Gå til innhold

Billige middager til 4, tips?

Anbefalte innlegg

Gjest mat må'n ha
Skrevet

Kom med de forslagene du har, så blir jeg glad:o)

Må gå igjennom økonomien på nytt og bli flinkere og handle litt mindre/billigere mat...

Håper det "hagler" inn med tips til meg:o)

Gjest FruH
Skrevet

Pannekaker. Grøt. Supper m. brød/flatbrød. Restemiddag eller "ta hva du har - og se hva det blir". Litt mindre kjøtt, mer poteter/ris/pasta.

Skrevet

1) Bruk det du allerede har i fryser og/eller kjøleskap

2) Spis rester eller lag akkurat passe med mat, slik at du kaster minst mulig

3) Velg matvarer som kan kombineres på flere måter, slik at du får spist opp det du kjøper inn

4) Følg med i matvarebrosjyrene som kommer i posten til stadighet. Her kan man gjøre mange gode kjøp (koteletter, kyllingfilét, pølser, kjøttdeig, grønnsaker, findus-produkter)

5) Hjemmelaget kjøttsuppe er billig mat (vann, løk, gulrot, kålrot, potet og assortert utvalg av kjøtt)

jubalong70
Skrevet

Fiskepudding med kokte poteter og råreven gulrot.

Grøt.

Kjøp kjøtt/fisk/fugl på tilbud og ha i fryseren.

Mammantil3
Skrevet

Å leve mer sparsommelig handler ikke nødvendigvis om å spise kjedeligere/billigere mat, men om å utnytte tilbud og ikke minst å utnytte den maten man faktisk handler inn!

Handle inn større kvanta når det er på tilbud og/eller benytte seg av muligheter over svenskegrensa er besparende, men vel så viktig er det å beregne riktig mengde når man lager mat - og/eller ta vare på rester.

Tipper gjennomsnittsfamilien kaster minst 2 middager i søppla hver uke, og det er noe å spare penger på.

Gjest FruH
Skrevet

Å leve mer sparsommelig handler ikke nødvendigvis om å spise kjedeligere/billigere mat, men om å utnytte tilbud og ikke minst å utnytte den maten man faktisk handler inn!

Handle inn større kvanta når det er på tilbud og/eller benytte seg av muligheter over svenskegrensa er besparende, men vel så viktig er det å beregne riktig mengde når man lager mat - og/eller ta vare på rester.

Tipper gjennomsnittsfamilien kaster minst 2 middager i søppla hver uke, og det er noe å spare penger på.

''Handle inn større kvanta når det er på tilbud ''

For meg oppdaget jeg at nettopp det ble dyrere for meg. Fordi vi ikke fikk spist opp alt ble det kastet mye. I det lange løp lønte det seg å heller kjøpe mindre og evt. litt dyrere produkter fordi da ble alt spist. Og alle kronene som før ble kastet "i søpla" ble spart.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg kjøper økonomipakninger, og deler opp for å fryse. De store pakkene er ofte rimeligere, som kyllingfilet.

Se på kiloprisen, ikke stykkprisen for å finne det rimeligste alternativet. Zalo f.eks er billigere å kjøpe den store flasken, selv om den minste der og da koster mindre, så er literprisen forskjellig.

Når det tilbud handler jeg inn, men ikke for mye, bare slik at vi spiser det opp.

Så er det ukesmeny, her er ikke jeg flink, men vet mange sier at det spares ganske store beløp på å lage meny, og handle 1-2 ganger i uka. Søker du her inne, skal det ligge flere tråder om det med tips.

Jeg bruker mye billigvarene, dvs First Price osv, mange av produktene der er gode. Unntaket hos meg er fiskeproduktene, jeg bruker kun dem med rikelig prosentandel med fisk, den er ofte lav på de rimeligste alternativene. Det er jo valg du må ta, om det er viktig eller økonomien viktigere.

Har du rester av fisk, lag fiskegrateng, slik får du brukt fisken opp, og makaroni (som jeg har mye av i min) koster lite.

Grøt er rimelig.

Nordfjordkjøtt (Rema) har rimelige kjøttknoker og kjøttpølser, da kan du lage lapsskaus/betasuppe og fryse ned det dere ikke spiser den dagen. Firstprice har rimelige gulerøtter til å ha oppi.

Sjekk Rema sine brosjyrerer, akkurat nå er det grillmat, men det har vært flere kampanjer med middag til familien under hundrelappen. Gode tips der.

Mammantil3
Skrevet

''Handle inn større kvanta når det er på tilbud ''

For meg oppdaget jeg at nettopp det ble dyrere for meg. Fordi vi ikke fikk spist opp alt ble det kastet mye. I det lange løp lønte det seg å heller kjøpe mindre og evt. litt dyrere produkter fordi da ble alt spist. Og alle kronene som før ble kastet "i søpla" ble spart.

''For meg oppdaget jeg at nettopp det ble dyrere for meg. Fordi vi ikke fikk spist opp alt ble det kastet mye.''

Av ferskmat kan nok det der være en realitet, men jeg tenkte nok mest på frysevarer - det kan jo ligge en stund, men selvfølgelig - man må jo bruke av det man har i fryseren, og ikke bare måtte kaste alt når det er over en viss alder.

:-)

Her i huset planlegger vi middager for en uke om gangen, og da er vi alltid innom fryseren og ser når vi legger neste ukes plan. Da får vi brukt opp maten fortløpende.

Skrevet

Sommerkoteletter fra Rimi. Under 30,- pr. kilo.

Servert med pasta eller poteter + kålrot/gulrotpurre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...