Gå til innhold

Barnevakt for nevø ei uke - så blir han syk...

Anbefalte innlegg

Gjest Tantegrønngrønn
Skrevet

Jeg passer min nevø denne uka, fordi foreldrene er i syden. Nå har gutten blitt syk, jeg måtte hente han i barnehagen i går, og er hjemme med han i dag. Forhåpentligvis kan han dra i barnehagen i morgen.

Hva i all verden gjøre jeg med fraværet mitt på jobb? Kan jeg bruke av mine egne sykt barn-dager når det ikke er mitt eget barn? Jeg er langt fra å ha brukt opp kvota mi, for ungene mine er nesten aldri syke.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

den der var kinkig. Har ikke svar til deg, men jeg tror ikke du kan bruke sykt-barn dager på andres barn. Er det ikke noen andre som kan passe ham mens du er på jobb?

Gjest det avgjør arbeidsgiver
Skrevet

Det beste er å spørre på jobben / personalavdelingen / sjefen hva du skal registrere fraværet som.

Du kan ikke bruke sykt-barn-dager uten å avklare det med arbeidsgiver først, ihvertfall. Hvis de sier det er greit, bruker du en sykt-barn-dag.

Kanskje du må bruke feriedag, avspasere, eller søke om en dags permisjon med lønn (velferdspermisjon) eller permisjon uten lønn.

Skrevet

Du kan ikke bruke sykt barn dager. Jeg synes du skal høre med arbeidsgiver. Feriedag eller fri uten lønn er nok det mest aktuelle.

Skrevet

Jeg trodde man kunne bruke sykt barn dager for et barn man har ansvar for? Feks mener jeg å ha hørt at besteforeldre tar ut sykt barn dager hvis et barn bor midlertidig hos dem? Mulig jeg har hørt feil men.

Skrevet

Jeg trodde man kunne bruke sykt barn dager for et barn man har ansvar for? Feks mener jeg å ha hørt at besteforeldre tar ut sykt barn dager hvis et barn bor midlertidig hos dem? Mulig jeg har hørt feil men.

Klippet ut denne. Her står det at det også gjelder for forsterforeldre. Da er det nok underforstått at det ikke gjelder andre enn foreldre og fosterforeldre vil jeg tro.

Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til fri med full lønn for nødvendig tilsyn og pleie av sykt barn. Samme rett gjelder også ved barnepassers sykdom og når barnepasser er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller innleggelse i helseinstitusjon. Omsorgspenger ytes også hvis barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk selv om barnet ikke er sykt den dagen. Jf. Folketrygdloven § 9-5.       

Retten til omsorgspenger gjelder også fosterforeldre.

Skrevet

Nei, det går ikke. Jeg har sjekket om de store ungene mine kan bruke sykt barn dager når de passet minstemann tidligere og det kunne de ikke selv om jeg var på sykehuset og de hadde ansvaret for ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...