Gjest GA Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Ja heldigvis oplever jeg da at de fleste tager temmeligt afslappet på hvilken påklædning den enkelte vælger :-) Og på 17. mai så kan man være med i fejringen akkurat sålænge man har lyst og gå hjem når man har fået sin dose med nationalromantik. I hvert fald når man ikke har noget ansvar for korps eller tilsvarende. Men apropos tråden længere nede om en svindyr Bergans Jakke til barn, så vil jeg hellere købe dyre fjell-jakker til mine barn en originale bunader med fin histore til barn - selvom den jakke som kostede over 3000 kr ikke akkurat ligger i mit prisleje heller. I de fleste norske bunad-familier går sånne bunader på rundgang ettersom hvem som har barn/bunad i kompatibel størrelse. Samme som f.eks dåpskjoler som brukes kun én gang i livet. Den Graffer-bunaden min 8-åring har ble f.eks sydd til hennes farmor. Farmor brukte den i 4 års tid først. Den er siden brukt av 3 av farmors nieser, 4 av farmors kusiner. Den funker fra omtrent str 6-10 år... og min datter har brukt den i 2 år allerede. (Oldemor på 92 gråt av lykke da oldebarnet kom på 17.mai kaffe i bunaden hun sydde på 50-tallet, ikke mange plagg som kan brukes i 60 år uten å gå av moten!) Det samme med rutaliv/rondastakk-bunadene. Når de først er innkjøpt brukes de i 2-3 år til hvert barn, av alle søskenbarna og deres barn i minst 2 generasjoner. Jeg har min mormors bunad som hun ble konfirmert i, i tillegg til min egen som jeg ble konfirmert i. -så noen stor utgift som Bergansjakker som blir utslitt/fravokst etter 1 sesong er det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg er tidlig ute med sånt, fordi jeg hater stress. Jeg blir kvalm sjøl, når jeg lar dette synke inn *liker ikke 17.mai-opplegget* ''Jeg blir kvalm sjøl, når jeg lar dette synke inn *liker ikke 17.mai-opplegget* '' Mener å huske at du og jeg var relativt enige rundt dette temaet på samme tid i fjor...? *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Ja heldigvis oplever jeg da at de fleste tager temmeligt afslappet på hvilken påklædning den enkelte vælger :-) Og på 17. mai så kan man være med i fejringen akkurat sålænge man har lyst og gå hjem når man har fået sin dose med nationalromantik. I hvert fald når man ikke har noget ansvar for korps eller tilsvarende. Men apropos tråden længere nede om en svindyr Bergans Jakke til barn, så vil jeg hellere købe dyre fjell-jakker til mine barn en originale bunader med fin histore til barn - selvom den jakke som kostede over 3000 kr ikke akkurat ligger i mit prisleje heller. ''Og på 17. mai så kan man være med i fejringen akkurat sålænge man har lyst og gå hjem når man har fået sin dose med nationalromantik.'' Etter å ha blitt overdosert i flere år, skal jeg holde meg helt unna de nærmeste årene :-) Liker slett ikke 17.mai, taler og korpsmusikk - og nå er "ungene" så store at jeg har FRIII! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glad dansker Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 I de fleste norske bunad-familier går sånne bunader på rundgang ettersom hvem som har barn/bunad i kompatibel størrelse. Samme som f.eks dåpskjoler som brukes kun én gang i livet. Den Graffer-bunaden min 8-åring har ble f.eks sydd til hennes farmor. Farmor brukte den i 4 års tid først. Den er siden brukt av 3 av farmors nieser, 4 av farmors kusiner. Den funker fra omtrent str 6-10 år... og min datter har brukt den i 2 år allerede. (Oldemor på 92 gråt av lykke da oldebarnet kom på 17.mai kaffe i bunaden hun sydde på 50-tallet, ikke mange plagg som kan brukes i 60 år uten å gå av moten!) Det samme med rutaliv/rondastakk-bunadene. Når de først er innkjøpt brukes de i 2-3 år til hvert barn, av alle søskenbarna og deres barn i minst 2 generasjoner. Jeg har min mormors bunad som hun ble konfirmert i, i tillegg til min egen som jeg ble konfirmert i. -så noen stor utgift som Bergansjakker som blir utslitt/fravokst etter 1 sesong er det ikke. Det forstår jeg så fulde og som datter af en mor som var halvproff med sin symaskine så kender jeg værdien af det at have sydygtige damer i familien Jeg kender også enkelte norske familier som er så heldige at de har sådanne fine gamle bunader til barna som de har brugt selv som barn eller arvet i familien. Men de som udtaler sig her om at barnebunader bør være originalbunader og ikke disse billige OBS bunader - de tager ikke hensyn til det. I mange familier vil det være sådan at hvis du ønsker at leve op til standarden om en fin bunad til ungerne så må du faktisk ud og købe den selv, da kan du lade den gå i arv til dine egne barn - og ja, måske lade den gå videre i slægten i arv til andre barn. Men de fleste har jo ikke muligheden for at arve fine bunader. Og da er det jeg lige så gerne køber en god fjell-jakke som kan gå i arv mellem mine egne døtre og som kasseres når den er slidt op - end at købe fine bunader. Men det er smag og behag naturligvis. Og 17 maj fejringen havde ikke været den samme hvis alle stillede op i fjell-jakker, så jeg synes det er en fornøjelse at se på alle de som stiller i fine bunader til både mor og barn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 I de fleste norske bunad-familier går sånne bunader på rundgang ettersom hvem som har barn/bunad i kompatibel størrelse. Samme som f.eks dåpskjoler som brukes kun én gang i livet. Den Graffer-bunaden min 8-åring har ble f.eks sydd til hennes farmor. Farmor brukte den i 4 års tid først. Den er siden brukt av 3 av farmors nieser, 4 av farmors kusiner. Den funker fra omtrent str 6-10 år... og min datter har brukt den i 2 år allerede. (Oldemor på 92 gråt av lykke da oldebarnet kom på 17.mai kaffe i bunaden hun sydde på 50-tallet, ikke mange plagg som kan brukes i 60 år uten å gå av moten!) Det samme med rutaliv/rondastakk-bunadene. Når de først er innkjøpt brukes de i 2-3 år til hvert barn, av alle søskenbarna og deres barn i minst 2 generasjoner. Jeg har min mormors bunad som hun ble konfirmert i, i tillegg til min egen som jeg ble konfirmert i. -så noen stor utgift som Bergansjakker som blir utslitt/fravokst etter 1 sesong er det ikke. Enig! Våre bunader i familien, spesielt barna sine, er arvet og brukt av mange barn. Bunadene vi fikk til konfirmasjonen bestod også endel av arvet, som søljer bl.a. Mange familier har også eldre generasjon som syr f.eks hardangersøm til skjortene, broderer diverse, perler. Og det er vanlig å gi bunadsting opp igjennom barndommen, typisk fra oldeforeldre og besteforeldre som ønsker og gi praktiske gaver. For min del må folk velge som de vil, men jeg er enig i din sammenligning med bergansjakker er feil, for dette er plagg som varer i en "evighet". Lillesøsteren min konfirmerte seg nettopp i mamma sin bunad. mamma selv hadde arvet sin mormor sin bunad. Jeg hadde nok ikke kjøpt bunad til svært mange tusen sånn uten videre, men der jeg kommer fra, så fungerer det altså slik både du og jeg beskriver. Og ikke minst, det er forskjeller rundt om hvor vanlig bunad er. Mine hjemmetrakter har en sterk tradisjon rundt det. Presiserer at det finnes flotte festdrakter, og jeg legger meg ikke oppi hva folk går med, så lenge de selv er fornøyde ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 I de fleste norske bunad-familier går sånne bunader på rundgang ettersom hvem som har barn/bunad i kompatibel størrelse. Samme som f.eks dåpskjoler som brukes kun én gang i livet. Den Graffer-bunaden min 8-åring har ble f.eks sydd til hennes farmor. Farmor brukte den i 4 års tid først. Den er siden brukt av 3 av farmors nieser, 4 av farmors kusiner. Den funker fra omtrent str 6-10 år... og min datter har brukt den i 2 år allerede. (Oldemor på 92 gråt av lykke da oldebarnet kom på 17.mai kaffe i bunaden hun sydde på 50-tallet, ikke mange plagg som kan brukes i 60 år uten å gå av moten!) Det samme med rutaliv/rondastakk-bunadene. Når de først er innkjøpt brukes de i 2-3 år til hvert barn, av alle søskenbarna og deres barn i minst 2 generasjoner. Jeg har min mormors bunad som hun ble konfirmert i, i tillegg til min egen som jeg ble konfirmert i. -så noen stor utgift som Bergansjakker som blir utslitt/fravokst etter 1 sesong er det ikke. For noen måneder siden så jeg en ettåring i konfirmasjon påkledd en nydelig Sunnfjordsbunad. Den ble nettopp sydd for en del år siden av en bestemor til sitt første barnebarn, og har etter det vært brukt av minst ti ettåringer i slekten:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 ''Jeg blir kvalm sjøl, når jeg lar dette synke inn *liker ikke 17.mai-opplegget* '' Mener å huske at du og jeg var relativt enige rundt dette temaet på samme tid i fjor...? *s* Det stemmer 100%! Jeg hater stress, derfor er jeg så å si ferdig med å sjekke at alt vi trenger, er på plass. Jeg kaver ikke rundt på siste-liten-shopping den 15. mai, nei *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 ''Og på 17. mai så kan man være med i fejringen akkurat sålænge man har lyst og gå hjem når man har fået sin dose med nationalromantik.'' Etter å ha blitt overdosert i flere år, skal jeg holde meg helt unna de nærmeste årene :-) Liker slett ikke 17.mai, taler og korpsmusikk - og nå er "ungene" så store at jeg har FRIII! ''Liker slett ikke 17.mai, taler og korpsmusikk - og nå er "ungene" så store at jeg har FRIII!'' *misunnelig* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Her er ikke en eneste ting i orden til 17. mai Guttungen må ha nye pensko. Det antar jeg at minst en av jentene må ha også. Tror festdraktene til gutten og yngste jenta passer enda. Hva eldste skal ha på seg vet "foglarna". Hun har en drakt fra min hjemkommune ventende. Den må bare sys inn og opp slik at den passer - og det rekker vi ikke før 17. Er ikke sikker på om den kan forminskes så mye heller... Jeg har ingenting å ha på meg, men jeg har sko Mannen har dress som arbeidsantrekk, så for han er det hele enkelt. Flagget regner jeg med er i stand fremdeles. Håndholdte flagg har vi. Nå skal jeg fortsette å konsentrere meg om praksis og mappeeksamen, og så får 17. mai bare komme 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 ''Liker slett ikke 17.mai, taler og korpsmusikk - og nå er "ungene" så store at jeg har FRIII!'' *misunnelig* Bare vent, - du kommer nok dit du også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Vi reiser 50 mil vekk, til svigers, i år. Med på lasset er 4-åringen, 9-åringen, 10-åringen og 14-åringen. 4-åringen (jente) har festdrakt fra Obs (har også en fra Exit fra i fjor som jeg ikke har prøvd, har en følelse av at den er litt liten). Hun kommer ikke til å bruke skaut. 9-åringen (jente) har festdrakt hun også (husker ikke fra hvor, hun er min stedatter og det er mamma'n som har kjøpt den) 10-åringen (gutt) skal ha bukse og skjorte, regner jeg med. 14-åringen vil helst stille i joggebukse, så vi får se hva vi får dyttet på ham Han HAR pen dress altså! Sambo bruker dress. Jeg har nordlandsbunad, men tviler på at jeg orker å dra med meg den over fjellet... Aner ikke hva jeg skal ha på meg istedenfor! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 ''Liker slett ikke 17.mai, taler og korpsmusikk - og nå er "ungene" så store at jeg har FRIII!'' *misunnelig* *Hehe* Jeg er i byen og ser barnetoget, men etter det har jeg snedig nok klart å innføre som tradisjon at vi er hos eksen og stemora resten av dagen. *hehe* Litt praktisk må man da innrette seg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 *Hehe* Jeg er i byen og ser barnetoget, men etter det har jeg snedig nok klart å innføre som tradisjon at vi er hos eksen og stemora resten av dagen. *hehe* Litt praktisk må man da innrette seg! Du veit å sno deg, du! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jenta på snart 11 skal ha festdrakten. Den ble kjøpt på Cubus for to år siden, og det er nok siste gang hun bruker den denne 17. mai. Hun har allerede tinget på ny til neste år, men den tror jeg vi avventer, ikke sikkert hun vil ha festdrakt da. Gutten på 13 er en joggebuksegutt, som tar på seg ei pen bukse og ei skjorte når vi sier det... Greit nok, dress det er fåfengt å prøve på. Svarte joggesko er et must. Jeg vet ikke hva jeg skal ha på meg. Har bunad, men den er nok for trang. Vi får se, rett og slett. Kjøper ikke noe nytt, iallefall. Far i huset har sin gode, gamle dress. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.