Gå til innhold

hjelp til venn som er i en økonomisk knipe

Anbefalte innlegg

Gjest vennhji

Jeg trenger litt hjelp.

min venn har havnet i et økonomisk uføre og har på håret reddet hus og hjem i et inkassokrav nylig. Dette med stor hjelp fra meg. Jeg er redd dette bare er toppen av isberget, og jeg er redd for at neste krav er rett rundt hjørnet. Jeg er veldig klar på å hjelpe min venn, men har to spørsmål til dere lesere.

Ett er på det medmenneskilig planen og det andre rent praktisk.

1. Hvordan kan jeg få min venn til å forstå at han trenger hjelp til å ordne opp? Jeg tror han har en dyptliggende depresjon, noe som har vart over mange år og har gjort at han nå stikker hodet ned i sanden og prater ikke med noen. Jeg er en av de få nærmeste han har.

2. Hvordan rent praksis kan han/jeg/vi få oversikt over alle regninger han har fra både offentlige og private krav, for å begynne å nøste opp i denne floken? Finnes det noen instanser som kan være behjelpelig?

Jeg vet han vil nødig miste hus eller eventuelt selge det for å betale gjeld, men det kan jo bli aktuelt. Jeg har sett litt på ordningen anngående gjeldsordning, og tror da at han kommer til å bli tvunget til å selge.

Jeg setter stor pris på all hjelp. Jeg vet det er mange lesere som ler av folk som kommer i luksusfellen, men jeg håper ingen av dere som skriver inn harselerer med min venn.

Fortsetter under...

Jeg vet at det finnes hjelp å få, men vet ikke hvilken instans som tilbyr dette. Hva me då ringe banken hvor han har lån. De vet sikkert mye mer.

Det er flott dersom du vil hjelpe han. Men jeg har liten tro på at det vil hjelpe dersom du "bare" tilbyr deg å hjelpe økonomisk. Han trenger nok en plan og en god oversikt.

Du må få ham til å gå til legen først med helsa. Depresjonen må sikkert medisineres eller noe.

Siden kan du ta kroppen med deg til kommunen og be om å få time hos en rådgiver. Sosialkontoret har rådgivere. Så går dere til banken og snakker med noen der.

Gjeldsofferalliansen har garantert mye å komme med hva tips og løsninger angår.

Prisverdig at du vil hjelpe; MEN! Sett deg aldri i en posisjon der din og hans økonomi blandes eller at du stiller opp for ham på annet vis enn støtte, samtale og evnt være med på diverse kontorer. Ellers er risikoen at du havner der han er nå om kort tid!

Gjest vennhji

Du må få ham til å gå til legen først med helsa. Depresjonen må sikkert medisineres eller noe.

Siden kan du ta kroppen med deg til kommunen og be om å få time hos en rådgiver. Sosialkontoret har rådgivere. Så går dere til banken og snakker med noen der.

Gjeldsofferalliansen har garantert mye å komme med hva tips og løsninger angår.

Prisverdig at du vil hjelpe; MEN! Sett deg aldri i en posisjon der din og hans økonomi blandes eller at du stiller opp for ham på annet vis enn støtte, samtale og evnt være med på diverse kontorer. Ellers er risikoen at du havner der han er nå om kort tid!

Jeg har pratet med legen tidligere, fortalt at han muligens er deprimert, og i stor økonomisk krise, men da han kom fra legen var det inge tiltak som hadde skjedd.

Jeg har prøvd å få ham til å bytte fastlege, men har ikke skjedd.

Han har ingen lån i banken, og han mener kommunen er ute etter å "ta" ham. Det vil si, jeg mistenker han for i tillegg til å ha depresjoner, å ha en form for paranoia.

Og, jeg har ingen planer om å sette min egen økonomi på spille.

Takk for forslag.

Gjest vennhji

Jeg vet at det finnes hjelp å få, men vet ikke hvilken instans som tilbyr dette. Hva me då ringe banken hvor han har lån. De vet sikkert mye mer.

Det er flott dersom du vil hjelpe han. Men jeg har liten tro på at det vil hjelpe dersom du "bare" tilbyr deg å hjelpe økonomisk. Han trenger nok en plan og en god oversikt.

Han har ingen lån i banken, men mange regninger på andre ting, som jeg tror han ikke har betalt over mange år.

Tips om hvordan jeg kan få en oversikt? Kreditttilsynet?

Jeg har ingen planer om å gi ham økonimisk bistand selv.

Annonse

Han har ingen lån i banken, men mange regninger på andre ting, som jeg tror han ikke har betalt over mange år.

Tips om hvordan jeg kan få en oversikt? Kreditttilsynet?

Jeg har ingen planer om å gi ham økonimisk bistand selv.

For å få oversikt over ubetalte regninger, så er vel løsningen at dere sammen setter dere ned og går gjennom papirer, nettbank etc.

Når du sier at han ikke har lån i banken, betyr det at han heller ikke har lån opparbeidet gjennom bruk av kredittkort?

Gjest høstløv

NAV tilbyr slik hjelp, du kan finne nyttig informasjon på denne siden

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning

Over hvordan du skal gå frem for å finne ut hvor mye vennen din har i gjeld.

Har han ikke lån på huset, er det jo mulighet for å få et slikt lån til å innfri alle gjeldsforpliktelser.

Gjest vennhji

For å få oversikt over ubetalte regninger, så er vel løsningen at dere sammen setter dere ned og går gjennom papirer, nettbank etc.

Når du sier at han ikke har lån i banken, betyr det at han heller ikke har lån opparbeidet gjennom bruk av kredittkort?

Jeg mente lån på huset. Det er nedbetalt. Annet lån aner ikke. Men tror han har handlet noe på kreditt ja.

Men han har visstnok en bunke med ubetalte regninger som er uåpnet over flere år. Men samtidig er det vel ikke bare papirregninger som er muligheten til å sjekke?

takker for alle forslag

Jeg mente lån på huset. Det er nedbetalt. Annet lån aner ikke. Men tror han har handlet noe på kreditt ja.

Men han har visstnok en bunke med ubetalte regninger som er uåpnet over flere år. Men samtidig er det vel ikke bare papirregninger som er muligheten til å sjekke?

takker for alle forslag

Dersom han har unnlatt å betale regninger, så vil han ha mottatt skriftlige purringer og brev vedrørende dette. Det å starte med å finne frem til det som finnes av uåpnede brev og purringer vil gi en ganske god oversikt.

Dersom han er motivert til å få oversikt over sin økonomi, så kan han også kontakte det som før het sosialkontoret (kanskje heter det nå nav sosial?) og be om økonomisk veiledning.

Gjest vennhji

NAV tilbyr slik hjelp, du kan finne nyttig informasjon på denne siden

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning

Over hvordan du skal gå frem for å finne ut hvor mye vennen din har i gjeld.

Har han ikke lån på huset, er det jo mulighet for å få et slikt lån til å innfri alle gjeldsforpliktelser.

Takk for link og tips.

Det å få seg et lån på huset for å bertale all gjeld, og dermed få alt under ett var en god ide. Skal foreslå det.

Jeg har pratet med legen tidligere, fortalt at han muligens er deprimert, og i stor økonomisk krise, men da han kom fra legen var det inge tiltak som hadde skjedd.

Jeg har prøvd å få ham til å bytte fastlege, men har ikke skjedd.

Han har ingen lån i banken, og han mener kommunen er ute etter å "ta" ham. Det vil si, jeg mistenker han for i tillegg til å ha depresjoner, å ha en form for paranoia.

Og, jeg har ingen planer om å sette min egen økonomi på spille.

Takk for forslag.

Hm, høres ut som du skal spørre på psykiatriforumet, tipper NHD har et råd eller to kanskje..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...