Gå til innhold

17.mai er rett om hjørnet

Axcia

Anbefalte innlegg

Du skriver: "Er dere i rute med klær til store og små?"

Ja, vi har bestilt flybilletter til København!

*løsningsorientert*

Med vennlig hilsen

Jeg er i Berlin. Tror det også kan funke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

22

• trollemor;o)

9

• Sør

6

• candyqueen_83

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Din luring! ;-)

Har ikke du småunger som skal gå i tog her hjemme, da? Eller er du i bestefar-generasjonen? *dukker*

*hytter med gåstolen*

Nei, har ikke småbarn. Det gjør det enklere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hytter med gåstolen*

Nei, har ikke småbarn. Det gjør det enklere.

Med vennlig hilsen

*hehe* Halvt besvart ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Kjenner jeg blir småkvalm når jeg leser innlegget ditt. *s*

17. mai er i år barnas far sitt hodebry, og jeg har ikke tenkt å foreta meg stort i den forbindelse.

Selv skal jeg bruke dagen til å lese til eksamen, og bunaden blir hengende pent i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Jo klærne er i rute. Var i dåp i påska og benyttet anledningen til å prøve klærne da... Jukser litt i forhold til bunadssko...Passelige, svarte pensko får duge som pensko til festdraktene til ungene... Ettersom det er snakk om festdrakt regner jeg med det går greit ;-)

Jeg ville ikke tatt på skautlue på en såpass stor jente nei.

Hvis det erveldig surt og kaldt ville jeg faktisk heller valgt et ensfarget pannebånd til å dekke ørene med i 17-mai-toget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Jeg fikser med glede klær til 17.mai, og håper at de aldri skal gå i korps ;-p

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rømmer også

Din luring! ;-)

Har ikke du småunger som skal gå i tog her hjemme, da? Eller er du i bestefar-generasjonen? *dukker*

Hele vår familie setter seg på chartertur til varmere strøk. Inkludert barn i småskolealder. De fikk valget, - og heldigvis valgte de varmen :-) Ingen stress her i gården!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har alt i boks! Eneste årsak til det, er at vi har akkurat vært i en konfirmasjon som varte i 2 dager. Derfor har guttungen nå nye skjorter, sko, nye bukser, en pen genser og slips.

Sambo har også nytt av slikt. Jeg har også kjole jeg kan bruke.

Jeg sparer til bunad til guttungen, han får litt og litt av besteforeldre og oldeforeldre. Jeg har bunad, men den er 5 nummer for stor, så jeg må få fingeren ut og fikset den. Må bytte overlivet også, så pga kostnaden har jeg bare utsatt og utsatt det.

Jeg pleier aldri å være i rute, mangler som oftes finklær til guttungen, og handler 16.mai. I år går jo ikke det, så det passet forsåvidt bra med komf nå ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting om gangen. 17. mai-klærne er ikke prøvd engang. Men vi får se om bunaden fortsatt passer. I såfall må vi kjøpe nye sko. Ser ingen krise i det enda:-) Leeeeeenge til fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orker ikke stresse vi

Oy da, he he, husker da jeg hadde mindre barn ja :)

Vi rømmer gjerne gatene vi da, drar på hytta og koser oss med grilling og greier :D

I år har vi faktisk snakket om å være med på 17 mai igjen, ha langhelg på hytta først og så dra hjem den 16, for å feire 17 mai. Men det blir ikke så mye styr for vår del, med to tenåringsgutter.

Blir normalt pent tøy på oss alle, pynting av et par biler (sport så 2 seter) og gå rundt i byen, ta kaffe, se på barnetoget, så kjøre og spise middag et sted. Blir så bra så :D

Ha en god feiring da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en slags vårjakke til junior - den er pen nok til å bruke 17. mai dersom den ikke tas i bruk på forhånd. Vendbar med en sommerlig side og en med mer vindjakke-preg, det kan være greit nå som det er sommer én dag og snø i lufta den neste. Penbukse, skjorte og sko har han fra før. Vi er ikke så veldig nøye på at det skal være maksimalt stivpyntet, de skal tross alt gå et stykke.

Flagg og evt. andre effekter haster ikke sånn, det er å få kjøpt fram til like innpå. Det er verre med ting som må ha riktig størrelse.

Det er velsignet enkelt med gutter, spesielt når det gjelder sko. Jeg solgte nettopp min datters Kids of Norway-festdrakt i str. 12 år. Hun er nå 19 og vet ikke hva hun skal ha på seg, men det er faktisk ikke mitt problem.

Vi har 5. klassing og er dermed ansvarlige for 17.mai-arrangementet på skolen, så vi trenger ikke pynte oss så veldig selv. Jeg skal antakelig tilbringe store deler av dagen med å steke vafler og trakte kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Må innrømme at jeg legger veldig lite vekt på hva barna har på seg 17. mai. Jeg har gutter, mulig jeg hadde brydd meg mer om jeg hadde jenter. Ofte er det jo så kaldt at de uansett blir gående med jakke utenpå evt. finstas.

Det blir stort sett et par mørke bukser, en pen og ikke altfor krøllete skjorte, pensko (helst) eller evt. nye joggesko og en mørk bukse. Må ikke nødvendigvis være nytt, men jeg bør jo snart se over om vi har noe som kan brukes, antakelig har vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FruH

Frøkna fikk ny kjole forrige lørdag. Hvit og blåstripete, og stroppeløs! Sko fikk hun før jul, de kan brukes ennå. Men med 17. mai for to år siden friskt i minne har jeg lagt frem penbukse, stømpebukse, superundertrøye og tykk jakke. Best å være forberedt. Og når jeg titter ut av vinduet her nå laver snøen ned i svære flak, og vi har fått 3 cm på bakken i løpet av morgentimene. (Min muntre kollega kom syngende inn på kontoret i dag: Kom mai, du skjønne , milde.... * ler* )

Selv har jeg kjolen fra i fjor, evt kriseløsning m strømpebukser og bukse. Mannen bruker uniform hele dagen, så der er det egentlig bare spørsmål om lang undik under eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal to av oss gå i uniform og to gå i dress, så det blir første 17.mai uten bunad på oss. -hvis ikke vi velger å skifte utpå ettermiddagen, men det tviler jeg på.

Begge ungene har hittil hatt bunad, Rutavest/nikkers til guttungen og Rutaliv/rondastakk først og så en arvet Graffer-bunad som jentungen arvet etter farmor. Kosta ikke på guttungen ny bunad etter at han vokste ut av sin i fjor, han valgte å ha dress istedenfor. Får se om han vil ha bunad igjen når han blir større.

Jeg liker ikke sånne billige jukse-bunader, da kan man like gjerne gå i vanlig pentøy. Det blir nesten å kle seg ut på en måte hvis dere skjønner hva jeg mener.

Pensko er ok for 3 av oss (selvom korpsskoa til jentungen kipper bittelitt så hun må plastres på forhånd) Guttungen må sjekkes.

Selve dagen går greit, pliktene blir unnagjort på formiddagen, fra ca kl 1330 har vi fri og kan slappe av på sofa'n etter endt innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

I år skal to av oss gå i uniform og to gå i dress, så det blir første 17.mai uten bunad på oss. -hvis ikke vi velger å skifte utpå ettermiddagen, men det tviler jeg på.

Begge ungene har hittil hatt bunad, Rutavest/nikkers til guttungen og Rutaliv/rondastakk først og så en arvet Graffer-bunad som jentungen arvet etter farmor. Kosta ikke på guttungen ny bunad etter at han vokste ut av sin i fjor, han valgte å ha dress istedenfor. Får se om han vil ha bunad igjen når han blir større.

Jeg liker ikke sånne billige jukse-bunader, da kan man like gjerne gå i vanlig pentøy. Det blir nesten å kle seg ut på en måte hvis dere skjønner hva jeg mener.

Pensko er ok for 3 av oss (selvom korpsskoa til jentungen kipper bittelitt så hun må plastres på forhånd) Guttungen må sjekkes.

Selve dagen går greit, pliktene blir unnagjort på formiddagen, fra ca kl 1330 har vi fri og kan slappe av på sofa'n etter endt innsats.

''Jeg liker ikke sånne billige jukse-bunader, da kan man like gjerne gå i vanlig pentøy. Det blir nesten å kle seg ut på en måte hvis dere skjønner hva jeg mener.

''

Jasså, en representant for bunadpolitiet?

;)

Bunad er nå uansett å kle seg ut litt, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir småkvalm når jeg leser innlegget ditt. *s*

17. mai er i år barnas far sitt hodebry, og jeg har ikke tenkt å foreta meg stort i den forbindelse.

Selv skal jeg bruke dagen til å lese til eksamen, og bunaden blir hengende pent i skapet.

Jeg er tidlig ute med sånt, fordi jeg hater stress.

Jeg blir kvalm sjøl, når jeg lar dette synke inn *liker ikke 17.mai-opplegget*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg liker ikke sånne billige jukse-bunader, da kan man like gjerne gå i vanlig pentøy. Det blir nesten å kle seg ut på en måte hvis dere skjønner hva jeg mener.

''

Jasså, en representant for bunadpolitiet?

;)

Bunad er nå uansett å kle seg ut litt, i mine øyne.

Bunadpoliti du lissom, jeg sier det jo ikke TIL folk da :-)

forresten har jeg mer enn nok med de 47 9- og 10-åringene jeg skal holde styr på og feste slips på og knyte skolisser på og sjekke hansker på og sjekke sokker på og rette på lua til og trøste og oppmuntre og skryte av, så jeg hakke tid til å se på hva slags bunader folks småsnupper har på seg.

Er mer opptatt av å unngå å kræsje i dem som holder småungene sine laaaangt uti gata for at de skal se og ikke tenker på at et korps på nesten 50 stk faktisk tar litt plass og kanskje ikke ser englebarnet deres... (holdt på å smelle til en treåring i huet med stortrommeklubba en 17. mai for noen år siden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Har ikke viet 17. mai en tanke ennå. Penklær finner vi vel i skapet, jeg tror det finnes arvede festdrakter i passe størrelser til ungene, hvis ikke blir det vanlig pentøy de har fra før. Bunad/dress til oss voksne, som vanlig. Det eneste jeg må huske av forberedelser er egentlig å kjøpe inn rømmegrøt, men det tar vi på lørdagen tenker jeg.

Ser ikke noen vits i å stresse med 17. mai, da blir det vel ikke noe hyggelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...