Gå til innhold

Påspandert bunad med alt utstyr

Anbefalte innlegg

Gjest velg og vrak
Skrevet

Sett at du ikke eier noen bunad. Du får velge deg en bunad, alt blir sponset.

Hvilken bunad velger du, og hvilket ekstrautstyr tar du med? Det er ingen beløpsgrense.

Gjest Elextra
Skrevet

Må vel bli Øst-Telemark? ;)http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/23/367142.html

Nei, de fleste som ønsker bunad velger vel en de føler tilknytning til. Når det er sagt har vi alle fire besteforeldre, åtte oldeforeldre og seksten tippoldeforeldre, så om du ikke ønsker fra trakten der du bor, bør det være nok å velge i.

Gjest dadadadadada
Skrevet

Må vel bli Øst-Telemark? ;)http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/23/367142.html

Nei, de fleste som ønsker bunad velger vel en de føler tilknytning til. Når det er sagt har vi alle fire besteforeldre, åtte oldeforeldre og seksten tippoldeforeldre, så om du ikke ønsker fra trakten der du bor, bør det være nok å velge i.

uenig

Mary Poppins
Skrevet

Jeg har øst-telemarksbunaden per dags dato, men holder også på å få laget beltestakken fra samme sted. Den er kjempetøff synes jeg.

Gjest prust
Skrevet

Jeg ville valgt en bunad fra et omtråde jeg følte sterke røtter til.

Jeg fikk tilbud om å overta en vossabunad fra min manns familie, men jeg takket nei. Følte ikke tilhørighet til den bunaden.

Min egen Vest-Agder bunad er ikke så veldig spennende, men det er den jeg føler er rett for meg.

Barna våre har nok tilhørighet til både Voss og Sørlandet, så de vil nok kunne velge mer fritt. De har alle tre barnebunader fra Voss nå, som har vært gave fra bestefreldrene.

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville aldri valgt en bunad fra et sted jeg ikke hadde tilknytning. Selv har jeg sunnmørsbunad og det var ekstra stas å bruke den på 17.mai i alle årene jeg bodde i Oslo. Den ble nærmest som et identitetsmerke :)

Jeg ville hatt det sølvet som hører til bunaden og i tillegg ville jeg kjøpt ørepynt.

Skrevet

Jeg synes man skal ha en viss tilknytning til det stedet bunaden kommer fra, enten via egen slekt eller via ektefelle så det begrenser seg en del for min del. :o)

Jeg synes Hardangerbunaden er vakker, men har absolutt null tilknytning til stedet så den hadde ikke vært aktuell for meg uansett.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Hardangerbunaden. nå er det flere utgaver av den, de kan se ganske like ut, men små forskjeller viser hvor i Hardanger den kommer fra.

Så hadde jeg villet hatt gullbelte, selv om jeg ikke er gift enda ;o) Jeg ville ikke brukt det, men breieband frem til jeg ble gift.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg ville valgt Sunnmørsbunad. Enkelt og greit fordi jeg er Sunnmøring. (og fordi den er veldig veldig fin)

Jeg syns at en skal velge bunad utifra hvor en kommer fra eller hvor mor eller far kommer fra.

Skrevet

Jeg velger en fra hjemstedet mitt, eller fra der en av mine foreldre har røtter. I mitt tilfelle enten Hedmark/Oppland eller Buskerud.

Hadde vært noget mystisk om jeg f.eks skulle valgt Nordlandsbunad når jeg knapt har vært nord for Trondheim...

Skrevet

Norddalsbunad, men sydd med mønster ut i fra en gammel bunadsveske jeg har etter en oldemor. Det syns jeg hadde vært hyggelig, og da er jo mønsteret autentisk, selv om det ikke står i noen bunadspoliti-katalog ;-)

Ellers ville jeg hatt beltestakk for der kan man velge broderier og fargetoner individuelt så man får en som ikke blir helt lik alle andres bunader. Jeg ville også valgt ut i fra en slags tilhørighet, men når man er av slekter som har flyttet rundt i landet og funnet seg koner både her og der har man litt å ta av ;-)

Skrevet

Jeg ville selvsagt valgt en bunad knyttet til det stedet jeg har vokst opp!

Skrevet

Den er enkel og fin! Ikke så helt ulik Telemarks stakk og liv - det er jo heller ikke en "ekte" bunad. Ifølge fanatikerne...

Det hadde ikke spilt noen rolle. Den drakten er litt meg.

Skrevet

Helt enig. Jeg synes den er kjempefin! :)

Men den er jo rådyr, jeg tror ikke jeg spanderer den på meg sjøl. Jeg aner ikke engang når jeg skulle ha brukt den,

Skrevet

Jeg velger en fra hjemstedet mitt, eller fra der en av mine foreldre har røtter. I mitt tilfelle enten Hedmark/Oppland eller Buskerud.

Hadde vært noget mystisk om jeg f.eks skulle valgt Nordlandsbunad når jeg knapt har vært nord for Trondheim...

Akkurat det der er jeg også imot. At man kjøper seg bunad fordi man har ei oldemor fra nord norge. Hvis man arver, er det greit, men skal man skaffe seg ny bunad, så bør det være fra det stedet du har vokst opp.

Men, selvfølgelig alle bestemmer jo selv, men jeg ville ikke gjort det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...