Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å lage en surdeigstarter for å bake brød av, det er et punkt på min "liste" over skap-romantikk-bonde-baker-ting jeg har lyst til å gjøre før jeg dør. (Andre ting er å lage kjøkkenhage og urtehage, mure opp bakerovn i hagen og å ha høner, men det siste kan nok hende naboene vil protestere på he he)

Da kom jeg plutselig på Herman, som jeg hadde besøk av for mange mange år siden. Lever sånne "vennskapskake-surdeiger" ennå, eller er de helt borte? Gått av moten kanskje?

Gjest Nerda
Skrevet

Vet ikke om det er mote, men en jeg kjenner fikk en sånn en for noen år siden. Sønnen hennes hadde kommet med den og sagt at det var en vennskapskake fra den og den og at den skulle stå med lokket på så og så lenge. Min bekjente trodde det var noe tull da hun åpnet den og pælma hele den sure gørra. Hun ble ganske så overrasket (og litt flau..) da hun fikk rede på at det ikke var noen tullefærer på gang, at det virkelig skulle være sånn.

Så det finnes i alle fall.

brilleslangen
Skrevet

Herman-kaka var ei formkake det, var det ikke? Jeg hadde iallfall en slik vennskapskakerøre stående her engang, og husker at man skulle bruke deler av den til formkake, resten skulle være startkultur til neste....

Jeg husker jeg stekte kaka og smakte den, men jeg hadde litt problemer med å greie spise den fordi jeg visste hvor lenge den røra hadde stått og surnet... og fikk litt noja med tanke på alle bakteriene som jeg så for meg fantes i den røra... ;-)

brilleslangen
Skrevet

Herman-kaka var ei formkake det, var det ikke? Jeg hadde iallfall en slik vennskapskakerøre stående her engang, og husker at man skulle bruke deler av den til formkake, resten skulle være startkultur til neste....

Jeg husker jeg stekte kaka og smakte den, men jeg hadde litt problemer med å greie spise den fordi jeg visste hvor lenge den røra hadde stått og surnet... og fikk litt noja med tanke på alle bakteriene som jeg så for meg fantes i den røra... ;-)

Men det begynner å bli noen år siden ja.. Ti kanskje...

Skrevet

Ja, problemet er jo at deigen går rundt fra hus til hus og står "overalt" og man har ingen kontroll med eventuell forurensning av bakterier osv... Husker jeg var litt skeptisk jeg også :-)

Men det skal litt til før det blir skummelt da, det er melkesyrebakterier i deigen som holder skumle ting i sjakk, og så skal den jo stekes skikkelig. Husker jeg tok meg sammen og lagde kaken, og det ble godt det :-)

Med sin egen surdeig har man jo mer kontroll med hygienen ;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Kjenner noensom hadde Herman - selskap for ca ei uke siden. Så tradisjonen lever, ev. har tatt seg opp igjen.

Jeg husker jeg syntes "konseptet" var forferdelig ekkelt sist gang det var "moderne".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...