai-leker" da - onsdag den 12! Så HELT droppet blir det ikke, selvom det blir annerledes.

Ser ikke helt hvorfor det skulle være krise å droppe det heller. Som sagt, det er mange bhg'er som overhodet ikke markerer noe særlig (annet enn å snakke om det så klart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Er det ikke litt rart å feire 17. mai den 12.? Det pleier jo å være den 17. liksom...

I barnehagene der våre barn har gått, har de aldri feiret 17. mai på andre dager. Men barnehagene har egne faner i det ordinære 17. mai-toget, og vi har alltid gått der sammen med ungene. Jeg kan ikke helt si at jeg synes det er en mindreverdig feiring å markere 17. mai den 17...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puttelulle

Hm... Denne frustrasjonen må jeg bare medgi at jeg overhodet ikke skjønner...

Våre 3 barn har alle gått i barnehage, og det har da aldri værtdnoe tog før den 17.!?!?! Men barnehagen har fane i det ordinære toget, da....

Gå i tog den 12. synes jeg ingenting om, iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke enig med deg

Det blir det ikke her heller, og det synes jeg er helt riktig.

17.mai er på mandag. 14.mai er planleggingsdag, dagen før er helligdag. Er måte på hvor lenge på forhånd dagen skal lissom-feires.

Ungene får jo gå i tog og kose seg på 17.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hos oss skal de ha en feiring 12. mai og det stod på planen allerede da barnehagen åpnet i august! Trodde det var slik overalt, jeg. Det er det lokale skolekorpset og flere barnehager i området som går sammen i et lite tog.

Barna pynter seg litt og har med flagg, også er det leker og pølser og kake/is i barnehagen etterpå.

Dette er noe barna virkelig ser frem til, og det er jo kjempestas å gå i tog med barnehagen og se folk langs ruta stå med flagg og hilse og se på! Jeg prøver å få med meg dette, og ser at det er mange hjemmeværende med små barn, pensjonister, besteforeldre og noen foreldre som står langsmed ruta.

Jeg hadde også syntes det var leit om dette ble kuttet ut et år som jeg hadde hatt barnehagebarn.

Men, du får bare bite det i deg, og fokusere på det positive med at hun likevel får gått i tog på selveste 17. mai...

Tror nok det er slik jeg ville ha tenkt. Og siden det er siste året hun går i barnehage, hadde jeg ikke giddet å bry meg med å ta det opp heller..

Vær glad til for at du snart er ferdig med barnehagetiden. Jeg må si jeg gleder meg til min yngste begynner på skole om 2 år, da har vi hatt barn i barnehage i 13 år sammenhengende.

Du beskriver veldig godt den tradisjonen vi har hatt i alle de tre barnehagene vi har hatt barna våre i. KJempekoselig opplegg for både voksne og barn!

Jeg synes det er trist at dette forsvinner - men ser at du er en av de få her som skjønner hva jeg mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Takk for mange svar.

Ser til min forbauselse at det er få her som har hatt denne tradisjonen i barnehagen, eller som skjønner at dette er noe å savne...

Jeg er ikke i mot enhver forandring, men å kutte ut en tradisjon som fungerer godt, synes jeg er helt på trynet.

Jeg husker da godt da jeg gikk i barnehage på 70-tallet, at vi gikk i tog 16. mai med korpset foran og ivrige foreldre og naboer som så på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del fikk kultursjokk da jeg kom fra et sted hvor barnehagene gikk i barnetoget på 17. mai, til et sted hvor de feiret "liksom 17-mai" for barnehagebarna noen dager før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du blir frustrert selv om det ikke er livet om å gjøre. Begrunnelsen var skikkelig tynn.

Godt det bare er noen måneder igjen...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...