Gå til innhold

Påspandert bunad med alt utstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hadde ikke spilt noen rolle. Den drakten er litt meg.

Den ser kjempefin ut :)

(I tilfelle du oppfattet meg som at jeg ikke likte den)

Skrevet

Den ser kjempefin ut :)

(I tilfelle du oppfattet meg som at jeg ikke likte den)

Nei, jeg skjønte at du synes den var fin

Gjest blir litt for snevert
Skrevet

Akkurat det der er jeg også imot. At man kjøper seg bunad fordi man har ei oldemor fra nord norge. Hvis man arver, er det greit, men skal man skaffe seg ny bunad, så bør det være fra det stedet du har vokst opp.

Men, selvfølgelig alle bestemmer jo selv, men jeg ville ikke gjort det.

Jeg er enig i at det er hyggelig at bunaden representerer det stedet man "kommer fra", men hvis det nødvendigvis skal være der man selv har vokst opp (slik du skriver), så ville jo de aller fleste ha bunad fra de fire største byene og andre bunader mer eller mindre forsvinne.

Jeg er en av mange som er født og oppvokst i Oslo, av foreldre som traff hverandre her som studenter. Jeg synes det er en minst like viktig "link" til bunadsopphavsstedet at min mor vokste opp der, at hun og min bestemor og sikkert min oldemor hadde bunad fra det stedet, selv om jeg aldri har vært der på annet enn ferie.

Oslodrakten er også fin, så jeg antar min datter vil velge mellom den og den som jeg har (selv om hun heller aldri har bodd på det stedet jeg har bunad fra).

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har bunad som jeg selv har sydd fra mitt hjemland. Det har også min datter.

Innimellom har jeg lyst på den nye Oslodrakta siden jeg synes den er kjempefin. Jeg ville da sydd den selv, men det tar tid og jeg føler at det blir mye med to bunader. Oslo er det stedet jeg har tilknytning til i Norge.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville selvsagt valgt en bunad knyttet til det stedet jeg har vokst opp!

''Jeg ville selvsagt valgt en bunad knyttet til det stedet jeg har vokst opp''

Selvsagt for deg - ikke så selvsagt for folk fra store deler av østlandet, som heller velger bunad fra der de anser å ha sine røtter, gjerne en eller annen fjord eller dalføre ;).

Skrevet

Jeg ville selvsagt valgt en bunad knyttet til det stedet jeg har vokst opp!

Det ville jeg også hvis jeg hadde vokst opp et sted med egen bunad ;-b

Skrevet

Det ville jeg også hvis jeg hadde vokst opp et sted med egen bunad ;-b

''Det ville jeg også hvis jeg hadde vokst opp et sted med egen bunad ;-b''

Også hvis du syntes akkurat den varianten var gørrstygg? ;-)

Skrevet

He he ... da spørs det om jeg hadde gjort det nei! :-)

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg ville ha valgt en fra et sted jeg har tilknytning til, men jeg mener at "tilknytning" kan være så mangt. For meg ville det for eksempel ha vært aktuelt å ta bunaden frastedet jeg bor nå, selv om jeg "bare" er inngiftet her. Men jeg vurderte det for noen år siden, og fikk reaksjoner fra enkelte selvoppnevnte medlemmer av bunadspolitiet på at det går jo IKKE an, jeg har ikke bodd her lenge nok til å ha rett til det! (18 år, til opplysning...) Nå skal det sies at akkurat denne reaksjonen kom ikke fra bygdas folk, men fra folk på mitt hjemsted.

Stedet der jeg vokste opp, ville så absolutt vært aktuelt, men også stedet der mine foreldre og besteforeldre vokste opp. Av alle bunader som da blir aktuelle er det en som utpeker seg for meg. Men den er dessverre svinedyr.

http://img2.custompublish.com/getfile.php/169969.732/Hedmark&nbsp%3B2.jpg

For øvrig har jeg for tiden en festdrakt herfra:

http://historiskefestdrakter.com/middelalderkolleksjon/festdrakt_dame.html

Langt enklere, men også langt mer behagelig. Ingen "krav" til sminke, ikke sminke, strømper med rett farge, bruksområde og avstamming i ørten generasjoner.

Gjest Elextra
Skrevet

''Også hvis du syntes akkurat den varianten var gørrstygg? ;-)

''

Er vel litt myrsnipetendenser her; de fleste later til å synes bunaden fra sitt distrikt er vakker. Det synes vel selv de med bunaden som henger rett ned og ut fra toppen av bysten - hvilken er det igjen? :-). Har sett nok av stolte damer på 17. mai som ser ut som de er omtrent like høye som brede i den bunaden der ;).

Skrevet

''Også hvis du syntes akkurat den varianten var gørrstygg? ;-)

''

Er vel litt myrsnipetendenser her; de fleste later til å synes bunaden fra sitt distrikt er vakker. Det synes vel selv de med bunaden som henger rett ned og ut fra toppen av bysten - hvilken er det igjen? :-). Har sett nok av stolte damer på 17. mai som ser ut som de er omtrent like høye som brede i den bunaden der ;).

Hehe,- det var én av de bunadene jeg tenkte på, ja... :-)

Men,- selv om man er vokst opp et sted, så har man jo sin egen smak for det? Jeg liker rolige farger, og kunne aldri tenkt meg en av de med masse rødt og grønt for eksempel... I alle fall ikke hvis jeg skulle betale 10-tusenvis for å gå med det, i alle fall :)

Men - vi er heldige her i området, det er flere varianter å velge i...

Skrevet

Må vel bli Øst-Telemark? ;)http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/23/367142.html

Nei, de fleste som ønsker bunad velger vel en de føler tilknytning til. Når det er sagt har vi alle fire besteforeldre, åtte oldeforeldre og seksten tippoldeforeldre, så om du ikke ønsker fra trakten der du bor, bør det være nok å velge i.

Og jeg har akkurat halvparten av de besteforeldrene, oldeforeldrene og tippoldeforeldrene fra Oslo og alle de andre er fra samme sted i Vesterålen. Så jeg synes jeg bare har to valg. Men jeg skjønner ikke helt når jeg skulle brukt bunad så det faller liksom helt ut.

jubalong70
Skrevet

Jeg velger selvfølgelig en bunad fra et sted jeg har tilhørighet. Det vil si et sted jeg har bodd en lengre periode, eller et sted jeg har nære slektninger fra.

Jeg hadde da ønsket å få full bunad - hva nå den måtte bestå av, bunadsskjorte, bunadsko, samt det sølvet som hører til bunaden og skjorta.

Om det hører med sjal, cape, kyse, skaut, veske osv, ville jeg gjerne hatt dette også.

Finnes det hårbånd el.l. hadde jeg ønsket meg det i tillegg.

Bunadsstrømper, om bunaden ikke er ankelsid.

Skrevet

''Jeg ville selvsagt valgt en bunad knyttet til det stedet jeg har vokst opp''

Selvsagt for deg - ikke så selvsagt for folk fra store deler av østlandet, som heller velger bunad fra der de anser å ha sine røtter, gjerne en eller annen fjord eller dalføre ;).

Ja, for meg er dette en selvfølge. Så jeg har østfoldbunden:-)

Det har jeg hatt siden jeg var bitte liten. Først hverdagsbunaden, og fra jeg var ca. 6 år har jeg hatt festdrakten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...