Gå til innhold

utsultet trenger tips---

Anbefalte innlegg

Gjest blakk og svolten
Skrevet

Har margarin, mel, vann, oboypulver, 1 egg, bakepulver, vanljesukker, jorbærsyltetøy, en pose frosne skogsbær.... Er det noe mettendes en lan lage av disse igrediensene.... Det at jeg ikke har melk gjør ting vanskelig...

Gjest nammis
Skrevet

sjokoladevafler med jordbær-syltetøy

Gjest Annet nick
Skrevet

(Melis 100g ) - kan sikkert ha i litt vaniljesukker istedet

Margarin 200g

Hvetemel 300g

Egg 1

Kaldt vann 2 ss

Slik gjør du:

1. Bland alle ingrediensene til en deig (ikke arbeid deigen for mye)

2. Legg deigen kjølig et par timer før du bruker den.

Trykk ut i en paiform, strø over oboypulver, og legg på et lag med bær og syltetøy.

steke ved 180 grader til den ser ferdig ut. Blir helt sikkert noe mettende av det, om det er så sunt er vel en annen sak, men det er jo både egg og mel og bær i den, så helt ille kan det vel ikke bli :-)

Gjest Annet nick
Skrevet

Margarin 200g

Hvetemel 300g

Egg 1

Kaldt vann 2 ss

Slik gjør du:

Trykk ut i en paiform, strø over oboypulver, og legg på et lag med bær og syltetøy.

steke ved 180 grader til den ser ferdig ut. Blir helt sikkert noe mettende av det, om det er så sunt er vel en annen sak, men det er jo både egg og mel og bær i den, så helt ille kan det vel ikke bli :-)

Jeg pleier forresten sjelden å gidde å la deigen hvile før jeg steker kake av den, det går det også ;-)

Gjest speer
Skrevet

sjokoladevafler med jordbær-syltetøy

Uten melk?

Gjest blakk og svolten
Skrevet

Margarin 200g

Hvetemel 300g

Egg 1

Kaldt vann 2 ss

Slik gjør du:

Har ikke melis..... Bare hvetemel. Men oppdaget nå at jeg har sukker også...

Driter i om det er usunt... spiser nesten hva som helst. Har fiskesnøre på line... ikke stang, men slik rull med snelle og kroker. Er det mulig/vanskelig å få napp med slikt utstyr? Hater fisk... men når nøden er stor så spiser nå fanden fluer....

Deltakerene på farmen tv2 lever jo rene luksuslivet i forhold. Alltid grøt, melk og egg. Misunnelig.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Har ikke melis..... Bare hvetemel. Men oppdaget nå at jeg har sukker også...

Driter i om det er usunt... spiser nesten hva som helst. Har fiskesnøre på line... ikke stang, men slik rull med snelle og kroker. Er det mulig/vanskelig å få napp med slikt utstyr? Hater fisk... men når nøden er stor så spiser nå fanden fluer....

Deltakerene på farmen tv2 lever jo rene luksuslivet i forhold. Alltid grøt, melk og egg. Misunnelig.

Jeg føler virkelig med deg. Kan du ikke oppsøke frelsesarmeen? Jeg skjønner at det kan være ubehagelig, men du kan da ikke gå uten mat.

Gjest prust
Skrevet

Uff, kan ikke være lett for deg!

Du har fått noen tips her om hva du kan bruke ingrediensene til.

Jeg har noen flere tips du kan vurdere:

*Hvis du har 20 kr og du lurer på hva du bør kjøpe, kjøp en pose havregryn. Det metter veldig godt med havregrøt og varer i mange måltider med en pose på 750 g. Vil tro at du har i 3 dager.

*Det er faktisk mulig å lage neslesuppe, gratis. Du plukker brennesle nå når skuddene er små, klipper dem opp i små biter (bruk hansker), og kok det opp. Lag jevning av mel og vann, og spe med vann eller buljong/kraft (1 pakke buljong med 10 terminger koster vel ca 15 kr), og ha i nesleblader til det blir suppe. Veldig næringsrikt og godt. Jeg skal lage det en dag :-) Er veldig godt med hardkokte egg oppi, men det har du ikke....

*Skvallerkål vokser også godt nå. Du kan spise den som en grønnsak nå på våren.

*Oppsøk Frelsesarmeen e.l. der du bor.

brilleslangen
Skrevet

Uten melk?

Går fint å lage vaffel uten melk. Krever bare litt mere smør eller olje forat det ikke skal sette seg fast... siden melka inneholder litt mwr fett ennn vann

Har nemlig prøvd det selv. ( har også laget vaffel uten egg,da med bare bakepulver istedet.. Men klart... jeg foretrekker vaffel med de riktige ingrediensene... Men det går utmerket å sløyfe enkelte ingredienser.)

Jeg ville forøvrig ha sløyfet oboy ivaffelrøra. Foretrekker vanlig vaffel jeg.. Og så spist det med eller uten syltetøy

Skrevet

Du kan lage vafler med vann i stedet for melk. Det går strålende. Men da bør du kanskje ha litt sukker også.

Skrevet

Scones med syltetøy eller rørte bær er godt og mettende. Det tipper jeg går fint med vann, kanskje bruke litt mer margarin da. Eksempel på oppskrift:

Til 4 Sconeskaker:

ca. 8 dl hvetemel

1/2 ts salt

4 ts bakepulver

100 gr margarin

4 dl væske

Bland alt det tørre i en bolle.

Smuldre margarinen i det tørre med fingrene, til det blir en smuldret masse, ikke smuldre for fint. Bland i væsken. Elt deigen raskt sammen.

Del deigen i fire. Klapp hvert emne til en rund kake, ca. 15 cm i diameter.

Legg kakene på en stekeplate dekket med bakepapir. Del de delvis i fire med en melet kniv og prikk de med en gaffel.

Stek de midt i ovnen, i ca. 12 minutter, ved 250 grader. Avkjøl på rist. Brekk kakene fra hverandre ( i fire deler) når de er litt avkjølte.

Gjest blakk og svolten
Skrevet

Går fint å lage vaffel uten melk. Krever bare litt mere smør eller olje forat det ikke skal sette seg fast... siden melka inneholder litt mwr fett ennn vann

Har nemlig prøvd det selv. ( har også laget vaffel uten egg,da med bare bakepulver istedet.. Men klart... jeg foretrekker vaffel med de riktige ingrediensene... Men det går utmerket å sløyfe enkelte ingredienser.)

Jeg ville forøvrig ha sløyfet oboy ivaffelrøra. Foretrekker vanlig vaffel jeg.. Og så spist det med eller uten syltetøy

Takk for alle gode råd. I dag fikke jeg tak i et par hundre kroner :-)

Frelsersarmeen deler vel bare ut mat i de store byene... ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...