Gjest bæbubæbu Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hei! Vi har en snart 2, 5 år gammel gutt som har atopisk eksem og noe allergi, men han har ikke vært plaget med dette i det siste, annet enn kronisk utbrudd i kinnene. De siste månedene har han derimot hatt et noe annerledes utslett på overarmer og lårenes utside, som jeg ikke helt forstår hva er. Det er nuppete og blekt lillafarget - nesten fargeløst. Noen av nuppene ser ut til å ha en kjerne av puss eller annet materiale. Jeg har ikke presset på det. Fuktighetskrem (Apobase) har ingen effekt. Vi bruker ikke såpe, kun olje. Det virker ikke som om det klør. Hva kan dette være? I perioder får han også kviser i baken, i ring 2-4 cm. rundt anus, men ikke på testiklene. Det kan være opp til fem-seks stykker på en gang med en diameter på et tre-fire millimeter ca. Det virker som om det er sårt når vi vasker ham. Ulike sinkkremer har ikke hatt effekt. Vi bytter bleier regelmessig og umiddelbart når han har bæsjet. Vet du hva dette kommer av og hva vi kan gjøre med det? Siste spørsmål gjelder også ham. Han vil ikke ha kumelk, ost eller joghurt, men spiser grøt med melk til frokost. Han spiser også mye banan. Trenger vi å bekymre oss for kalsiumnivået hans? Og hva kan vi evt. gi ham for å sikre oss at han får nok kalsium? Takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er ikke lett å sette en sikker diagnose på de symptomer du beskriver.Typisk for hud/ utslett er at diagnosen først og fremst er karakterisert av hva man observerer.Selv om du beskriver symptomene godt, er det vansker ved at jeg ikke har sett barnet,men jeg skal gi noen synspunkter på utslettet. Han er allergiker med eczem, ofte vil slike barn også reagere på allergen med urticaria, som han ha mange former,vabler og rødt utslett.Din beskrivelse passer ikke helt med urticaria. men siden den(urticaraia) kan optre på mange måter, er det nærliggende å tenke på dette som forklaring. Utslettet på lår og overarmer kan også være allelergisk betinget,men når noen av nuppene synes å ha et innhold kan det likne på mollusker (molluscum contagiosum) som skyldes et virus og smitter som vorter.Det er ufarlig,forekommer ofte hos barn med atopisk hud,forsvinner av seg selv etter et halvt års tid. Men for en sikker diagnose må barnet undersøkes av en lege. Mange andre forklaringer enn denne foreligger.Utslettet omkring antus kan også være et virus som gir vorteliknende utslett. Mine forslag til diagnoser på hudutslelttene blir blir vaneskliggjort ved at jeg ikke har sett huden. Dersom barnet spiser melk med grøt får han en del kalk i dette,kalk finnes jo også i andre matvarer han tar til seg.Du kan også forsøke med hydrolysert melk der melkeproteinet er nedbrutt og ikke virker allergent som i NAN-HA eller Profylac.Etterhvert som barnet vokser og blir eldre vil toleransen overfor melk bedre seg og det vil tåle mer melk uten å få symptoner. Med de utslettene du beskriver synes jeg du skal la en barnelege se på han for en sikkerere diagnose enn den/de jeg han sette på bakrunn av din besksrivelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.