Gå til innhold

Matematisk spørsmål ang AAP

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke lyst i dag
Skrevet

Jeg er så dårlig på dette med penger og utregninger, men nå vil jeg gå ned i lønn, på min allerede luselønn, så jeg vil gjerne regne ut riktig... også ang skattetrekk!

Jeg har fått innvilget AAP og opplysningene jeg har fått er som følger:

Sats beregnet på grunnlag på kr 255439,-

Antall barn det gis barnetillegg for: 2

Grunnsats: 648,-

Dagsats totalt: 702,-

Dette tilsvarer en ukessats på: 3510,-

Så til mine spørsmål...

Hva skal jeg oppgi som inntekt til skatteetaten? De må jo ha et grunnlag og regne ut ny skatt for meg, jeg skal jo ikke skatte like mye nå som da jeg tjener 100% lønn?

Det er jo litt forskjellige antall dager i mnd, men er det riktig og ta 3510,- x 4 for å få mnd lønn og ev gå utifra det på skattekontoret?

Er jo redd for og skatte for lite, har ikke råd til noe skattesmell neste år oppi alt dette... men vil nødig betale for mye heller, selv om jeg jo får de igjen, trenger rubbel og bit for å komme gjennom hverdagen!

Håper noen kan hjelpe meg, litt innviklet dette, men spørsmålet mitt er: Hvor mye tjener jeg i mnd? Hva skal jeg oppgi på Skattekontoret?

På forhånd, tusen takk for hjelpen ♥

Gjest høstløv
Skrevet

NAV regner med at det er 260 dager i året, ergo vil du få utbetalt AAP for 260 dager for ett helt år.

Hvis du først begynt å få utbetalt AAP i løpet av året, så teller du hvor mange uker det er i resten av året og ganger det med ukesatsen, du har fått oppgitt av NAV.

Skrevet

NAV regner med at det er 260 dager i året, ergo vil du få utbetalt AAP for 260 dager for ett helt år.

Hvis du først begynt å få utbetalt AAP i løpet av året, så teller du hvor mange uker det er i resten av året og ganger det med ukesatsen, du har fått oppgitt av NAV.

AAP gjelder fra 22/5

Da er det 32 uker igjen av året... skal jeg da gange ukessatsen med 32?

Det blir 112.320,-

Er det dette jeg skal gi skattekontoret beskjed om? At jeg vil tjene dette resten av året?

Huff, jeg er så dum med tall altså....

Gjest Rehabpenger før, AAP nå
Skrevet

Er du sikker på at du må gi skatteetaten noen som helst beskjed, da? Jeg har fått beskjed om at dette med f.eks. skattekort går helt automatisk når man er i NAV-systemet. De er jo på samme datasystem, så det skulle jo bare mangle egentlig.

Skrevet

Er du sikker på at du må gi skatteetaten noen som helst beskjed, da? Jeg har fått beskjed om at dette med f.eks. skattekort går helt automatisk når man er i NAV-systemet. De er jo på samme datasystem, så det skulle jo bare mangle egentlig.

Vet ikke jeg, men det står på beregningen fra nav hva jeg har tjent de siste 3 årene. Og så er det oppgitt det jeg trekker i skatt nå, altså den tabellkoden... Er redd jeg skal bli skattet det jeg blir skattet nå, da blir det jo ikke noe igjen...

Gjest Rehabpenger før, AAP nå
Skrevet

Vet ikke jeg, men det står på beregningen fra nav hva jeg har tjent de siste 3 årene. Og så er det oppgitt det jeg trekker i skatt nå, altså den tabellkoden... Er redd jeg skal bli skattet det jeg blir skattet nå, da blir det jo ikke noe igjen...

Men i en tabell er det ikke samme sum som trekkes uansett, tabellnummeret har jo slingringsmonn opp og ned med ulike satser?

Hvis du er nervøs for dette, så bør du ta en telefon til NAV eller skatteetaten.

Gjest høstløv
Skrevet

AAP gjelder fra 22/5

Det blir 112.320,-

Er det dette jeg skal gi skattekontoret beskjed om? At jeg vil tjene dette resten av året?

Jeg synes at du skal ta all informasjon med på ligningskontoret og få de til å hjelpe deg, det blir for omfattende å skulle forklare her.

Men hvis du har tabelltrekk så blir skattetrekket automatisk mindre, når du får mindre utbetalt, og sannsynligvis er det ingen grunn til å endre noe.

Skrevet

AAP gjelder fra 22/5

Det blir 112.320,-

"Huff, jeg er så dum med tall altså...."

Hvem i helvete er det som forstår seg på slikt da? Gjør som høstløv sier - oppsøk ligningskontoret. De forstår det sikkert ikke der heller, men da har du ditt på det tørre.

Skrevet

"Huff, jeg er så dum med tall altså...."

Hvem i helvete er det som forstår seg på slikt da? Gjør som høstløv sier - oppsøk ligningskontoret. De forstår det sikkert ikke der heller, men da har du ditt på det tørre.

''Gjør som høstløv sier - oppsøk ligningskontoret. De forstår det sikkert ikke der heller, men da har du ditt på det tørre.''

Et år jeg lurte på noe i forbindelse med selvangivelsen gikk jeg på ligningskontoret. Damen jeg fikk snakke med så på papirene og sa bare:"Jaaaa, siden det er gjort sånn så skal det vel være sånn da..." Jotakk.

Skrevet

Jeg synes at du skal ta all informasjon med på ligningskontoret og få de til å hjelpe deg, det blir for omfattende å skulle forklare her.

Men hvis du har tabelltrekk så blir skattetrekket automatisk mindre, når du får mindre utbetalt, og sannsynligvis er det ingen grunn til å endre noe.

Jeg har forstått det sånn at trygd ikke skal belastes med tabelltrekk, men prosenttrekk. Man går da inn på skatteetatens sider, legger inn de nye opplysningene inn i skjemaet og sender søknad om nytt skattekort. NAV får opplysningene automatisk.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har forstått det sånn at trygd ikke skal belastes med tabelltrekk, men prosenttrekk. Man går da inn på skatteetatens sider, legger inn de nye opplysningene inn i skjemaet og sender søknad om nytt skattekort. NAV får opplysningene automatisk.

AAP er ikke trygd, men skal skattes som arbeidsinntekt.

Skrevet

AAP er ikke trygd, men skal skattes som arbeidsinntekt.

Er ikke prosenttrekk også skattetrekk?

Gjest høstløv
Skrevet

Er ikke prosenttrekk også skattetrekk?

Skattetrekk i lønna beregnes enten etter en tabell og da kalles det tabelltrekk eller skattetrekket beregnes etter en fast prosentsats og da kalles det prosenttrekk.

Skrevet

Skattetrekk i lønna beregnes enten etter en tabell og da kalles det tabelltrekk eller skattetrekket beregnes etter en fast prosentsats og da kalles det prosenttrekk.

Jeg vet det. Jeg vet også at NAV har gitt beskjed om at ytelser (før kalt trygd) skal belastes med prosenttrekk. Fordi tabellene kan bli unøyaktige i forbindelse med ytelser. Hvis man mottar lønn i tillegg (reduserte ytelser), skal lønna også belastes med prosenttrekk og ikke tabell.

Den riktige % satsen får man ved å gå på skatteetatens sider og fylle ut skjemaet/sende inn. NAV mottar opplysningene automatisk.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg vet det. Jeg vet også at NAV har gitt beskjed om at ytelser (før kalt trygd) skal belastes med prosenttrekk. Fordi tabellene kan bli unøyaktige i forbindelse med ytelser. Hvis man mottar lønn i tillegg (reduserte ytelser), skal lønna også belastes med prosenttrekk og ikke tabell.

Den riktige % satsen får man ved å gå på skatteetatens sider og fylle ut skjemaet/sende inn. NAV mottar opplysningene automatisk.

Dette er ikke helt riktig.

''Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. ''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

AAP skal beskattes som lønnsinntekt.

Vareg uførepensjon kan også bli beskattet etter tabelltrekk, men da inneholder tabelnummeret en P etter de fire sifrene, eks. 7100 - P.

Dette fordi folketrygdavgiften på lønnsinntekt og altså også AAP er 7,8%, mens folketrygdavgiften på varig uførepensjon er 3%.

Skrevet

Dette er ikke helt riktig.

''Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. ''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

AAP skal beskattes som lønnsinntekt.

Vareg uførepensjon kan også bli beskattet etter tabelltrekk, men da inneholder tabelnummeret en P etter de fire sifrene, eks. 7100 - P.

Dette fordi folketrygdavgiften på lønnsinntekt og altså også AAP er 7,8%, mens folketrygdavgiften på varig uførepensjon er 3%.

Jeg har ikke sagt noe annet. NAV fortalte meg at når du mottar ytelser fra NAV og arbeidsinntekt samtidig, så skal man ikke bruke tabelltrekk. Men prosenttrekk. BÅDE på lønn og ytelsen.

Prosenttrekk i ytelse er også et skattetrekk. Har jeg påstått noe annet?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har ikke sagt noe annet. NAV fortalte meg at når du mottar ytelser fra NAV og arbeidsinntekt samtidig, så skal man ikke bruke tabelltrekk. Men prosenttrekk. BÅDE på lønn og ytelsen.

Prosenttrekk i ytelse er også et skattetrekk. Har jeg påstått noe annet?

Det er først nå, du kommer med opplysninger, som begrunner hvorfor du så iherdig påstår at trygd skal beskattes etter prosenttrekk.

Dette fordi det da ellers vil bli en feil i skattetrekket om 50% av inntekten blir beskattet etter tabelltrekk og 50% etter prosenttrekk, derfor blir hele inntekten beskattet etter prosenttrekk.

Og da blir det viktig å oppgi de korrekte tallene for innkomsten i løpet av året, spesifikt for hva som er lønnsinntekt (eller AAP) og hva som er varig uførepensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...